A Day To Remember… 19/09 [EVERGREY]

19 Σεπτεμβρίου, 2018 - 10:45

ΟΝΟΜΑ ALBUM: “Torn” – EVERGREY
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2008
ΕΤΑΙΡΙΑ: SPV/ Steamhammer
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Tom Englund, Jonas Ekdahl 
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ
Φωνητικά, κιθάρες - Tom Englund
Κιθάρες - Henrik Danhage
Πλήκτρα – Rikard Zander
Μπάσο – Jari Kainulainen
Τύμπανα – Jonas Ekdahl

Οι EVERGREY ανήκουν στην κατηγορία των groups που έχουν καταφέρει να αναπτύξουν ένα ξεχωριστό και εντελώς προσωπικό ύφος στη μουσική που παίζουν. Η τιμιότητά τους και η εργατικότητά τους είναι μερικά από τα στοιχεία που τους έχουν κάνει αγαπητούς στους metalheads και ιδιαίτερα σε αυτούς της χώρας μας, οι οποίοι βρέθηκαν στο πλάι τους από τα πρώτα τους κιόλας βήματα. Στα «πέτρινα» χρόνια του progressive/ power metal οι Σουηδοί κατάφεραν να δώσουν ανάσα σε αυτόν τον ήχο, κυκλοφορώντας δισκάρες σαν τα “In search of truth”, “Recreation day” και “The inner circle”, που ξεχώριζαν σαν την μύγα μέσα στο γάλα σε σχέση με το τι κυκλοφορούσαν λοιποί ομόλογοί τους. Η συνέχεια τους βρήκε να θέλουν να δοκιμάσουν καινούργια πράγματα, κάνοντας μια στροφή σε πιο εμπορικές φόρμες στο "Monday Morning Apocalypse" και κάπως έτσι φτάνουμε στο “Torn”, το οποίο συμπληρώνει την πρώτη του δεκαετία «ζωής».

Το “Torn” συνεχίζει κατά κάποιον τρόπο στην ίδια φιλοσοφία με τον προκάτοχό του, όσον αφορά τις αλλαγές στον ήχο της μπάντας, αν και αυτή τη φορά αυτές είναι πιο περιορισμένες, αλλά και πάλι αρκετές έτσι ώστε να κάνουν κάποιους να ξαναγκρινιάζουν. Στο “Torn” η μπάντα κρατάει σε κάποια κομμάτια τα πιο mainstream στοιχεία του "Monday Morning Apocalypse", αλλά επιχειρεί ταυτόχρονα να κάνει και ένα πισωγύρισμα στο παρελθόν της, ενσωματώνοντας στα κομμάτια αρκετές progressive στιγμές. Αναπόφευκτα αυτό προκαλούσε μια ελαφριά σύγχυση, μιας και υπήρχαν κομμάτια που ο ακροατής τα έπιανε με τη μία, αλλά ταυτόχρονα υπήρχαν και άλλα που απαιτούσαν αρκετές ακροάσεις για να αφομοιωθούν. Το στοιχείο βέβαια που προσωπικά με ξένισε στο δίσκο ήταν τα πλήκτρα (ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά της ταυτότητας των Σουηδών), τα οποία ακούγονταν κάπως πιο πίσω σε σχέση με το παρελθόν, στερώντας πόντους από το τελικό αποτέλεσμα. Κατά τα λοιπά η μπάντα έκανε ακόμα μια φορά το «χρέος» της, γράφοντας καλά κομμάτια, με όμορφα riffs, καταπληκτικές μελωδίες και τα μοναδικά φωνητικά του Englund να δίνουν τον τόνο στις συνθέσεις. Θα ήταν αδικία να μην αναφερθεί και η εξαιρετική δουλειά που έκανε στο μπάσο έκανε ο Jari Kainulainen (ex-Stratovarius), στην παρθενική και μοναδική του εμφάνισή σε album των EVERGREY.  

Συνοψίζοντας, ο δίσκος μπορεί να μην φτάνει σε επίπεδο τις «δόξες» του παρελθόντος της μπάντας, αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι κακός, μιας και πρόκειται για ένα τυπικό EVERGREY δίσκο. Περιέχει αρκετά αξιόλογα τραγούδια, με τα “Broken Wings” και “Soaked” να ξεχωρίζουν και με το πρώτο μάλιστα να βρίσκει συχνά πυκνά το δρόμο του στα setlist των Σουηδών ακόμα και σήμερα. 
Θανάσης Μπόγρης

 

Ακολουθεί η παρουσίαση του δίσκου και η συνέντευξη με τον ηγέτη του γκρουπ, Tom Englund, όπως τα είχε κάνει ο Γιάννης Βογιαντζής στο έντυπο Rock Hard, πάντα με φωτογραφίες εποχής...

EVERGREY interview (Tom Englund)
“Back to Grey-sics!”

Οι EVERGREY είναι μια μπάντα που πραγματικά λατρεύω από την αρχή της δημιουργίας τους και θεωρώ πως αν και δεν έχουν λάβει την αναγνώριση που τους αξίζει, κατέχουν μια ξεχωριστή θέση στο metal κόσμο. Με αφορμή τη νέα τους κυκλοφορία “Torn” τα είπαμε ένα χεράκι με τον Tom Englund (κιθάρα, φωνητικά) για όλα όσα απασχόλησαν και θα απασχολήσουν τους Σουηδο-φινλανδούς (πλέον) metallers.

Καλησπέρα Tom, πώς είσαι;
Γεια σου Γιάννη! Όπως θα φαντάζεσαι γίνεται χαμός με τις συνεντεύξεις καθημερινά αλλά χαλάλι, είναι ευχάριστο να ασχολείται όλος ο κόσμος μαζί μας!

Διάβασα πρόσφατα στο blog που διατηρείς στο site σας ότι περάσατε μια περίοδο τελευταία όπου είχατε κουραστεί από το συγκρότημα και βλέπατε την όλη φάση σα δουλειά και δεν περνάγατε καλά. Που οφείλεται αυτό;
Βασικά το θέμα είναι ότι μετά το "Monday morning apocalypse" περιοδεύσαμε περισσότερο από κάθε άλλη φορά και μετά από ένα διάστημα όπου ήμασταν συνεχώς στο δρόμο, η κούραση μας είχε καταβάλει κι έτσι υπήρχαν μέρες που δεν μπορούσαμε να βλέπουμε ο ένας τον άλλο, πόσο μάλλον να είμαστε μαζί 24 ώρες το 24ωρο, να τρώμε και να κοιμόμαστε στο ίδιο λεωφορείο. Μετά από την περιοδεία κάτσαμε και είχαμε κάποιες πολύ μεγάλες συζητήσεις σχετικά με το που πάει η κατάσταση, κάτι σαν το δικό μας “Some kind of monster” αλλά χωρίς τον ψυχολόγο (σ.σ.γέλια) και αφού διευθετήθηκαν κάποια θέματα τώρα είμαστε πιο ορεξάτοι από ποτέ.

Ποιο ήταν το γενικότερο feedback που πήρατε από το “MMA”; Σε ρωτάω γιατί έχω δει αρκετές αρνητικές απόψεις για το δίσκο στο internet και ήμουν περίεργος για το αν κάποιες αντιδράσεις σας επηρέασαν στη δημιουργία του “Torn”.
Όχι, καθόλου. Κοίτα αν ήταν να ακούμε τους fans μας κάθε φορά που είναι να γράψουμε καινούρια τραγούδια τότε μάλλον δε θα ήμασταν εδώ τώρα. Ο καλύτερος και πιο αυστηρός κριτής που έχουμε είμαστε εμείς οι ίδιοι. Σίγουρα το “MMA” δέχθηκε διάφορα σχόλια του τύπου ότι γίναμε πιο απλοί και εύκολοι στο άκουσμα αλλά αυτός ήταν ο δίσκος που θέλαμε να κάνουμε εκείνο τον καιρό και αυτό κάναμε και μάλιστα είμαστε πολύ περήφανοι για το αποτέλεσμα. Το θέμα είναι ότι πολλοί νόμισαν ότι ο παραγωγός μας έσπρωξε στο να ακουστούμε έτσι αλλά στην πραγματικότητα όλα τα κομμάτι ήταν έτοιμα από πριν. Εμείς του είπαμε «πάρε αυτά το τραγούδια και κάντα να ακουστούν όσο καλύτερα γίνεται». Ξέρεις, παρατηρώ ότι αυτοί που δε γουστάρουν ένα δίσκο θα κάτσουν και θα “φωνάξουν” πολύ περισσότερο γι' αυτό ενώ αυτοί που το γουστάρουν θα κάτσουν κατά κάποιο τρόπο στη γωνιά τους και θα το απολαύσουν. Πάντως κρίνοντας από τους αριθμούς και μόνο, το άλμπουμ αυτό πούλησε περισσότερο από κάθε άλλο.

Προσωπικά το θεωρώ ισάξιο με τις προηγούμενες δουλειές σας. Αν και πιο απλό εκτελεστικά είναι εξίσου δυνατό συναισθηματικά. Πάντως ρώτησα γιατί διάβασα μια δήλωση σου που έχει στο πίσω μέρος του promo, και η οποία αναφέρει ότι “το “Torn” έχει ακριβώς τον ήχο που οι fans μας περιμένουν από μας”. Σα να λέει από μόνο του ότι πάτε να κινηθείτε κάπως εκ του ασφαλούς.
Χμμ... ναι, βασικά δεν είπα αυτό ακριβώς και μάλλον αυτό βόλευε την εταιρία να γράψει. Καταλαβαίνεις, αυτά είναι θέματα του marketing περισσότερο. Αυτό που εννοούσα είναι ότι ακούγεται σαν κάτι φρέσκο για εμάς αλλά ταυτόχρονα σαν οποιοδήποτε από τα προηγούμενα άλμπουμ μας. Δηλαδή έχει όλα τα χαρακτηριστικά του ήχου μας αλλά δοσμένα με μια πιο μοντέρνα προσέγγιση. Δε θεωρήσαμε ποτέ ότι το να βγάλουμε ένα άλμπουμ σαν το “Torn” θα μπορούσε να είναι μια ασφαλής κίνηση. Γενικά δε σκεφτόμαστε ποτέ τη μουσική προσέγγιση που θα έχει κάθε δίσκος μας, απλά παίζουμε αυτό που αισθανόμαστε.

Ξέρεις, για να είμαι ειλικρινής, ενώ ο δίσκος μου αρέσει πολύ, υπάρχουν κομμάτια για τα οποία αισθάνομαι ότι σαν να ήταν πολύ εύκολο το να τα γράψετε. Ότι δηλαδή δεν το κουράσατε πολύ αλλά μάλλον δουλέψατε πάνω σε μια ήδη γνωστή φόρμουλα σύνθεσης.
Κοίτα, σχεδόν όλες οι μπάντες έχουν μια συνθετική φόρμουλα που αναπτύσσεται μέσα στα χρόνια και όσο αποκτούν όλο και περισσότερη εμπειρία. Πάνω σε αυτό που λες όμως θα διαφωνήσω καθώς το “Torn” είναι χαλαρά το άλμπουμ πάνω στο οποίο έχουμε δουλέψει περισσότερο από ποτέ. Τα τραγούδια μας πήραν αρκετό καιρό να τα συνθέσουμε και να τα ενορχηστρώσουμε, ενώ το γεγονός ότι κάναμε μόνοι μας την παραγωγή μας ώθησε να ασχοληθούμε πολύ περισσότερο με τον κάθε μικρό ήχο ή εφέ που ακούς. Πιστεύω ότι όσο ακούς το δίσκο θα συνεχίσεις να ανακαλύπτεις πράγματα. Είμαι πολύ περήφανος για το αποτέλεσμα που ακούς και σίγουρα το “Torn” έχει μπει στην τριάδα με τα αγαπημένα μου EVERGREY άλμπουμ.

Με τα άλλα 2 να είναι...
Το “Solitude dominance tragedy” και το “Recreation day” υποθέτω αλλά αυτό αλλάζει κάθε μέρα.

Πώς είναι η σχέση σας με την SPV αλήθεια; Πιστεύεις ότι έφτασε η ώρα να ακουστούν οι EVERGREY σε ένα μεγαλύτερο ακροατήριο;
Κοίτα, η αλήθεια είναι ότι μέχρι στιγμής κάνουν πάρα πολύ καλή δουλειά και μας έχουν προωθήσει σε μέσα που δεν μας είχαν υπ’ όψιν τους τα τελευταία χρόνια όπως κάποια κανάλια στην τηλεόραση αλλά και κάποια πιο mainstream περιοδικά. Τώρα για το αν έφτασε η ώρα να μπούμε στη «μεγάλη» κατηγορία δεν το ξέρω... Για να είμαι ειλικρινής έχω σταματήσει να το σκέφτομαι τα τελευταία χρόνια. Εμείς κάνουμε ότι είναι στο χέρι μας για να προχωρήσει η μπάντα σε όλους τους τομείς και από κει και πέρα ελπίζουμε για το καλύτερο.

Παρακολουθώ το forum σας τακτικά και βλέπω ότι συχνά πυκνά μπαίνεις και απαντάς σε απορίες που εκφράζουν οι οπαδοί σας. Θεωρείς σημαντικό να σε νιώθουν εκεί;
Ξέρεις, τα τελευταία χρόνια έχει πέσει τόσο δουλειά στους EVERGREY, που ακόμα και αυτός ο λίγος χρόνος που ξοδεύω στο forum δε μου περισσεύει. Αυτό σημαίνει ότι για μένα πραγματικά αξίζει να αφιερώσω αυτό το λίγο χρόνο σε εκείνους που πιστεύουν και στηρίζουν την μπάντα. Δε θα κάτσω να μπω στη διαδικασία να διαφωνήσω μαζί τους για κάτι αλλά αν έχουν απορίες σχετικά με τον εξοπλισμό μας, κάποιους στίχους κτλ. θα κάτσω να τους απαντήσω.

Είχες πει ότι με το “MMA” ήσασταν σε μια φάση που θέλατε να δοκιμάσετε μια διαφορετική προσέγγιση στη μουσική σας. Όταν έφτασε η ώρα να συνθέσετε το νέο υλικό πέρασε από το μυαλό σας να το πάτε ακόμα πιο μακριά από εκείνη την κατεύθυνση;
Αν καθόμασταν να σκεφτούμε πριν από κάθε δίσκο πώς θα θέλαμε να είναι το υλικό που θα συνθέσουμε τότε δεν θα ήμασταν εδώ. Γράφουμε μουσική και στίχους γιατί έτσι αισθανόμαστε οπότε δεν γνωρίζουμε εκ των προτέρων σε τι στυλ θα είναι τα τραγούδια. Απλά στην παρούσα φάση μας βγήκε μια κατά κάποιο τρόπο επιστροφή σε πιο παλιά «λημέρια» γιατί σε αυτό το headspace βρισκόμαστε τώρα. Πιστεύω πάντως ότι καταφέραμε να συνδυάσουμε την εμπειρία των πιο πιασάρικων ρεφρέν, που αποκομίσαμε από το “ΜΜΑ” με τις πιο περίπλοκες και heavy δομές για να κάνουμε ακόμα πιο ενδιαφέρον το αποτέλεσμα. 

Αισθάνεσαι ποτέ ότι "σκορπάς" την καλλιτεχνική σου ενέργεια με τις διάφορες συμμετοχές σε άλλες μπάντες που έχεις κάνει τα τελευταία χρόνια; Δε σου φαίνεται κάπου ότι απλά πουλάς το όνομά σου πάνω σε ένα αυτοκόλλητο που θα μπει στο CD; Ειδικά όταν πρόκειται για πιο άγνωστες μπάντες.
Καταλαβαίνω ακριβώς τι εννοείς αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν το αντιλαμβάνομαι έτσι. Πρώτα απ' όλα αισθάνομαι ότι έχω άπειρη καλλιτεχνική ενέργεια (σ.σ. γέλια)! Σοβαρά όμως, δεν έχω κάνει τίποτα που να μη μου άρεσε και ποτέ δεν έκανα κάτι απ' όλα αυτά εις βάρος των EVERGREY. Ειδικά τώρα για τις νέες μπάντες, το βλέπω σαν ένα είδος payback από εμένα προς αυτές, γιατί κι εγώ ξεκίνησα την μπάντα από χαμηλά και τώρα έχουμε φτάσει σε ένα αρκετά ικανοποιητικό επίπεδο, έτσι λοιπόν καταλαβαίνω πως είναι να συμμετέχει στο CD σου ένας καλλιτέχνης που θαυμάζεις. Σου δίνει κουράγιο να το πας παραπέρα.

Tom η μουσική των EVERGREY είναι πολύ συναισθηματική και σε συνδυασμό με τους πολύ δυνατούς στίχους αγγίζουν βαθιά τους οπαδούς σας. Έχεις αισθανθεί ποτέ κάποιο είδος ευθύνης απέναντι σε αυτούς, γνωρίζοντας δηλαδή ότι αρκετός κόσμος παίρνει τη μουσική σας τόσο σοβαρά.
Αυτό είναι σίγουρα κάτι που δεν μπορώ να κάνω! Σίγουρα βάζουμε τα δυνατά μας κάθε φορά ώστε να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε και να ικανοποιήσουμε τους οπαδούς μας αλλά αν σκεφτόμουν έτσι θα είχα τρελαθεί. Αυτό που λέω πάντα είναι ότι τα τραγούδια μας είναι απλά η δική μου «ιστορία», η δική μου οπτική γωνία (σ.σ. που ‘σαι ρε Jim τεράστιε!). Χαίρομαι πολύ όταν η μουσική μας αγγίζει σε τέτοιο βαθμό τον κόσμο αλλά δεν μπορώ να αισθάνομαι υπεύθυνος για το πως μπορεί να αντιμετωπίσει κάποιος τη δουλειά μας.
Γιάννης Βογιαντζής

EVERGREY – “Torn” (SPV)

Οι EVERGREY αποτελούν μια από τις μεγαλύτερες αδυναμίες μου και γι’ αυτό περιμένω πάντα το καλύτερο απ’ αυτούς. Στο προηγούμενο άλμπουμ τους είχαν απλοποιήσει κάπως τις συνθέσεις, βγάζοντας έναν πιο άμεσο χαρακτήρα, κάτι που προσωπικά γούσταρα αρκετά μιας και οι συνθέσεις ήταν πολύ ενδιαφέρουσες και έντονες συναισθηματικά. Το “Torn” με προβλημάτισε λίγο στην αρχή γιατί δείχνει να λοξοκοιτάζει προς το παρελθόν, κάτι στο οποίο δε μας έχουν συνηθίσει. Υπάρχει μια επιστροφή στα πιο τεχνικά riffs και σε φόρμες που οι ίδιοι είχαν καθιερώσει κατά κάποιο τρόπο στα “In search of truth” και “Recreation day”. Ακούγοντάς το πιο προσεκτικά όμως, διαπίστωσα ότι πρόκειται για μια πολύ ώριμη δουλειά αφού συνδυάζει με μαεστρία όλα τα καλά στοιχεία των προηγούμενων δίσκων δημιουργώντας ένα κράμα heavy riffs και ευκολομνημόνευτων ρεφρέν, τα οποία όμως δε γίνονται σε καμία περίπτωση επιτηδευμένα εμπορικά. Η απόδοση όλων των μελών κυμαίνεται σε εξαιρετικά ως συνήθως επίπεδα ενώ ξεχωρίζει όπως πάντα η υπέροχη φωνή του Englund. Η παραγωγή, την οποία ανέλαβαν εξ ολοκλήρου οι ίδιοι αυτή τη φορά, είναι ίσως η καλύτερη που έχουν επιτύχει μέχρι στιγμής καθώς είναι πολύ συμπαγής, αφήνοντας πιο μπροστά τις κιθάρες και δίνοντας ένα πιο συνοδευτικό ρόλο στα keyboards. Σε κανένα σημείο όμως δεν καταντάει να ακούγεται “πλαστική” όπως πολλές από τις πολυδιαφημιζόμενες παραγωγές των τελευταίων χρόνων. Στα συν και το εντυπωσιακό εξώφυλλο. Σε σχέση με το τι κυκλοφορεί στην πιάτσα τους τελευταίους μήνες, το “Torn” είναι πολλές σκάλες πάνω, όμως με τους καλύτερους οφείλεις να είσαι αυστηρός άρα αντικειμενικά του αξίζει…

8,5 / 10

Γιάννης Βογιαντζής

Σχόλια

Άλλα άρθρα του συντάκτη

Διαβάστε επίσης

A Day To Remember… 26/11 [STEVEN WILSON]

26 Νοεμβρίου, 2018 - 03:00 Φίλιππος Φίλης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Insurgentes” - STEVEN WILSON  ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2008 ΕΤΑΙΡΙΑ: Headphone dust - Tonefloat - Kscope   ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Steven Wilson ΣΥΝΘΕΣΗ...

[περισσότερα]

A Day To Remember… 23/11 [GUNS N' ROSES]

23 Νοεμβρίου, 2018 - 21:45 Σάκης Φράγκος

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Chinese democracy” – GUNS N’ ROSES ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2008 ΕΤΑΙΡΙΑ: Geffen ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Axl Rose, Adam Costanzo ΣΥΝΘΕΣΗ:  Axl Rose – φωνητικά, πλήκτρα, κιθάρα Robin Finck –...

[περισσότερα]

Α day to remember... 23/11 [CANDLEMASS]

23 Νοεμβρίου, 2018 - 10:45 Παναγιώτης Γιώτας

    ΟΝΟΜΑ ALBUM: ''Ancient dreams'' – CANDELMASS ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1988 ΕΤΑΙΡΙΑ: Active Records – Enigma – Metal Blade ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: CANDELMASS ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά – Messiah...

[περισσότερα]

A Day To Remember… 18/11 [MANOWAR]

18 Νοεμβρίου, 2018 - 20:00 Δημήτρης Τσέλλος

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Kings of Metal” - MANOWAR ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1988 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Atlantic Records ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Richard Breen, Elvis T. Gruber, Vince Gutman, Howie Weinberg, Jason Flom ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:...

[περισσότερα]

A Day to Remember... 15/11 [DEATH]

15 Νοεμβρίου, 2018 - 10:15 Παναγιώτης Γιώτας

    OΝΟΜΑ ALBUM: ''Leprosy'' - DEATH ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1988 ΕΤΑΙΡΙΑ: Combat Records, Relapse ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Dan Johnson ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά, Κιθάρες, Μπάσο – Chuck Schuldiner...

[περισσότερα]