Περί συναυλιών: Η άποψη ενός αναγνώστη

24 Μαρτίου, 2014 - 10:30

Λάβαμε ένα πολύ ενδιαφέρον e-mail από τον Criss Kyrkos, ο οποίος εκφράζει μία πολύ συγκροτημένη άποψη σχετικά με το θέμα των συναυλιών και αποφασίσαμε να το παραθέσουμε αυτούσιο. Διαβάστε όσα έχει να πει...

live11"Διαβάζοντας κατά περιόδους τα άρθρα του περιοδικού, παρατηρώ πως το θέμα των συναυλιών στην Ελλάδα αναφέρετε συχνά, γράφοντας πάνω-κάτω τα ίδια πράγματα ξανά και ξανά. Επειδή καλό είναι να ακούγονται και άλλες γνώμες αλλά κι εμπειρίες ανθρώπων που ασχολούνται με το χώρο, ενεργά για πάνω από 15 χρόνια και επαγγελματικά τα τελευταία 10 χρόνια, θεωρώ πως τα γραφόμενά μου θα είναι αν μη τι  άλλο ενδιαφέροντα για μια μεγάλη μερίδα σκεπτόμενων φίλων του μεταλλικού ήχου.

Ερωτήσεις όπως "γιατί είναι τα εισιτήρια ακριβά;", "γιατί δεν έρχονται οι τάδε στην Ελλάδα για συναυλία;" και "γιατί είχε μόνο 200 άτομα εκείνο το live" - μεταξύ άλλων - έχουν ήδη απαντηθεί αρκετές φορές. Είναι όμως τα πράγματα όντως έτσι; Μήπως οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις, προκαλούν ακόμη περισσότερες απορίες; Ας το αναλύσουμε λιγάκι το θέμα μιας και μπήκαμε ήδη σε αυτή την διαδικασία και ας ξεκινήσουμε με τους συναυλιακούς χώρους.

live12"Τα ενοίκια που ζητάνε οι χώροι είναι πολύ ακριβά", διαβάζω μεταξύ άλλων. Και συμφωνώ μέχρι εδώ, είναι όντως ακριβά. Αναρωτήθηκε όμως ποτέ κανείς, γιατί; Σκέφτηκε ποτέ κάποιος ότι και αυτοί οι χώροι είναι επιχειρήσεις κι έχουν λειτουργικά έξοδα; Εκτός αυτού, δεν πρέπει και οι επιχειρηματίες να έχουν κέρδος; Δεν νομίζω πως δουλεύει ποτέ κανείς για τη ψυχή της μάνας του. Ας αναλογιστούμε λοιπόν, πόσα χρήματα έχουν διαθέσει οι επιχειρηματίες για να εξοπλίσουν τον χώρο συναυλιακά; Πόσα λεφτά έχουν δώσει για τις ηχητικές εγκαταστάσεις, για τη σκηνή, τον backline εξοπλισμό, τα φώτα, τις ηχομονώσεις, τις μπάρες, τους υπαλλήλους που απασχολούν; Όλα αυτά τα έξοδα, πρέπει κάπως να γίνουν απόσβεση. Εκτός αυτού όλα τα παραπάνω είναι αναλώσιμα και πρέπει να αντικαθίστανται ανά τακτά χρονικά διαστήματα (τώρα αν αυτό γίνεται ή όχι είναι άλλη ιστορία). Για να μην αναφέρω και τα έξοδα σε άδειες, ασφάλιση και τους φόρους που πληρώνει ο κάθε συναυλιακός χώρος. Οπότε δεν είναι λογικό να έχει ακριβό ενοίκιο; Μην ξεχνάτε πως ένας συναυλιακός χώρος δεν κοιτάει αν θα έρθει να παίξει ο Κότσιρας ή οι Saxon. Κοιτάει να έχει συνέχεια συναυλίες και να βγάζει χρήματα. Οπότε δεν πρόκειται να σου κάνει εσένα την χάρη να στο νοικιάσει φθηνότερα επειδή θα φέρεις τους Accept. Αν δεν γουστάρεις, δεν υπάρχει πρόβλημα… θα παίξει ο Μπίγαλης εκείνη τη μέρα και θα τα βγάλει τα λεφτά του. Να σημειώσω ότι δεν είμαι με το μέρος κανενός, αλλά "αναγκάζομαι" να παίξω το δικηγόρο του διαβόλου για να δούμε και τις δύο πλευρές του νομίσματος.
 
Για να γίνει πιο κατανοητό το παραπάνω, ας δούμε ένα παράδειγμα. Έστω ότι ο Τάκης θέλει να κάνει μια συναυλία και νοικιάζει μια κενή αποθήκη. Πόσα χρήματα θα πρέπει να δώσει για να διαμορφώσει το χώρο; Να πάρει άδειες από κάθε φορέα της πολιτείας; Πρέπει να στήσει μια σκηνή, να φέρει ήχο για το PA, να φέρει ήχο για τα monitors πάνω στη σκηνή, να φέρει φώτα, να φέρει προστατευτικές μπάρες, να στήσει πάγκους για πωλήσεις, να στήσει production offices, backstage areas, να φέρει internet, να πληρώσει κόσμο για να τα στήσει όλα αυτά, να προσλάβει security, να προσλάβει προσωπικό για την ημέρα και άλλα πολλά έξοδα που δεν έχει σημασία να αναφέρουμε γιατί χάνουμε το νόημα. Το οποίο είναι, κοστίζει πολύ ακριβά η παραγωγή μιας συναυλίας. Όλα τα παραπάνω τα έχει έτοιμα ένας συναυλιακός χώρος, τα έχει ήδη πληρώσει και καλά κάνει και τα νοικιάζει.

HalfordResPromoTourBus"Τα συγκροτήματα ζητάνε πολλά χρήματα". Εδώ τώρα έχουμε πολύ μεγάλο θέμα και όσο και αν το συζητάμε, άκρη δεν θα βγάλουμε. Σε κάποιες περιπτώσεις θεωρώ ότι δικαιολογημένα ζητάνε πολλά χρήματα, ειδικά αν το επιβάλει και το show τους. Να ξεκαθαρίσουμε όμως κάτι. Άλλο να μιλάμε για το κόστος παραγωγής και άλλο καθαρά για την αμοιβή μιας μπάντας. Δηλαδή όταν λέμε ότι το τάδε συγκρότημα θέλει 50.000 ευρώ για να παίξει στην Ελλάδα, να ξεκαθαρίσουμε αν αυτή είναι η αμοιβή του σχήματος ή αν μιλάμε για όλα τα έξοδα της παραγωγής του show. Δεν μπορούμε να έχουμε την απαίτηση και να ζητάμε από ένα σχήμα να παίξει στο Gagarin, ενώ είναι σε περιοδεία και έχει μαζί του 1 tour bus με band + crew και ένα τρέιλερ με εξοπλισμό, και να το κάνει στα μισά χρήματα επειδή παίζει στην Ελλάδα. Είναι απλά μαθηματικά, δεν βγαίνει το κόστος παραγωγής. Η ενοικίαση και μόνο του tour bus για μια μέρα είναι περίπου 500 ευρώ + βενζίνες + ο μισθός του οδηγού, δηλαδή άνετα στο χιλιάρικο για κάθε μέρα. Υπολόγισε το φαγητό για 10-12 άτομα, μισθούς για το crew (και μη νομίζεις ότι ο FOH engineer είναι φθηνός), πολλές φορές φόρους εκτελωνισμού και άλλα παρελκόμενα και έχεις μια μικρή ιδέα για τα μεγέθη των χρημάτων που μιλάμε. Και μη γυρίσεις και μου πεις το φαγητό το πληρώνει ο διοργανωτής, ναι το κάνει.. για την ημέρα της συναυλίας! Τις υπόλοιπες 2 ημέρες που ταξιδεύει το συγκρότημα προς και από την Ελλάδα ποιος τους ταΐζει 3 φορές την ημέρα; Ο φούφουτος; Ή μήπως πρέπει να έρθει μόνο το συγκρότημα στην Ελλάδα και να δώσουν σε όλους τους άλλους 2 μέρες ρεπό; Και πάλι εμείς θα το πληρώσουμε. Και στο κάτω, κάτω η κάθε μπάντα έχει το κασέ της και διαμορφώνεται ανάλογα με την προσφορά και ζήτηση της αγοράς. Βάζει βέβαια και ο διοργανωτής το χεράκι του για να κλείσει εκείνος το σχήμα πρώτος και όχι ο ανταγωνιστής του.

king-diamond1Εξάλλου όταν κάποιος πάει σε μια συναυλία πάει για να ζήσει όλη την εμπειρία και να δει το αγαπημένο του σχήμα με τις καλύτερες προϋποθέσεις, στον καλύτερο του εαυτό. Διαφορετικά, αν θέλει να ακούσει μόνο τη μουσική.. ε, ας βάλει το CD στο σπίτι του. Ποιος ο λόγος δηλαδή να δεις live τον King Diamond χωρίς το show του; Χωρίς τα κλουβιά, τα κάγκελα, τα κεριά, την καρέκλα και όλα τα συναφή; Γιατί να δει κάποιος τους KISS unplugged να παίζουν με τις ακουστικές κιθάρες τους λες και είναι σε κατασκήνωση και παίζουν προσκοπικά τραγουδάκια; Γιατί να μη δω τους Dimmu Borgir όπως τους βλέπει και ο Γερμανός με όλα τους τα props on stage, γιατί να μην ακούσω τους Manowar με τον καλύτερο δυνατό ήχο και να βουίζουν τα αυτιά μου για μία βδομάδα; Γιατί να μην έχουν πυροτεχνικά οι Sabaton; Εγώ γουστάρω να δω τον Blackie να χτυπιέται πάνω στη βάση του μικροφώνου του με τα κόκαλα και τις νεκροκεφαλές. Όλα αυτά όμως κοστίζουν, γι' αυτό και τα συγκροτήματα ζητάνε τα χρήματα που ζητάνε. Μη ξεχνάμε άλλωστε ότι αυτό είναι το εισόδημά τους για όλο το χρόνο και τελικά δεν τους μένει και τίποτα, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι τα περισσότερα μέλη των σχημάτων έχουν και δουλειές. Οι πωλήσεις CD είναι πλέον μηδαμινές, η μόνη πηγή εσόδων είναι οι συναυλίες καθώς και το merchandise που πουλάνε σε αυτές. Μην ξεχνάμε επίσης ότι τα μεγάλα και επαγγελματικά συγκροτήματα είναι επιχειρήσεις του τύπου ΕΠΕ, με ότι συνεπάγεται και δεν θα επεκταθώ παραπάνω σε αυτό.

"Η συναυλία των τάδε είχε μόνο 500 άτομα". Και σε αυτό το θέμα είναι πολλοί οι παράγοντες που πρέπει να σκεφτούμε, αλλά η ουσία είναι ότι η Ελλάδα βρίσκεται σε οικονομική κρίση και το ποσοστό των ανέργων είναι 27%. Ειδικότερα αν σκεφτεί κανείς ότι το 90% των συναυλιών στην χώρα μας γίνονται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, λογικό είναι να συμπεράνει ότι τα ίδια άτομα πάνε στις ίδιες συναυλίες. Αυτό γίνεται γιατί απλά το κόστος κάποιου να ταξιδέψει από την επαρχία σε Αθήνα ή Θεσσαλονίκη είναι τεράστιο, ειδικά να το κάνει 2-3 φορές το μήνα. Τα έξοδα σε βενζίνες, διόδια, φαγητό, ποτά (να πάρω και ένα t-shirt, ε;) είναι πενταπλάσια σε σχέση με 10 χρόνια πριν. Ε, δε γίνεται να δίνω συνέχεια 120 ευρώ κάθε φορά που θέλω να δω μια συναυλία. Σκέψου ότι αυτό είναι το 1/4 του μισθού μου. Πόσες φορές να πάνε και οι Αθηναίοι και οι Θεσσαλονικείς σε συναυλίες όταν έχουμε 2-3 συναυλίες κάθε εβδομάδα! Για αυτό μην κάνετε παράπονα ότι δεν υπάρχει κόσμος στις συναυλίες, κόσμος υπάρχει - λεφτά δεν υπάρχουν. Ενδεικτικά αναφέρω ότι στους μήνες Φεβρουάριο - Απρίλιο, έχουμε παραπάνω από 20 συναυλίες στη χώρα μας σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Εντάξει, μας έχετε στραγγίξει.
live13"Το εισιτήριο είναι πολύ ακριβό". Ε, βέβαια είναι ακριβό, αφού το κόστος μιας συναυλίας είναι τέτοιο ώστε δεν αφήνει περιθώρια στους διοργανωτές να το βάλουν φθηνότερα. Μόνο και μόνο το ΦΠΑ είναι 13% και αυτό σε περίπτωση που θεωρήσει τα εισιτήρια ο διοργανωτής σαν αστική εταιρεία και ΔΕΝ συμπεριλαμβάνει ποτό. Αν έχει συμφωνηθεί αμοιβή στον συναυλιακό χώρο και στην περίπτωση που αυτός θα εκδώσει τιμολόγιο στον διοργανωτή τότε το ΦΠΑ είναι με 23% και σε όλα αυτά προσθέτεις και 5% φόρο θεάματος. Δηλαδή από την τιμή του εισιτηρίου ήδη το 28% στο παίρνει το κράτος. Έστω συναυλία με εισιτήριο 25 ευρώ, τα 7 ευρώ είναι ήδη χαμένα με το καλημέρα. Από τα υπόλοιπα 18 ευρώ υπολόγισε όλα τα έξοδα που χρειάζονται για μια συναυλία από αμοιβή μπάντας, αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχεία, φαγητά, ταξί ή ενοικίαση μεταφορικού μέσου, βενζίνες, ενοικίαση χώρου, διαφήμιση σε έντυπα και online περιοδικά, εκτύπωση εισιτηρίων, αφίσες, flyers… ε, βάλε και λίγα στην άκρη για τον διοργανωτή - ανάθεμα αν βγάζει κάποιο κέρδος. Η απάντηση είναι, όχι - δεν έχει κέρδος. Οι περισσότερες heavy metal συναυλίες στην Ελλάδα, γίνονται από ανθρώπους που έχουν μεράκι και τρέλα με αυτή την μουσική. Δεν γίνονται για να βγάλουν χρήματα μιας και στη πλειοψηφία των συναυλιών μπαίνουν μέσα ενώ στην καλύτερη περίπτωση απλά είναι break even. Οι διοργανωτές τα χρήματα τους τα βγάζουν από άλλες συναυλίες, δηλαδή από την Αρβανιτάκη, από τον Ρέμο και όχι από τους Amon Amarth γι' αυτό και συνεχίζουν και κάνουν συναυλίες. Όποιος δεν το καταλαβαίνει, ας δοκιμάσει να κάνει μόνος του μια συναυλία στην Ελλάδα. Ας φάει τα μούτρα του και μετά να έρθει να μου πει αν έχω δίκιο ή άδικο.
Βέβαια τα τελευταία 2 χρόνια παρατηρώ και ένα νέο φαινόμενο "διοργανωτών". 1) Μαζεύονται φίλοι και γνωστοί και βάζουν το κεφάλαιο και 2) διάφοροι σύλλογοι μουσικής αναλαμβάνουν αυτό το ρόλο και κάνουν συναυλίες. Τώρα αυτό αν είναι καλό ή κακό δε θα το κρίνω εγώ αλλά θα το δούμε στην πορεία αν συνεχιστεί και αν τελικά το "οπαδιλίκι" είναι βιώσιμη λύση.
 Νομίζω πως ήδη έχω γράψει πολλά, κάποια τα οποία έχετε ξαναδιαβάσει και ακούσει αλλά εύχομαι και κάποια τα οποία βλέπετε για πρώτη φορά και σας βάζουν σε σκέψη. Μην συγκρίνετε τιμές εισιτηρίων στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, είναι διαφορετικές οι καταστάσεις. Για παράδειγμα έρχονται οι Gamma Ray με τους Rhapsody Of Fire και το εισιτήριο έχει 24 ευρώ προπώληση. Η τιμή αυτή είναι απόλυτα φυσιολογική και όποιος νομίζει ότι είναι ακριβό μάλλον ζει με αυταπάτες. Ενημερωτικά στην Ιταλία το εισιτήριο τους έχει 29 ευρώ και στην Ισπανία 28 ευρώ.  

Καλώς ή κακώς όλα τα παραπάνω είναι μέρος της μουσικής βιομηχανίας και είναι ακριβώς αυτό, μια βιομηχανία. Όσο πιο γρήγορα το καταλάβουμε, τόσο καλύτερα για όλους και πριν βγούμε και μιλήσουμε για κάτι που δεν γνωρίζουμε και το κατακρίνουμε.. Καλό είναι να σκεφτούμε την συνολική εικόνα και όχι μόνο ότι είναι προς συμφέρον μας.

Criss Kyrkos"

Σχόλια

Διαβάστε επίσης

BEST OF 2019 - Η γνώμη των συντακτών του Rock Hard (Μέρος 3 / 11-15)

17 Δεκεμβρίου, 2019 - 11:00 Rockhard

Έχουμε ήδη ξεκινήσει την αντίστροφη μέτρηση για τα 25 καλύτερα άλμπουμ του 2019 σύμφωνα με τους συντάκτες του Rock Hard. Ήδη έχουμε δει το πρώτο μέρος, με τα άλμπουμ που βρίσκονται στις θέσεις...

[περισσότερα]

BEST OF 2019 - Η γνώμη των συντακτών του Rock Hard (Μέρος 2 / 16-20)

16 Δεκεμβρίου, 2019 - 11:00 Rockhard

Χθες παρουσιάσαμε το πρώτο μέρος της λίστας με τα 25 καλύτερα άλμπουμ του 2019, όπως τα ψήφισαν οι συντάκτες του ROCK HARD, με τις θέσεις από 21 - 25. Σήμερα, ήρθε η ώρα να σας παρουσιάσουμε το...

[περισσότερα]

BEST OF 2019 - Η γνώμη των συντακτών του Rock Hard (Μέρος 1 / 21-25)

13 Δεκεμβρίου, 2019 - 16:15 Rockhard

Μια ακόμη χρονιά φτάνει στο τέλος της και οι συντάκτες του ROCK HARD, κλήθηκαν να καταθέσουν την άποψή τους για τα καλύτερα άλμπουμ του 2019 καθώς και για τις απογοητεύσεις. Σε πολύ λίγο, θα...

[περισσότερα]

UNDER THE BLADE: Όταν η ιστορία συγκρούεται με την τελειότητα! (Μέρος πρώτο)

2 Σεπτεμβρίου, 2019 - 02:45 Ντίνος Γανίτης

«Έπος», «δεκάρι», «δισκάρα». Αυτές είναι μερικές από τις λέξεις που χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να δώσουμε έμφαση σε έναν αγαπημένο μας δίσκο ή σε έναν δίσκο που έχει αφήσει το στίγμα του στην...

[περισσότερα]

BEST OF 2018: Η γνώμη των αναγνωστών. Ψηφίστε τα αγαπημένα σας άλμπουμ και κερδίστε!!!

24 Δεκεμβρίου, 2018 - 02:00 Rockhard

Έφτασε και η ώρα για να ψηφίσετε κι όλοι εσείς τους αγαπημένους σας δίσκους για το 2018, αλλά και αυτούς που σας απογοήτευσαν. Στο widget που ακολουθεί, ο τρόπος είναι πάρα πολύ απλός. Δίνετε τη...

[περισσότερα]