KARMA interview (Άννα Μανωλαράκη)

0
89

“Symphonic illusions”

Τους KARMA τους είχαμε γνωρίσει πριν αρκετά χρόνια ως μία μπάντα που έπαιζε ελληνόφωνο rock. Οι καιροί άλλαξαν όμως και το πολύ πρόσφατο άλμπουμ τους, με τίτλο “Illusions”, το οποίο κυκλοφόρησε από την Alcyone Records, σ’ ένα ύφος progressive metal με συμφωνικά στοιχεία!!! Έχουν συμβεί πολλά κι ενδιαφέροντα στο σχήμα και ζητήσαμε από την τραγουδίστρια, Άννα Μανωλαράκη να απαντήσει στις ερωτήσεις μας.

Οι KARMA έγιναν γνωστοί από τη συνεργασία τους με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Πιστεύετε ότι αν δεν είχε γίνει αυτή η συνεργασία να ακουστείτε ευρύτερα, ίσως η συνέχεια του σχήματος να ήταν πιο δύσκολη, αν λάβουμε υπόψη ότι βγάλατε τον πρώτο δίσκο σας περισσότερα από 10 χρόνια μετά την ίδρυσή σας;
Πράγματι αργήσαμε να βγάλουμε τον 1ο μας δίσκο λόγω πολλών αλλαγών μελών της μπάντας, κάτι που δυσκόλευε να κατασταλάξουμε στον ήχο μας και τη σύνθεση δικών μας τραγουδιών. Στο ξεκίνημα μας παίζαμε ελληνικές και ξένες διασκευές μόνο, με το ελληνόφωνο ροκ τότε να είναι στα πάνω του (τέλη 90’s). Αυτό βοηθούσε στο να κάνουμε πάρα πολλά λάιβ οπότε και το όνομά μας να ακούγεται. Χτίσαμε το κοινό μας σιγά σιγά και αρχίσαμε να παίζουμε και δικά μας τραγούδια. Ο κόσμος τότε έβγαινε και καθημερινές και όπου άκουγε λάιβ πήγαινε οπότε δεν ήταν δύσκολο για εμάς να μας μάθει.
Περίπου το 2004 όπου οριστικοποιήθηκε η σύνθεση του σχήματος και η Άννα Μανωλαράκη ανέλαβε το τραγούδι ενώ στη θέση των πλήκτρων μπήκε ο Βασίλης Δρακονταειδής, ξεκίνησε πιο οργανωμένα η σύνθεση και η παραγωγή του 1ου δίσκου μας. Το ελληνοφωνο ροκ είχε μια κάμψη αλλά εμείς επιμέναμε στη ροκ και αναζητώντας την πιο χαρακτηριστική ελληνική ροκ φωνή καταλήξαμε στη συνεργασία μας με τον Βασίλη Παπακωνσταντίνου, με τον οποίο αναπτύξαμε και φιλική σχέση. Ήδη λοιπόν πριν βγει ο δίσκος το όνομα μας είχε ακουστεί λόγω των πολλών live. Η συνεργασία μαζί του φυσικά, μας βοήθησε να μαθευτούμε σε ακόμη περισσότερο κόσμο, αλλά κυρίως στα ΜΜΕ από τα οποία τα περισσότερα (κυρίως Αθήνα) ήταν “δυσπρόσιτα” κι έμπαιναν στο κόπο να ακούσουν νέες δουλειές μόνο αν αυτές περιείχαν κάποιο μεγάλο όνομα, για να μην πούμε για κάποιους “καλοθελητές” που συναντήσαμε που είχαν και ταρίφα για να μπεις στο playlist τους. Για να μην παρεξηγηθούμε υπήρχαν και εξαιρέσεις. Εδώ θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε για την υποστήριξη τον Sport FM και τον υπεύθυνο μουσικού προγράμματος , τον Μάνο Ζερβάκη, ο οποίος στήριξε τη δουλειά μας κι έπαιξε αποκλειστικά το τραγούδι μας «Ένας Θεός με νευρική ανορεξία» στο δίκτυο του σταθμού σε όλη την Ελλάδα, χωρίς καμία αξίωση, επειδή απλά του άρεσε και μας έβγαλε στον αέρα για συνέντευξη σε παιχνίδι ποδοσφαίρου με υψηλή ακροαματικότητα.

Πόσο περιοριστικός πιστεύετε ότι υπήρξε ο ελληνικός στίχος για τους KARMA στους δύο προηγούμενους δίσκους σας;
Ο Βασιλης Δρακονταειδής έχει κυρίως metal καταβολές, ενώ εγώ κι ο Άκης Ζερβός πιο ροκ και φυσικά ο ελληνικός στίχος πάντα μας περιόριζε. Παρόλο που εχουμε την πιο πλούσια γλώσσα είναι δύσκολο να την προσαρμόσεις στην ροκ ή μέταλ μουσικη γιατί μιλάμε για ξενόφερτες μουσικές, στις οποίες υπάρχει δυσκολία να εντάξεις τη γλώσσα μας. Αυτό μας οδήγησε βέβαια στην αλλαγή στην αγγλόφωνη μέταλ όπου πλέον δεν περιοριζόμαστε καθόλου μουσικά.


Το κομμάτι που ξεχωρίζει είναι σίγουρα το “Ode to foreign lands” με τη χρήση παραδοσιακών οργάνων. Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που έχετε τέτοιου είδους όργανα, αλλά περιγράψτε μας τη λογική με την οποία χρησιμοποιήσατε κλαρίνο κι ένα Ηπειρώτικο πολυφωνικό σχήμα…

Η χώρα μας είναι τόσο πλούσια σε ρυθμικά και κλίμακες ανά περιοχή που όσο ανακαλύπτεις τόσο εντυπωσιάζεσαι. Βρείτε την πραγματική ιστορία του κλαρινίστα Πετρολούκα Χαλκιά, που όταν πήγε Αμερική το ’60, αυτοδίδακτος, χωρίς να ξέρει να διαβάζει και να γράφει νότες, έπαιξε σε συνάντηση του σωματείου μουσικών με την “αφρόκρεμα” τζαζ μουσικών εκεί και θα καταλάβετε πόσο εντυπωσιάζονται οι ξένοι με αυτή την κληρονομιά μας. Δήλωσαν τότε ότι ήξεραν την Ελλάδα μόνο για το μπουζούκι της.
Στον 2ο δίσκο λοιπόν, αποφασίσαμε να χρησιμοποιήσουμε αποσπάσματα από την Ασκητική του Ν. Καζαντζάκη και προσωπικά ήθελα λόγω της καταγωγής μου και του Καζαντζάκη να χρησιμοποιήσω στοιχεία της Κρητικής μουσικής. Με τον Βασίλη λοιπόν που κάνουμε τις παραγωγές μας, ο οποίος έγραψε όλα τα riffs στο πιάνο, επιλέξαμε τη χρήση λύρας και ο γνωστός λυράρης Γιώργος Σκορδαλός έπαιξε πεντοζάλι. Είναι καθαρά πολεμικός χορός και δηλώνει τον ξεσηκωμό, τη λεβεντιά, τον ηρωισμό και την ελπίδα κι έδεσε με το λόγο του Καζαντζάκη. Γενικότερα κάθε στοιχείο που προσθέτουμε στις παραγωγές μας δεν μπάινει τυχαία και δένει με το όλο concept του κάθε τραγουδιού.
Στη νέα μας δουλειά, στο “Ode to Foreign Lands” τραγούδι που μιλάει για την ξενιτιά, στραφήκαμε στην Ήπειρο όπου έχουν γραφτεί απίστευτα μοιρολόγια γι αυτήν. Χρησιμοποιήσαμε δείγμα του παραδοσιακού τραγουδιού “Κλαιν οι πέρδικες στα Πλάγια” ερμηνευμένο από το πολυφωνικό σχήμα του Βαγγέλη Κώτσου κi έπαιξε κλαρίνο ο Συμεών Καραγιάννης. Μαζί με τα progressive στοιχεία που δουλέψαμε και προσθέσαμε με τον Στάθη Λιανό (κιθάρα) και τον Τάσο Μορφόπουλο (τύμπανα) ακούτε το αποτέλεσμα.

Καλεσμένος στο δίσκο σας, είναι ο Mike LePond, μπασίστας των SYMPHONY X. Πως προέκυψε η συμφωνία μαζί του; Το γεγονός ότι έχει κάνει πολλές guest συμμετοχές τον τελευταίο καιρό σας επηρέασε όταν συζητούσατε μαζί του;
Με τον Mike γνωριστήκαμε διαδικτυακά, είναι φοβερός μουσικός και ταπεινός άνθρωπος, παίζει σε μια μπάντα που αγαπάμε και θαυμάζουμε οπότε θέλαμε να συνεργαστούμε και μουσικά. Δεν σκεφτήκαμε καθόλου το εμπορικό κομμάτι, αν και έχει κάνει κι άλλες πολλές συμμετοχές, ήταν καθαρά μια συνεργασία που προέκυψε από τον θαυμασμό μας για εκείνον.

Υπάρχει κι Έλληνας guest όμως στον δίσκο, ο Παναγιώτης Κωνσταντινίδης, τραγουδιστής των θρυλικών CRUSH. Πως και πήγατε σε μία τέτοια επιλογή για αντρικά φωνητικά και δεν προτιμήσατε πιθανώς μία λύση από το εξωτερικό, όπως κάνατε με τον LePond για παράδειγμα;
Προσωπικά μπήκα ως keyboardist στους θρυλικούς CRUSH το 2000 και το 2015 μπήκε στη θέση μου ο Βασίλης Δρακονταειδής κι εγώ ανέλαβα την ηχοληψία τους. Είμαστε φίλοι τόσα χρόνια και υπάρχει αλληλοεκτίμηση. Οι CRUSH επέλεξαν το επαγγελματικό στούντιό μας (Groove House Studios) για τις πρόβες και την παραγωγή του νέου δίσκου τους που δουλεύουμε αυτόν τον καιρό. Ο Τάκης (CRUSH) άκουγε και την εξέλιξη της παραγωγής της δικής μας δουλειάς, του προτείναμε να συμμετάσχει στο “Sorrowful Dawn” που πιστεύαμε ότι θα ταίριαζε και μας τίμησε με την παρουσία του στο δίσκο, δίνοντας το δικό του ηχόχρωμα στο τραγούδι μας. Κι αυτό έχει σημασία στην μουσική για εμάς, το καλό αποτέλεσμα και το τι είναι καλύτερο για το κάθε τραγούδι. Η εμπορική αξία έρχεται μετά χωρίς φυσικά να την υποτιμούμε.

Ως bonus track υπάρχει η διασκευή σας στο “Master of puppets”. Πόσο «ασφαλές» ή «επικίνδυνο» θεωρείτε ότι είναι να διασκευάζετε ένα τραγούδι – «μύθο» για το heavy metal; Υπήρχε άλλη επιλογή πέραν αυτού του τραγουδιού για bonus track;
Η διασκευή ήταν μια ιδέα που μου προέκυψε στο κλείσιμο του δίσκου γυρνώντας από ένα ταξίδι στην Αμερική τον περασμένο Μάη. Η αλήθεια είναι ότι ανησύχησαν οι υπόλοιποι αλλά τους έπεισα με επιχειρήματα. Η άποψη μου είναι πως ότι και να κάνεις, πάντα θα υπάρχουν οι υποστηρικτές, αυτοί που δεν θα αρέσεις και οι “haters” (καινούργια έννοια πλέον που συμβαδίζει με τη σαπίλα της εποχής μας…). Το συζητήσαμε και με τη Στέλλα Γουλινούδη της εταιρίας μας, Alcyone Records και μας παρότρυνε και εκείνη να το δοκιμάσουμε. Προσπαθήσαμε να την χειριστούμε με όλο το σεβασμό που έχουμε προς τους METALLICA που ακούμε και αγαπάμε. Έχω ξεπεράσει τέτοια “κολλήματα” γιατί μιλάμε για μουσική και σίγουρα δεν μπορείς να αρέσεις σε όλους. Δεν θίγομαι με καμιά κριτική και θεωρώ ότι αν το αποτέλεσμα αρέσει πρώτα σε εμάς μπορούμε να το υποστηρίζουμε χωρίς να νιώθουμε περίεργα. Πάντα φυσικά τελικός αποδέκτης είναι ο κόσμος. Όντως με εμπιστεύτηκαν οι συμπαίχτες μου και έδωσαν τον καλύτερο τους εαυτό για το αποτέλεσμα. Ελπίζω να σας αρέσει!
Άλλη επιλογή για να είμαι ειλικρινής δεν σκέφτηκα , ήταν και περιορισμένος ο χρόνος, ήδη είχε μαστεραριστεί ο δίσκος στην Φιλανδία από τον νέο φίλο μας Mika Jussila κι αυτή στάλθηκε για μάστερ και μπήκε τελευταία.


Πως σας έχει αποδεχτεί το metal κοινό, δεδομένου του ελληνόφωνου παρελθόντος σας, αφού γενικότερα υπάρχει μία «παγωμάρα» σε οτιδήποτε έχει να κάνει με τον ελληνικό στίχο;

Όσον αφορά το ξένο metal κοινό που μας αντιμετωπίζει σαν πρωτοεμφανιζόμενη μπάντα γιατί στην ουσία αυτό είμαστε στο συγκεκριμένο είδος, η αποδοχή είναι εντυπωσιακή για εμάς. Υπάρχουν αμέτρητες μπάντες έξω και ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος, αλλά τα πρώτα δείγματα για εμάς είναι αισιόδοξα. Ο δίσκος μας κυκλοφόρησε ψηφιακά τέλη Δεκέμβρη του ’18 από την Alcyone Records και ανέβηκε στο YouTube κανάλι της το 1ο μας official lyric video “The Valkyrie Calls”. Οι προβολές του αυξάνονται συνεχώς και με όσα ραδιόφωνα έχουμε έρθει σε επαφή μόνο θετικά σχόλια έχουμε.
Για το ελληνικό metal κοινό, όσοι έχουν ακούσει το δίσκο έχουμε πάλι θετικά σχόλια και αναμένουμε περισσότερες εντυπώσεις και σχόλια στην παρουσίαση του δίσκου μας, που θα πραγματοποιηθεί τοn Μάιο στο Κύτταρο.

Έχουμε δει στη σελίδα σας στο facebook πλάνα από επικό video clip. Μπορείτε να μας δώσετε λεπτομέρειες;
Πρόκειται για τα γυρίσματα του πρώτου επίσημου video clip από τον συγκεκριμένο δίσκο για το τραγούδι “The Path of Light (Prophecy I)” σε concept και σκηνοθεσία του Νίκου Κοντιζά, μετά το lyric video που κυκλοφορήσαμε για το “The Valkyrie Calls”.
Είναι τα δύο πιο επικά τραγούδια του δίσκου και παρουσιάζουν μια δυσκολία στο να γίνουν κλιπ χωρίς να φαίνονται παροχυμένα. Στο καινούργιο μας video συμμετέχει η ομάδα LARP GREECE, οι πρωταγωνιστές-μαχητές με δικές τους ενδυμασίες και όπλα καθώς και πολλοί φίλοι ως κομπἀρσοι με ρούχα που σχεδίασε και έφτιαξε η Εύα Κατσάλη, η οποία επιμελήθηκε μαζί με την Ευελένα Κατσώρη και το μακιγιάζ. Πρωταγωνιστεί ο μικρός Νίκος Γκιώνης (παιδί-θαύμα) και την μητέρα του υποδύεται η Ανθία Κωνσταντινίδου. Όλοι πραγματικά έδωσαν τον καλύτερό τους εαυτό παρά τις αντίξοες συνθήκες και τον περιορισμένο χρόνο που είχαμε και πιστεύω οτι το αποτέλεσμα θα σας εντυπωσιάσει. Οι νέοι μας συνεργάτες στα Groove House Studios, Νίκος και Εύα πρόκειται να κάνουν φωτογραφήσεις, video clip, κατασκευή σκηνικών καθώς και διάφορα άλλα δημιουργικά project. Ήδη σχεδιάζουμε το επόμενό μας κλιπ αλλά και το show της παρουσίασης του δίσκου μας στο Κύτταρο στις 10 Μαΐου.

Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να βρείτε δισκογραφική εταιρία να κυκλοφορήσει το υλικό σας; Σκεφτήκατε να το βγάλετε μόνοι σας;
Τα 2 προηγούμενα άλμπουμ τα είχαμε κυκλοφορήσει από την εταιρία μας (Groove House Studios) ζυγίζοντας τα υπέρ και τα κατά, διότι είχαμε δυσκολευτεί αρκετά να βρούμε ελληνική εταιρία με σοβαρούς ανθρώπους να συνεργαστούμε. Πέραν των χρημάτων που κάποιοι από αυτούς ζητούσαν εμμέσως πλην σαφώς, δεν ήμασταν και πολύ σίγουροι ότι θα μας έκαναν δουλειά και θα καταλάβαιναν τι είχαμε στο μυαλό μας, τουλάχιστον αυτοί που γνωρίσαμε. Στη χώρα μας κυκλοφορεί πολύ αερολογία και άνθρωποι σε λάθος θέση μπορούν να παίξουν με τα όνειρά σου και να σε ζημιώσουν και ψυχικά και οικονομικά.
Από το 2012 μέχρι σήμερα έχει αλλάξει η μουσική βιομηχανία και πλέον μιλάμε για νέους τρόπους έκδοσης ενός άλμπουμ. Οι καιροί είναι σαφώς πιο δύσκολοι, οπότε δεν ρισκάρουν και οι εταιρίες για νέες μπάντες. Οι πιο πολλές εταιρίες πουλάνε υπηρεσίες (έκδοση άλμπουμ, marketing, booking κτλ) . Προσωπικά πιστεύω έκαστος στο είδος του και σε μια δουλειά (στην περίπτωση μας στη μουσική βιομηχανία) πρέπει να έχεις τους επαγγελματίες συνεργάτες όπου ο καθένας θα «τρέχει» το πόστο του σωστά και υπεύθυνα. Ο καλλιτέχνης πρέπει να ασχολείται με τη μουσική του, η εταιρία με το δίσκο, το promo και τη διανομή του και ο booker με τα live. Στο παρελθόν εγώ και ο Βασίλης τα κάναμε όλα, με αποτέλεσμα και να σπάμε τα νεύρα μας και να μην έχουμε σε όλους τους τομείς το σωστό αποτέλεσμα. Έτσι λοιπόν καταλήξαμε να εμπιστευτούμε μια νέα ελληνική εταιρία (Alcyone Records) που έχει η Στέλλα Γουλινούδη, η οποία έχει σπουδάσει το αντικείμενο και έχουμε μια άριστη συνεργασία μέχρι στιγμής και ελπίζουμε να συνεχιστεί και στα επόμενα άλμπουμ μας!

Τι να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον από τους KARMA; Θα χρειαστούν πολλά χρόνια ακόμα για να ακούσουμε νέο υλικό; Από συναυλίες τι κανονίζετε;
Αρχικά, θέλουμε να κάνουμε πολλές ζωντανές εμφανίσεις Ελλάδα και εξωτερικό. Ξεκινάμε 10 Μαΐου στο Κύτταρο club με την παρουσίαση του δίσκου μας σε ένα show με δικό μας εξοπλισμό (ήχο-βίντεο-σκηνικά) που ετοιμάζουμε με το νέο μας εξαιρετικό ηχολήπτη τον Στάμο Βασιλάκη και τους νέους μας ταλαντούχους συνεργάτες Νίκο Κοντιζά (video-εφέ) και Εύα Κατσάλη (σκηνικά). Μαζί μας επί σκηνής θα είναι o Τάκης Κωνσταντινίδης (CRUSH) και ο Συμεών Καραγιάννης (κλαρίνο). Σύντομα θα βγει σχετική ανακοίνωση και περισσότερες πληροφορίες για τις μπάντες που θα μας υποστηρίξουν.
Όσο για νέο υλικό, ήδη έχουμε κάποιες ιδέες και θα αρχίσουμε σιγά σιγά να δουλεύουμε στις νέες εγκαταστάσεις των Groove House Studios.

Ευχαριστούμε πολύ. Μπορείτε να συμπληρώσετε ότι άλλο θέλετε…
Ευχαριστούμε και εμείς για τη φιλοξενία, ευχόμαστε καλή επιτυχία στο περιοδικό σας και χαιρετούμε τους αναγνώστες σας! Τα λέμε στο Κύτταρο στις 10 Μαΐου!!

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους Karma (GR) θα βρείτε εδώ:

Website: http://www.karmabandofficial.com/index.php/en/
Facebook: https://www.facebook.com/Karmafanpageofficial/
Instagram: https://www.instagram.com/thekarmabandofficial/

Η καινούργια δουλειά των Karma (GR) κυκλοφορεί από την Alcyone Records και μπορείτε να την βρείτε εδώ:

https://alcyonerecords.bandcamp.com
www.alcyonerecords.com

Σάκης Φράγκος

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here