A Day To Remember… 28/09 [ENSLAVED]

29 Σεπτεμβρίου, 2018 - 19:15

ΟΝΟΜΑ ALBUM: “Vertebrae” – ENSLAVED
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2008
ΕΤΑΙΡΙΑ: Indie Recordings
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Grutle Kjellson, Ivar Bjørnson, Herbrand Larsen
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ
Φωνητικά, μπάσο - Grutle Kjellson
Κιθάρες - Ivar Bjørnson
Κιθάρες – Ice Dale
Πλήκτρα – Cato Bekkevold
Τύμπανα – Herbrand Larsen

Ξεκίνησαν την καριέρα τους όντας μέρος του Νορβηγικού black metal κινήματος κυκλοφορώντας αριστουργήματα σαν τα "Vikingligr Veldi", "Frost" και "Eld". Η συνέχεια όμως τους βρήκε να πειραματίζονται (ιδίως από τα "Monumension" και "Below the Lights" κι ύστερα) και να εμπλουτίζουν τον ήχο τους με progressive στοιχεία, εξελίσσοντάς τον, αλλά χωρίς ποτέ να χάνουν την ENSLAVED ταυτότητα.  Στα "Isa" και "Ruun" η μπάντα συνέχισε τις μουσικές της αναζητήσεις, μέχρι που φτάνουμε στο 10ο album της, το "Vertebrae" που κλείνει φέτος 10 χρόνια από την κυκλοφορία του.
 
Στο “Vertebrae” οι Νορβηγοί συνεχίζουν να ενώνουν το black metal με τον προοδευτικό ήχο, αλλά δίνουν μεγαλύτερη βάση στις ατμόσφαιρες. Οι ψυχεδελικές και progressive στιγμές υπερτερούν έναντι των ακραίων, με τα κομμάτια να έχουν μια πιο ήπια και λιγότερο heavy προσέγγιση. Το ταξιδιάρικο "Clouds" ανοίγει το δίσκο με τα keyboards να μπλέκονται όμορφα με τα groovy riffs και τους OPETH να μας έρχονται στο μυαλό, πριν ο Grutle μας επαναφέρει στην ENSLAVED κανονικότητα με τα brutal φωνητικά του. Καθ' όλη τη διάρκεια του δίσκου είναι έντονη η εσωτερικότητα που αποπνέουν τα κομμάτια και τα καθαρά φωνητικά του Herbrand Larsen, που είναι περισσότερα από κάθε άλλη φορά, να συνεισφέρουν σημαντικά προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν λείπουν όμως και οι αδυναμίες από το υλικό του δίσκου, που περιέχει στιγμές που ακούγονται υποδεέστερες σε σχέση με άλλες, αλλά το κουιντέτο από το Bergen καταφέρνει μέσω της συνθετικής του ωριμότητας να κρατάει το ενδιαφέρον του ακροατή. Εντύπωση προκαλεί το "New Dawn" που ξεχωρίζει μέσα από όλο το prog πνεύμα του δίσκου με τα μαυρομεταλλικά του riffs που θυμίζουν τις πρώτες μέρες τις μπάντας, όμως οι γέφυρες με τα καθαρά φωνητικά φροντίζουν να κάνουν την... liaison με τα υπόλοιπα κομμάτια. 

Κάποιοι τον θεωρούν ως έναν αδύναμο ENSLAVED δίσκο, αλλά προσωπικά έχω τις ενστάσεις μου με αυτή την άποψη. Καταλαβαίνω πως το γεγονός πως η soft προσέγγιση της μπάντας ξενέρωσε αρκετούς φίλους της, αλλά αν προσπαθήσει κάποιος να δει λίγο παραπέρα, θα δει πως το “Vertebrae” είναι ένα ενδιαφέρον και καθόλου κακό album, που αποτέλεσε μάλιστα και τον προπομπό δύο πολύ δυνατών δίσκων.
Θανάσης Μπόγρης

Ακολουθούν, η συνέντευξη που είχε δώσει ο mastermind του συγκροτήματος, την περίοδο της κυκλοφορίας του δίσκου, στον Λευτέρη Τσουρέα, για το έντυπο Rock Hard, καθώς και η αυθεντική παρουσίαση του δίσκου.

 

ENSLAVED interview (Ivar Bjørnson)
“Frozen in time”

Το πιο υποτιμημένο, ίσως, συγκρότημα της νορβηγικής σκηνής αναλογικά με την αξία των κυκλοφοριών του στα early 90’s ζει την πιο πετυχημένη, από πλευράς αναγνώρισης, περίοδο σ’ αυτή τη δεκαετία. Ο mastermind της μπάντας Ivar Bjørnson δίνει το στίγμα του δέκατου άλμπουμ τους, “Vertebrae”. “Είναι συνέχεια μιας εξερεύνησης του ήχου μας αυτά τα χρόνια. Είναι πολύ ατμοσφαιρικό άλμπουμ και όσον αφορά την παραγωγή, αλλά και το υλικό. Στο “Isa” τα καινούρια μέλη είχαν αρχίσει σιγά-σιγά να εμπλέκονται στη διαμόρφωση του υλικού, ενώ στο “Ruun” ειδικά στα φωνητικά τα πράγματα είχαν αλλάξει.”  Στο καινούριο άλμπουμ τους φαίνεται η συλλογικότητα που υπάρχει μιας και ανομοιογένεια του ήχου σε κάθε μέρος των κομματιών δείχνει τη συνεισφορά όλων των μελών της μπάντας. Ποιος όμως κάνει την αρχή; “Ετοιμάζω τα κύρια μέρη των κομματιών στην κιθάρα. Προγραμματίζοντας τύμπανα διαμορφώνω τη βάση του κομματιού και δουλεύουμε από εκεί και πέρα δουλεύονται τα φωνητικά, το μπάσο και οι δεύτερες κιθάρες. Έτσι μαζευόμαστε όλοι και ολοκληρώνεται το κομμάτι. Αν και είμαι ο κύριος διαμορφωτής των κομματιών, όλοι εμπλέκονται στην τελική τους μορφή. Έχω πειραματική προσέγγιση στη μουσική μου και ακούω πολύ 70’s μουσική, αλλά και πιο σύγχρονα πράγματα. Δουλεύω ό,τι ετοιμάζω με τον ντράμερ μας που είναι κλασικός hard rock μουσικός παίζοντας περισσότερο κλασικό heavy rock υλικό. Δεν έχει καμία σχέση με την black metal σκηνή. Κατά τον ίδιο τρόπο είναι και οι άλλοι δύο δημιουργώντας έναν κύκλο που δημιουργούμε όλοι στο ίδιο πλαίσιο.” Και τα μέρη των φωνητικών έχουν μια σχεδόν Roger Waters προσέγγιση δίνοντας τελείως ξεχωριστό χρώμα στο τελικό αποτέλεσμα. “Τα καθαρά φωνητικά ανήκουν στον keyboard-ίστα μας, που είναι κι αυτός πολύ χωμένος στα 70’s. Αυτή τη φορά τα καθαρά φωνητικά δεν έρχονται σε αντίθεση με τα ακραία, γιατί δουλεύτηκαν τελείως ξεχωριστά και από τους δύο ερμηνευτές.” Ίσως εκεί κατάφεραν να κάνουν πιο σαφή τη δομή των κομματιών τους θέτοντας σε ελάχιστα σημεία τον Herbrand Larsen να δίνει το «καθαρό βάθος» στα πιο grim φωνητικά του Grutle Kjellson, που είναι και το trademark των ENSLAVED όλα αυτά τα χρόνια. Υπάρχει όμως και η αλλαγή εταιρίας που έπαιξε ρόλο σε όλα αυτά, ή μήπως όχι; “Στην Indie recordings είναι οι ίδιοι άνθρωποι που συνεργαζόμασταν και στην προηγούμενη εταιρία μας. Μετά από διαφωνίες που είχαν με την Tabu, κατέληξαν να φτιάξουν μια καινούρια εταιρία και προτιμήσαμε να τους ακολουθήσουμε. Κι αυτό γιατί για εμάς σημασία έχουν οι άνθρωποι που δουλεύουμε μαζί.” Η θεματολογία πάντοτε έπαιζε τεράστιο ρόλο στη διαμόρφωση του προφίλ τους που πλέον δεν είναι τόσο οριοθετημένο όσο ήταν στα 90’s. Αυτό είναι εμφανές τόσο στις φωτογραφίσεις και στα εξώφυλλα, όσο και στους στίχους τους που πλέον ασχολούνται με πιο διευρυμένα θέματα. “Οι στίχοι ασχολούνται με αρκετά θέματα όπως με την Σκανδιναβική μυθολογία. Οι ρούνοι ήταν πάντοτε σημαντικoί για τους ENSLAVED. Υπάρχουν και πιο «προσωπικοί» στίχοι που αναφέρονται σε όνειρα και αντικατοπτρίζουν την προσωπικότητα μας. Είναι μια εξερεύνηση του τι είναι καλό σε ένα χαοτικό κόσμο και  αναζήτηση του πυρήνα της ζωής που οδηγεί στην προσωπική απελευθέρωση από ό,τι υπάρχει γύρω μας σήμερα.” Κι ακριβώς εκεί είναι ο πυρήνας του black metal, ορίζοντάς το πέρα από τα μουσικά πλαίσια. Γεγονός που αντικατοπτρίζεται από την πολύπλευρη προσέγγιση που είχαν και έχουν τα σχήματα στην πορεία των ετών όσον αφορά τον ήχο τους χωρίς να χάνουν την ταυτότητα τους. “Για εμάς αυτό είναι που πρέπει να εκφράζει η ακραία μουσική και οι ακραίες τέχνες γενικότερα και αυτό θέλουμε και εμείς να κάνουμε. Βέβαια είναι και διασκέδαση και show business όλο αυτό το σκηνικό, αλλά για εμάς έχει μεγάλη σημασία να έχει αυτό το νόημα γιατί δίνουμε πολύ από τον εαυτό μας σε ό,τι κάνουμε.”  Τα βραβεία έδιναν και έπαιρναν τα τελευταία χρόνια με αποκορύφωμα το νορβηγικό Grammy το 2006. “Προερχόμαστε από την ακραία metal σκηνή και όταν τραβάς την προσοχή εκτός αυτής είναι κάπως περίεργα.” Γεγονός είναι πως οι Νορβηγοί έχουν καταλάβει πως πέρα από κουλτούρα, το black metal αποτελεί και ένα από τα πιο ισχυρά εξαγώγιμα προϊόντα τους «διαφημίζοντας» την σε όλο τον κόσμο. Οι ENSLAVED ήταν πάντοτε οι αδικημένοι σε αυτή την ιστορία, ακολουθώντας ένα μοναχικό μονοπάτι την εποχή που οι συμπατριώτες τους επιδίδονταν σε ένα διαγωνισμό ταχύτητας και ακρότητας.

“Για εμένα οι ENSLAVED δεν ήταν ποτέ μια black metal μπάντα γιατί δεν είχαμε ποτέ σατανικούς στίχους ούτε είχαμε ποτέ corpsepaint. Νομίζω πως ήμασταν πάντοτε πολύ κοντά στην black metal σκηνή. Φίλοι και συνεργάτες είναι από αυτή τη σκηνή, αλλά εμείς ήμασταν κάπως έξω από αυτήν αν και έχουμε ισχυρούς δεσμούς με μέλη της.” Με το “Vertebrae” φαίνεται να αφήνουν πίσω και αυτή την περίοδο καταξίωσης μπαίνοντας σιγά-σιγά σε μια καινούρια εποχή για εκείνους. Ισχύει; “Πιστεύω κι εγώ ότι είναι η αρχή μιας νέας περιόδου για εμάς. Είμαι ενθουσιασμένος και μόνο με την ιδέα πως θα ηχεί το επόμενο μας άλμπουμ. Δεν πρόκειται να μαλακώσουμε περισσότερο, γιατί νομίζω ότι έχουμε βρει μια πολύ καλή ισορροπία. Είναι σαν να επεκτείνουμε το σύμπαν μας έχοντας καταφέρει να κρατήσουμε όλες τις περιόδους μας ζωντανές σήμερα, κάτι που είναι κάπως παράξενο. Είμαστε ενεργοί για 18 χρόνια και δεν έχει κανένα νόημα να κόψουμε δεσμούς με το παρελθόν μας, αλλά να βρίσκουμε καινούριο έδαφος για να πατήσουμε κάθε φορά.” Και το νέο έδαφος δείχνει κατά πολύ διαφορετικό με όσα είχαν πατήσει στα 90’s δίνοντας σε μια συναυλία τους τη δυνατότητα να δείξουν το πολύπλευρο πρόσωπο τους επιλέγοντας προσεκτικά κομμάτια από όλα τα άλμπουμ. “Έχουμε κάπως καταλήξει ποια τραγούδια θα προτιμήσουμε να παρουσιάσουμε από το καινούριο άλμπουμ. Πρέπει να είμαστε σίγουροι πως η μεταφορά από το studio στο live θα είναι επιτυχής. Στις πρώτες περιοδείες πρέπει να παρουσιάσουμε το καινούριο άλμπουμ, οπότε θα καταλήξουμε σε 3-4 καινούρια τραγούδια που μάλλον θα είναι περισσότερο τα mid tempo τραγούδια. Στο studio μπορείς να το κόψεις και να το ράψεις όπως θέλεις, ενώ στο live το κάθε κομμάτι παίρνει το κάτι παραπάνω αν το παρουσιάσεις και αφήσεις κάτι στον κόσμο που το άκουσε. Κοιτάμε όλες τις περιόδους των ENSLAVED και προσπαθούμε να συμπεριλάβουμε κομμάτια που δεν είχαμε ξαναπαίξει στις προηγούμενες περιοδείες. Έτσι όταν κάποιος μας ακολουθεί σε κάθε περιοδεία να έχει κάτι καινούριο να ακούσει και να μην είναι απλώς μια βαρετή συναυλία με «κλασικά» κομμάτια» που σίγουρα περιμένουν και θα ακούσουν σε κάθε μας συναυλία.” Στην Ελλάδα δεν έχουν έρθει ακόμα και σίγουρα το κοινό τους έχει διευρυνθεί τόσο που θα μπορούσε κάτι να γίνει.  “Είχε κανονιστεί μερικά χρόνια πριν να έρθουμε σε κάποιο φεστιβάλ, αλλά κάτι πήγε στραβά και δεν τα καταφέραμε. Μας έχουν πει φίλοι μας που έχουν έρθει εκεί για συναυλία πόσο ωραία είναι να δίνεις συναυλίες στην Ελλάδα. Είναι ένα κενό στην συναυλιακή ιστορία μας το ότι δεν έχουμε έρθει.” Αυτό το κενό ίσως να καλυφθεί αυτή τη φορά που τους φέρνει πιο πειραματικούς και ατμοσφαιρικούς από ποτέ. Μένει να δούμε προς τα πού θα δείξει η πυξίδα τους στις επόμενες κινήσεις τους που θα δείξουν κατά πόσο αυτό το line up μπορεί να συνεχίσει ή ακόμα και να ξεπεράσει τις πρόσφατες επιτυχίες τους. 

HOW TO ENSLAVE A SHEEP 
Πέρσι τον Οκτώβριο μαζί με τον συνιδρυτή της μπάντας, Grutle Kjellson, προέβησαν μπροστά στις κάμερες της νορβηγικής τηλεόρασης σε μια κίνηση που προκάλεσε αίσθηση πέρα από τον στενό κύκλο της μουσικής. Έκλεψαν ένα πρόβατο από τον πρόεδρο του Δημοκρατικού κόμματος, Lars Sponheim. Για να το δείτε χρησιμοποιήστε ως keyword το «enslaved sheep» σε κάποια υπηρεσία streaming video ( π.χ. youtube.com ) “Ενας από τους φίλους μας που είναι και Νορβηγός συνθέτης είχε αυτήν την ιδέα. Πολλοί είχαν προκληθεί από αυτόν τον τύπο και θέλαμε να προβάλλουμε τη θέση μας με αυτήν την κίνηση. Δεν έχει να κάνει με το downloading γενικότερα, καθώς κανείς πλέον δεν έχει ουσιαστικά πρόβλημα με αυτό μιας και το Internet έχει διαδοθεί παντού. Αυτό που έλεγε ήταν ότι η οργανωμένη πειρατεία πλέον δεν συνιστά παραβίαση του νόμου γενικότερα και δε χρειάζεται να επεμβαίνει η αστυνομία. Είναι αγρότης, οπότε σκεφτήκαμε θα ήταν πολύ αστείο αν το κάναμε.” Το Internet έχει αλλάξει τη ζωή μας σε τεράστιο βαθμό και οι μουσικοί θίγονται σε μεγάλο βαθμό με το «ελεύθερο» downloading. Όμως η άποψη του αποκτά άλλη διάσταση όταν εστιάζει στην πλευρά των δισκογραφικών και των ακροατών ξεχωριστά. “Είμαστε ρεαλιστές. Δυστυχώς πρέπει να θέσει ο καθένας μας προσωπικά ένα όριο στο πόσο παγκοσμιοποιημένα θέλουμε να έχουμε τα πράγματα γύρω μας. Είναι πολύ κακό όλο αυτό το σκηνικό αν ξεχάσεις εντελώς τον έξω κόσμο, όμως αυτό είναι μια μεγάλη φιλοσοφική συζήτηση. Όσον αφορά τη μουσική νομίζω πως είναι όπως και παλιά που μοιραζόσουν κάτι με έναν φίλο σου, κι αν σου αρέσει το αγοράζεις. Δε νομίζω πως οι δισκογραφικές μπορούν να πάρουν τις αποφάσεις για όλα αυτά, αλλά ο κόσμος. Δεν μπορούν να κάνουν πέρα το Internet κι άργησαν πάρα πολύ σε αυτήν την εξέλιξη. Δεν κατάλαβαν τι συνέβαινε όταν έγινε το ξέσπασμα και κάνουν το λάθος να επιτίθενται σε λάθος άτομα. Τα παιδιά που κατεβάζουν δεν φταίνε σε τίποτα γιατί απλά δεν ξέρουν τι γίνεται. Αυτό ακριβώς κάναμε και με το πρόβατο χρησιμοποιώντας χιούμορ. Αν συνεχιστεί όλο αυτό το πράγμα θα χάνονται μπάντες. Αν είσαι βέβαια οι RADIOHEAD και έχεις εκατομμύρια στην τράπεζα μπορείς να δίνεις δωρεάν τη δουλειά σου.” Και ο άυλος τρόπος επαφής με τη μουσική έχει επιφέρει σημαντικές αλλαγές στη σχέση των ανθρώπων με τη μουσική.
“Το πρόβλημα έτσι δεν είναι τα λεφτά που χάνονται, αλλά ότι ο κόσμος δεν ασχολείται με τη μουσική. Προτιμούν να ξοδέψουν τα λεφτά τους σε κινητά τηλέφωνα, σε τσιχλόφουσκες και χάμπουργκερ.” Και η μαγεία της αναζήτησης και της εξερεύνησης καινούριων πραγμάτων μέσω της μουσικής έχει αρχίσει να χάνεται. “Μιλάς με τα παιδιά για τα εξώφυλλα στους δίσκους και τους στίχους και σε κοιτάνε παράξενα. Γι’ αυτά είναι απλώς αρχεία.”  

 

IVAR`S POINT OF VIEW ABOUT NORWEGIAN BLACK METAL 
“Ήταν μια φοβερά συναρπαστική περίοδος. Ο,τιδήποτε κυκλοφορούσε τότε ήταν κάτι πραγματικά καινούριο. Υπήρχαν συζητήσεις και φήμες για κάποιο καινούριο άλμπουμ των DARKTHRONE ή των IMMORTAL για παράδειγμα και όταν κυκλοφορούσε ήταν κάτι εντελώς καινούριο, κάτι που από μόνο του σε ενέπνεε μαζί με την όλη στάση ζωής που είχανε. Όταν άρχισε η παγκόσμια αναγνώριση και η επιτυχία για πολλές από αυτές τις μπάντες όλο αυτό άρχισε κατά κάποιο τρόπο να πεθαίνει. Κι αυτό συνεχίστηκε φτάνοντας στο σημείο μπάντες όπως οι EMPEROR να σταματήσουν για κάποιο χρονικό διάστημα. Εκείνη την περίοδο καινούριες μπάντες ξεπήδησαν και ουσιαστικά αντέγραφαν ό,τι γινόταν το 1992. Εκείνη την περίοδο υπήρχε και μια τάση να εμπλέκονται σε συζητήσεις στο Internet όσον αφορά μπάντες που άλλαξαν τον ήχο τους και οι καινούριες μπάντες ήθελαν να ακούγονται σαν τους DARKTHRONE εκείνης της εποχής. Ευτυχώς τα τελευταία 2-3 χρόνια μπορεί να δει κανείς καινούριες μπάντες να ξεπηδούν από τη Νορβηγία που δεν τους ενδιαφέρει και τόσο το παρελθόν, αλλά δίνουν πολύ μεγαλύτερη σημασία στο να φτιάξουν το δικό τους ήχο. Έτσι εμπιστεύονται το δικό τους ένστικτό και όχι μια νοοτροπία «μόδας» προσπαθώντας να αντιγράψουν ό,τι συνέβαινε τότε. Άλλωστε γιατί να τους νοιάξει αφού ήταν μόλις 4-5 χρονών τότε!”

 

18 YEARS IN ENSLAVEMENT
THE DEMO YEARS (1991 – 1992 )
“Πριν ξεκινήσουμε τους ENSLAVED παίζαμε σε κάποιες τοπικές death metal μπάντες από το 1989/90. Αλλά είχαμε αρχίσει να βαριόμαστε την όλη φάση γιατί η death metal σκηνή δεν είχε μέλλον στη Νορβηγία και δεν πήγαινε πουθενά. Οι MAYHEM και οι DARKTHRONE είχαν ήδη αρχίσει να εξελίσσουν το νορβηγικό black metal ήχο. Μετά τη διάλυση τους προηγούμενης μπάντας μας αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια καινούρια. Πέρα από τις νορβηγικές υπήρχαν και μπάντες σαν τους MASTER’S HAMMER και τους ROTTING CHRIST που είχαν occult θεματολογία. Έτσι θέλαμε κι εμείς να εμπλακούμε στη σκηνή αυτή και η θεματολογία ήταν πολύ σημαντική γιατί ταυτοποιούσε και έδινε κάτι πιο προσωπικό για την κάθε μπάντα. Δεν είχαμε πρόβλημα με το σατανικό image, αλλά δεν είχε για εμάς κανένα ενδιαφέρον που είχε για τους περισσότερους. Ήμασταν πολύ επηρεασμένοι από τη σκανδιναβική μυθολογία και από άλμπουμs των ΒΑΤΗΟRY, όπως το “Twilight of the Gods” και το “Hammerheart”. Θέλαμε να είμαστε μέρος της σκηνής, αλλά και ειλικρινείς απέναντι στον εαυτό μας. Τότε δεν υπήρχαν myspace και γενικότερα internet για να τσεκάρεις κάτι. Τότε έβαζες λεφτά σε έναν φάκελο για να σου στείλουν ένα demo. Ήταν πολύ συναρπαστικό να κάνεις κάτι δικό σου τότε. Ταξιδέψαμε στο Όσλο και πήγαμε τo πρώτο μας demo (“Nema” ) στο δισκοπωλείο “Helvete”, που είχε ο Euronymous μαζί με τα υπόλοιπα μέλη των MAYHEM. Είχε 4 κομμάτια, εκ των οποίων μόνο το πρώτο είχε φωνητικά γιατί έπρεπε να μαζέψουμε λεφτά να ηχογραφήσουμε φωνητικά για τα άλλα 3. Παίρνοντας feedback από εκείνους για ό,τι είχαμε κάνει, μας είπανε και πώς να είναι τα φωνητικά σε αυτά τα κομμάτια όταν ξαναμπούμε στο studio. ”

ENSLAVED IN FROSTLAND ( 1993 – 1995 ) 
Δε θεωρούσαμε τίποτα ως πρόβλημα τότε γιατί δεν σκεφτόμασταν τι συνέβαινε γύρω μας, μιας και όλα ήταν κάτι νέο για εμάς. O Euronymous μας υποσχέθηκε ότι θα κυκλοφορούσε μέσω της εταιρίας του το πρώτο μας άλμπουμ, γιατί του άρεσε το demo μας όταν ολοκληρώθηκε. Ένα χρόνο μετά βγήκε το split με τους EMPEROR, αλλά το πρώτο μας άλμπουμ δεν κυκλοφόρησε από την Deathlike Silence, επειδή ο Euronymous πέθανε και εμείς ψάχναμε πλέον για εταιρία. Η Osmose μας προσέφερε ό,τι χρειαζόμασταν και έτσι ηχογραφήσαμε λίγους μήνες μετά και το “Frost”. Εκείνο που θυμάμαι από εκείνες τις μέρες είναι ότι πάντα κάτι καινούριο συνέβαινε και δεν ήμασταν προετοιμασμένοι για τίποτα, χαρίζοντας μας συνεχώς θετικές εκπλήξεις. Μετά από κάποιες βδομάδες μας πήραν τηλέφωνο ρωτώντας μας αν θα θέλαμε να κάνουμε ευρωπαϊκή περιοδεία μαζί με τους MARDUK
(σ.σ. η συνέχεια της “Fuck Christ Tour” που ξεκίνησε το Φλεβάρη του 1995 υπό τον τίτλο “Winter War Tour”. ) Δεν πιστεύαμε ποτέ ότι θα βγαίναμε εκτός Νορβηγίας για live. Οπότε μπορεί κανείς εύκολα να φανταστεί πόσο συναρπαστικό ήταν για εμένα που ήμουν μόλις 17 ετών.

 

THE VIKING YEARS ( 1996 – 2000)
Υπάρχουν κάποιοι που ισχυρίζονται πως αυτή η περίοδος ολοκληρώνεται στο “Monumension” και άλλοι στο “Madraudum”. Και οι δυο έχουν δίκιο, αλλά δεν αλλάζει ότι αυτή ήταν η πιο δύσκολη περίοδος για την μπάντα. Ξεκινώντας ήταν κάπως εύκολο, μιας και ήμασταν τρία άτομα. Κατά τη διάρκεια της αμερικάνικης περιοδείας το 1995 καταλάβαμε ότι έχουμε διαφορετικές φιλοδοξίες ο καθένας μας. Εγώ και ο Grutle θέλαμε να πάμε σε πιο μελωδική και πιο gloomy κατεύθυνση, ενώ ο ντράμερ μας ήταν πιο πολύ στο να παίζει blastbeats και γενικότερα του άρεσε το πιο death metal  υλικό.
(σ.σ. μην ξεχνάμε πως ήταν μόλις 15 ετών το 1995!) Οι EMPEROR για τον Trym είναι ό,τι πρέπει κι όταν έφυγε έπρεπε να βρούμε κάποιον καινούριο και δεν ήμασταν ευχαριστημένοι με ό,τι είχαμε κάνει. Θέλαμε πολύ να πειραματιστούμε και να είμαστε πιο ατμοσφαιρικοί και να κάνουμε κάτι πιο δυνατό χρησιμοποιώντας κάτι πιο εμπνευσμένο. Το “Mardraum: Beyond the within”  είναι το πιο πομπώδες άλμπουμ και το “Blodhemn” το πιο επιθετικό, δίνοντας πραγματικά διαφορετικές εικόνες από αυτή τη χαοτική περίοδο για τους ENSLAVED, που πάλευαν να έχουν ένα σταθερό line up. Καταφέραμε πολλά δουλεύοντας πολύ σκληρά, αλλά για να είμαι ειλικρινής είναι η μοναδική περίοδος που έχω αρνητική σχέση όσον αφορά την μπάντα. Είμαι ικανοποιημένος που καταφέραμε και την αφήσαμε πίσω.

 

RUNES’ STORIES ( 2000- 2006 )
Το “Monumension” και το “Below the lights” σχετίζονται με τον ίδιο τρόπο που αντίστοιχα γίνεται και με τα “Isa”  και “”Ruun”. Το καινούργιο άλμπουμ είναι κάτι σαν το τρίτο μέρος αυτών των άλμπουμ κλείνοντας αυτόν τον κύκλο, αρχίζοντας όμως κάτι καινούριο για την μπάντα. Πετύχαμε σε όλη αυτή την περίοδο να έχουμε ένα πολύ σταθερό line up κάτι που είναι κάπως περίεργο. Το ίδιο συνέβη βέβαια και με την αποδοχή που είχαμε σε ό,τι κάναμε. Μετά το “Ruun” παίξαμε live σε πάρα πολλά μέρη, ακόμα και σε φεστιβάλ για μεγάλο χρονικό διάστημα, κάτι που μας έκανε να έρθουμε πιο κοντά ο ένας με τον άλλο όχι μόνο ως φίλοι αλλά και σαν μουσικοί. 

Λευτέρης Τσουρέας

 

ENSLAVED – “Vertebrae” (Indie Recordings)

Στο δέκατο άλμπουμ τους οι Νορβηγοί δείχνουν πιο θαρραλέοι, παρά πιο σίγουροι. Δίνοντας μια πιο 70’s progressive αισθητική στον ήχο τους – κυρίως – στις κιθάρες και έχοντας στο μεγαλύτερο μέρος των οκτώ κομματιών mid tempo riffολογία, το “Vertebrae” δείχνει την εκκίνηση μιας νέας εποχής για την μπάντα. Στα τελευταία τους CD κέρδισαν ευρύτερη αποδοχή που σίγουρα δε θα τους αναγκάσει, όπως άλλους, να κοιτάξουν πίσω στη δοκιμασμένη και πετυχημένη συνταγή που τους καταξίωσε στα mid 90’s (“Frost”, “Eld”). Εδώ τα πράγματα είναι κάπως ασαφή, δείχνοντας την τάση τους για πιο prog χαρακτηριστικά, όπως smoothy κιθάρες με ανύπαρκτο όγκο και ασθενική ατμόσφαιρα έχοντας καθαρά – κυρίως – φωνητικά στο ύφος του Roger Waters. Όποτε όμως οι ταχύτητες ανεβαίνουν (“Ground”, “Vertebrae”), το αποτέλεσμα είναι ιδανικό, δίνοντας στα ακραία φωνητικά του Grutle ένα layer από υμνικά φωνητικά που εντυπωσιάζουν. Οι νεοσύλλεκτοι Arve Isdal, Herbrand Larsen και Cato Bekkevold σε κιθάρα, πλήκτρα και τύμπανα παίρνουν πρωτοβουλίες φέρνοντας τον 70’s αέρα στις συνθέσεις του ηγέτη τους Ivar Bjørnson που δείχνει να το απολαμβάνει. Το όλο πείραμα δείχνει να λειτουργεί, κυρίως όταν δεν οδηγούνται οι συνθέσεις από τις ασθμαίνουσες κιθάρες που διψούν για πιο μεγάλη ένταση και πιο γρήγορο tempo. Κάπου εκεί ολισθαίνει και το αποτέλεσμα των προσπαθειών τους που δίνει και το όραμα για το μέλλον τους. Όσοι ακόμα αναπολείτε τι έκαναν οι ENSLAVED στα 90’s αναζητήστε κάποιο άλλο group σε ανάλογο ύφος. Στο project των TRINACRIA διοχετεύουν αυτή την ενέργεια, ενώ εδώ έχουν βάλει ρότα για τελείως διαφορετική κατεύθυνση. Οι επόμενες προσπάθειες θα δείξουν πόσο ικανοί είναι σαν σύνολο για κάτι καλύτερο.

7 / 10

Λευτέρης Τσουρέας

 

Σχόλια

Άλλα άρθρα του συντάκτη

Διαβάστε επίσης

A Day To Remember… 29/10 [RUSH]

29 Οκτωβρίου, 2018 - 23:15 Σάκης Φράγκος

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Hemispheres” – RUSH ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1978 ΕΤΑΙΡΙΑ: Anthem ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Terry Brown – RUSH ΣΥΝΘΕΣΗ: Geddy Lee – φωνητικά, μπάσο, πλήκτρα Alex Lifeson – κιθάρα Neil...

[περισσότερα]

A Day To Remember… 28/10 [EXODUS]

28 Οκτωβρίου, 2018 - 01:15 Γιώργος Κουκουλάκης

ONOMA ΑΛΜΠΟΥΜ: "Let there be blood" ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2008 ΕΤΑΙΡΙΑ: Zaentz records ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Gary Holt ΣΥΝΘΕΣΗ: Rob Dukes - φωνητικά Gary Holt - κιθάρες Lee Altus - κιθάρες...

[περισσότερα]

A Day To Remember… 27/10 [VIRGIN STEELE]

27 Οκτωβρίου, 2018 - 15:45 Σάκης Νίκας

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Age of consent” – VIRGIN STEELE ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1988 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Maze Music ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: David DeFeis, Chris Bubacz ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: David DeFeis – φωνητικά, keyboards...

[περισσότερα]

A Day To Remember… 24/10 [DARKANE]

24 Οκτωβρίου, 2018 - 20:00 Φίλιππος Φίλης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Demonic art” ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2008 ΕΤΑΙΡΙΑ: Nuclear Blast ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Darkane ΣΥΝΘΕΣΗ Christofer Malmström – Κιθάρα  Peter Wildoer - Τύμπανα Jörgen Löfberg...

[περισσότερα]

A Day To Remember… 22/10 [OZZY OSBOURNE]

22 Οκτωβρίου, 2018 - 23:00 Σάκης Φράγκος

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “No rest for the wicked” – OZZY OSBOURNE ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1988 ΕΤΑΙΡΙΑ: Epic ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Roy Thomas Baker, Keith Olsen ΣΥΝΘΕΣΗ: Ozzy Osbourne - φωνητικά Zakk Wylde -...

[περισσότερα]