vavel arthro 2 Σε παγκόσμια κλίμακα οι περισσότεροι μουσικοί επιλέγουν την αγγλική γλώσσα για πολλαπλούς λόγους, που ανατρέπονται από όσους δεν ακολουθούν αυτή την «πεπατημένη». Για ποιους λόγους το κάνουν και τελικά ποιος είναι ο αντίκτυπος στο κοινό που απευθύνονται;

   Καταρχήν οφείλουμε να αποσαφηνίσουμε γιατί επιλέγεται η αγγλική γλώσσα καθ’ολοκληρία στη σύγχρονη δισκογραφία ανεξαρτήτως ιδιωμάτων. Στον hard n heavy μικρόκοσμο οι νομοτέλειες που καθορίζουν ως επιβεβλημένη αυτή την επιλογή, οφείλονται κυρίως στο γεγονός ότι η μουσική αυτή διαμορφώθηκε από αγγλοσάξονες, που είχαν τη γλώσσα αυτή ως μητρική. Καλό είναι να μην υποτιμάται αυτός ο παράγοντας, πάνω στον οποίο οικοδομήθηκε ο μύθος της επιβεβλημένης χρήσης της αγγλικής πέρα από την εύκολη απάντηση που λέει ότι «έτσι είναι πιο κατανοητό σε περισσότερο κόσμο». Όσοι λοιπόν ακολουθούν πιστά αυτή τη λύση, θέτουν εαυτούς στον διαφαινόμενο κίνδυνο της χρήσης μιας γλώσσας που δεν είναι μητρική. Γιατί είναι τόσο σημαντικό;

  vavel arthro 3 Αλήθεια πόσες φορές έχετε υποβιβάσει κάποιο συγκρότημα που ο frontman του είχε κακή προφορά στα αγγλικά; Και μη μου πείτε ότι δεν παίζει σοβαρό ρόλο αυτό το γεγονός για την περαιτέρω καταξίωση ενός group, γιατί παραβλέπετε όλα τα επιχειρήματα που κατά καιρούς επιστρατεύονται για τα ελληνικά συγκροτήματα που έχουν ομολογουμένως αυτή την παθογένεια. Κακά τα ψέματα, όσο καλά κι αν έχει μάθει κάποιος μια γλώσσα, η ερμηνεία αξιοποιώντας πλήρως την προφορά μιας μη μητρικής γλώσσας ειναι πολύ περίπλοκη υπόθεση. Πολύ δύσκολα κάποιος μπορεί να δημιουργήσει νοήματα, «μεταφράζοντας» τη σκέψη του από την μητρική του στην αγγλική. Και κάπου εκεί όσο καλή κι αν είναι η ερμηνεία, οι στίχοι μπορεί να καταστρέψουν ακόμα και την υπόληψη του group, μιας και τα συντακτικά λάθη είναι ανεπίτρεπτα! Φανταστείτε πόσο αμήχανα θα νιώθατε αν ακούγατε ένα τραγούδι που να χρησιμοποιεί την ελληνική να είχε έναν στίχο με ορθογραφικά και συντακτικά λάθη και μόνο έτσι θα αντιληφθείτε τί εννοώ! Εκτός κι αν χρειάζεται να υποβάλετε εαυτούς στην επώδυνη διαδικασία να ακούσετε την ελληνική έκδοση του “Father” των MANOWAR!


 vavel arthro 4  Κι αν σας φαίνεται υπερβολικό σαν ένδειξη, τότε αξίζει να ακούσετε προσεκτικά τους GRAVE DIGGER, που είχαν και για οδηγό την εκφορά των στίχων του “Ελλάς” από το Βασίλη Παπακωνσταντίνου. Τί συμβαίνει όμως όταν ένα σχήμα επιλέγει τη μητρική του γλώσσα;

   Αναμφίβολα μια τέτοια κίνηση ελλοχεύει πολλούς κινδύνους, με κυριότερο εκείνον της απομόνωσης σε κοινό εντός των συνόρων της χώρας απ’όπου προέρχονται. Ποιοι καταφέρνουν από αυτή τη νομοτέλεια και πως το καταφέρνουν; Αλλά κυριότερα γιατί το καταφέρνουν; Τί παραπάνω έχουν οι RAMMSTEIN από τις υπόλοιπες μπάντες και είναι ο ορισμός της επιτυχημένης χρήσης μητρικής γλώσσας; Και το μέγεθος του αντίκτυπου που έχει προκύψει από αυτή την επιλογή τους είναι εμφανές στους οπαδούς τους, που φτάνουν στο σημείο να μαθαίνουν τη γερμανική μόνο και μόνο για να καταλαβαίνουν και να τραγουδάνε τους στίχους τους!

   vavel arthro 9Θαρρώ πως η χρήση της αγγλικής γλώσσας στο σύνολο της μουσικής επικράτησε και για έναν ακόμα λόγο: Οι φθόγγοι που προκύπτουν τραγουδώντας αγγλικές λέξεις δημιουργούν τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία φωνητικών γραμμών που είναι εύηχες. Και για να αντιληφθείτε τι εννοώ δοκιμάστε να κάνετε κάτι ανάλογο στα νορβηγικά ή στα γερμανικά και θα δείτε ότι οι ήχοι που βγαίνουν δεν έχουν χρωματισμούς αξιοποιήσιμους. Κι όμως και στις δύο γλώσσες έχουν γραφτεί στίχοι από μπάντες και μάλιστα η black metal κοινότητα της χώρας τα χρησιμοποίησε εκτενώς, για να υπερτονίσει τη χώρα προέλευσης της μπάντας. Γιατί κανείς δεν ξίνισε και μάλιστα ο κόσμος το αγκάλιασε σε τέτοιο βαθμό που είχαμε το φαινόμενο και εδώ να μαθαίνει ο κόσμος αυτές τις γλώσσες, αγγίζοντας τα όρια του στείρου μιμητισμού, ανάγοντας την Νορβηγία σε «μαμά πατρίδα»!

    Αν προσέξετε καμία πετυχημένη μπάντα στον hard rock/heavy metal και στο power/progressive δεν έχει στίχους σε άλλη γλώσσα πέρα από την αγγλική! Αυτό το γεγονός δεν είναι τυχαίο και οφείλεται κατά τη γνώμη μου στην αδυναμία των μητρικών γλωσσών να ικανοποιήσουν το πάγιο αίτημα σύνδεσης τους με τη μουσική. Φανταστείτε τους RHAPSODY με ιταλικούς στίχους, τους HELLOWEEN με γερμανικούς και τους CONCEPTION με νορβηγικούς και ίσως αντιληφθείτε την προσέγγιση αυτή. Στον ακραίο ήχο ισχύει το ίδιο;

  vavel arthro 6 Καθόλου τυχαία στο extreme metal μικρόκοσμο, υπάρχουν πάρα πολλές μπάντες που όχι μόνο χρησιμοποιούν τη μητρική τους γλώσσα στη στιχουργική τους, αλλά εισάγουν και άλλες γλώσσες πέραν της αγγλικής! Ειδικά στο black metal στερέωμα χρησιμοποιούσαν εξαρχής ακόμα και «νεκρές» γλώσσες όπως τα λατινικά, για να εντείνουν την απόκοσμη ατμόσφαιρα που είχε ήδη ο ήχος τους. Οι KAWIR χρησιμοποίησαν εκτενώς τα αρχαία ελληνικά στους ύμνους των δίσκων τους και το αποτέλεσμα τους δικαίωσε σε μεγάλο βαθμό. Πώς τα κατάφεραν;

 vavel arthro 5  Το μεγαλύτερο μέρος των ακραίων groups επιλέγουν να στήνουν τη μουσική τους, χωρίς να δίνουν σημασία στα ηχοχρώματα των φωνητικών. Αυτό οφείλεται στην επιλογή της χρήσης φωνητικών με παραμόρφωση, που δίνουν τη δυνατότητα χρήσης οποιαδήποτε γλώσσας. Έτσι οι NEGURA BUNGET γράφουν στίχους στα ρουμάνικα, οι MASTER´S HAMMER στα τσέχικα και οι ETHS στα γαλλικά. Και στις τρεις μπάντες ακόμα και όταν τα φωνητικά είναι «καθαρά», οι γλώσσες «κολλάνε» και δε δημιουργούν αμηχανία στον ακροατή. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα καθαρά φωνητικά που επιλέγονται δε δημιουργούν φωνητικές μελωδίες, αλλά γραμμές που απλώς υπερτονίζουν τους ρυθμούς μιας σύνθεσης.

 

  vavel arthro 7  Είναι πολύ εύκολο να το αντιληφθείτε, παρατηρώντας τις αριστοτεχνικές ερμηνείες του Garm στο “Aspera hiems simfonia” των ARCTURUS, πριν οι Νορβηγοί σταματήσουν να «ντύνουν» τη μουσική τους και με τη μητρική τους γλώσσα.


  vavel arthro 8 Πέρα από αυτό παίζει και τεράστιο ρόλο η πορεία και η προέλευση ενός μουσικού ιδιώματος. Οι RAMMSTEIN έχουν industrial ρίζες, που ανήκουν ως νοοτροπία σύνθεσης στους συμπατριώτες τους KRAFTWERK. Εκείνοι έθεσαν στα 70s της βάσεις για να αξιοποιηθεί πλήρως η γερμανική γλώσσα, χρησιμοποιώντας μονότονους ρυθμούς και κύριες μελωδίες πάνω στις οποίες «κολλάνε» τα φωνητικά. Παίζουν, λοιπόν, τεράστιο ρόλο και οι καταβολές ενός ιδιώματος, γιατί αυτά δημιουργούν το αρχικό ηχητικό πλαίσιο του. Αντίστοιχα ο hard n heavy ήχος διαμορφώθηκε από Άγγλους στα 70s και εξελίχθηκε κυρίως από τους Αμερικανούς στα 80s. Μόνο το death/black είχε καταβολές και από μπάντες εκτός Αμερικής και Αγγλίας και γι’αυτό οι επίγονοι τους αξιοποίησαν αυτό το αρχικό παράδειγμα. Αντίθετα στον κόσμο του thrash κανείς δεν τόλμησε να χρησιμοποιήσει άλλη γλώσσα, εκτός από τα αρχετυπικά γερμανικά.group.

 vavel arthro 1  Αν παρατηρήσετε τη δουλειά που έκανε ο Σάκης Τόλης στο “Κατά τον δαίμονα εαυτού”, θα δείτε πως τα φωνητικά που επιλέγονται είναι πολύπλευρα και είναι αναπόσπαστο στοιχείο κάθε σύνθεσης. Και εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με μια μόνο γλώσσα, αλλά με πολλές που σίγουρα ο mainman της μπάντας δεν έμαθε ως δια μαγείας με ταχύρρυθμα μαθήματα. Είναι, λοιπόν, αξιοθαύμαστο το επίτευγμα του να ενώσει σε ένα δίσκο «νεκρές» και «ζωντανές» γλώσσες, όπως και τα δύσκολα ελληνικά που είναι εδώ και πολύ καιρό αναπόσπαστο κομμάτι της ταυτότητας τους. Αυτό το γεγονός θεωρώ πως αξίζει να υπερτονιστεί και να αντιληφθούμε πως το επίτευγμα αυτού του εγχειρήματος είναι ιστορικό για όλο το φάσμα της μουσικής με rock ενορχήστρωση! Και τί σημασία έχει που κανείς δεν καταλαβαίνει γρι από όσα λέει; Το γεγονός ότι εντείνεται η ατμόσφαιρα αποδεικνύει την αξία του εγχειρήματος στο μέγιστο βαθμό!

   Για έναν τέτοιο στιχουργικό πύργο της Βαβέλ δεν αξίζει κανείς να ανακαλύψει πολιτισμούς και αντιλήψεις ανεξερεύνητους μέχρι τώρα; Αν λειτουργήσουμε έτσι, τότε όλο και περισσότεροι μουσικοί δε θα "φοβούνται" να ξεφύγουν από την ευκολία της χρήσης της αγγλικής γλώσσας. Και ίσως δούμε ανάλογα πετυχημένα εγχειρήματα στο μέλλον! Η αρχή έγινε...

Λευτέρης Τσουρέας

vavel arthro big

Your points of view

Αρθρα συντακτών

Prev Next Page:

Metal Era

Τελευταία νέα

Rock Hard Greece © 2011-2014