A Day To Remember... 09/05 [JAG PANZER]

9 Μαίου, 2020 - 19:30

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Thane to the throne” - JAG PANZER
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2000
ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Century Media
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Jim Morris
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Harry Conklin - φωνητικά
Chris Broderick - κιθάρα/πλήκτρα
Mark Briody - κιθάρα/πλήκτρα
John Tetley - μπάσο
Rikard Stjernquist – τύμπανα
ΚΑΛΕΣΜΕΝΟΙ ΜΟΥΣΙΚΟΙ:
Todd Ehle - Βιολί
Kimberly Kendall, M. Wayne Jones, Jim Morris - Χορωδιακά φωνητικά
The Moscow String Quartet - Έγχορδα
Mike Rice, Steve Yates, Jeff Gust - Στρατιωτικά τύμπανα

Οι JAG PANZER, τρία χρόνια μετά την επανένωσή τους και την εντυπωσιακή τους επιστροφή με δύο καταπληκτικούς δίσκους (“The fourth judgement” και “The age of mastery” το 1997 και 1998 αντίστοιχα), δείχνουν πως είναι σε εξαιρετική φόρμα, πως έχουν αφήσει μια και καλή πίσω τους την κακή παρένθεση του “Dissident alliance” και πως κοιτούν τις ένδοξες μέρες του συντριπτικού “Ample destruction” για να βρουν έμπνευση, ορμή και πάθος για την συνέχεια. Το 2000 ήταν μια χρονιά-σταθμός για την μπάντα, αφού συνέθεσε και κυκλοφόρησε το μέχρι τότε (αλλά και μέχρι τώρα) πλέον εντυπωσιακό και μεγαλεπήβολο άλμπουμ της, το “Thane to the throne”. Ένα μουσικό έργο βασισμένο στην πασίγνωστη τραγωδία του William Shakespeare, “Macbeth”, η οποία πρωτοπαρουσιάστηκε στο κοινό το 1606. Όταν μαθεύτηκε πως αυτό θα ήταν το concept του νέου δίσκου και κυρίως, ξέροντας τι μπορεί να καταφέρει το συγκρότημα, ήμασταν μεν σίγουροι πως το τελικό αποτέλεσμα θα είναι πολύ καλό, αλλά δεν νομίζω πως περίμενε κανείς (ακόμη και η ίδια η μπάντα, όπως θα διαβάσεις πιο κάτω) ΑΥΤΟ το ΕΠΟΣ.

Η εισαγωγή του “The Thane of Cawdor” δεν θα μπορούσε να είναι πιο ταιριαστή: ένα «κινηματογραφικό χαλί» από πλήκτρα, στρατιωτικά τύμπανα (τα λεγόμενα “marching drums”), μελωδικές φωνές και βιολί από τον αφανή ήρωα Todd Ehle, έκτο μέλος της μπάντας στην ουσία. Είναι σαν να βλέπεις τον προπομπό του στρατού της Σκωτίας, του οποίου ηγείται ο Macbeth, επιβλητικός και αρχοντικός, να επιστρέφει από τον θρίαμβό του επί των ενωμένων Νορβηγών και Ιρλανδών εισβολέων. Όπως στην αρχή αυτού του σαιξπηρικού αριστουργήματος δηλαδή. Όταν το κομμάτι αποκτά metal χαρακτήρα με την συμμετοχή και της υπόλοιπης μπάντας, ένας βάρβαρος λυρισμός διακατέχει την ατμόσφαιρα. Το “King at a price” που παίρνει την σκυτάλη, ένα κλασσικό πλέον JAG PANZER τραγούδι με πανίσχυρο καλπάζον riff, ξεδιπλώνει την ολοένα και αυξανόμενη λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια του group και σου δίνει από την αρχή να καταλάβεις πως εδώ, δεν έχεις να κάνεις απλά και μόνο με έναν ακόμη metal δίσκο. Οι Τρεις Μάγισσες αποκάλεσαν τον Macbeth «Βαρώνο-κυβερνήτη του Cawdor και του Glamis» και «μελλοντικό βασιλιά». Ο ήρωας νιώθει άτρωτος, πανίσχυρος, θεωρεί πως ο θρόνος του ανήκει. Πρέπει να γίνει δικός του και θα γίνει δικός του, με κάθε τίμημα. Και η τραγωδία ξεκινά να ξεδιπλώνει το κουβάρι της.

Ο βασιλιάς Duncan δολοφονείται από τον τραγικό ήρωα, υπό την επίβλεψη της ιδίας της Λαίδης Macbeth, και για το έγκλημα θα κατηγορηθούν οι δύο υπηρέτες του, τους οποίους και μέθυσε το ραδιούργο ζεύγος. Ο Macbeth αποφασίζει να σκοτώσει επίσης τον έμπιστό του φίλο και αξιωματικό Banquo, μαζί με τον γιο του Fleance, που όμως ξεφεύγει. Δεν υπάρχει χώρος για γνώστες του φόνου. Δεν υπάρχει χρόνος για να πειστεί κανείς να μην μιλήσει. Ο θάνατος είναι η πιο γρήγορη και άμεση λύση, μα το φάντασμα του δολοφονημένου Banquo γίνεται στοιχειό που τρομάζει τους ενόχους, προειδοποιώντας τους παράλληλα για τα μελλούμενα. Οι Μάγισσες προφητεύουν και αυτές με την σειρά τους ξανά, ένα δυσοίωνο την φορά αυτή, μέλλον. Ο άρχοντας Macduff του Fife, θα εκστρατεύσει κατά του κάστρου Dunsinane για να αποδώσει δικαιοσύνη. Η οικογένειά του θα ξεκληριστεί σε ένα νέο λουτρό αίματος, η Λαίδη Macbeth δεν θα αντέξει και θα αυτοκτονήσει, υπό το βάρος τόσων φόνων. Πως όμως θα πεθάνει ο Macbeth; Η σιβυλλική προφητεία αναφέρει ότι δεν μπορεί να πεθάνει από το χέρι κάποιου που γεννήθηκε από γυναίκα (;), και το Dunsinane θα πέσει μόνο αν το δάσος του Birnam εκστρατεύσει εναντίων του (;;). Μα, γίνονται αυτά; Δεν ξέρω… την συνέχεια και το τέλος, δεν πρέπει να στα πω εγώ! Διάβασε το λιμπρέτο. Πρόκειται για κομψοτέχνημα. Τα μεσαιωνικά Αγγλικά, η καθαρεύουσα και ο ιαμβικός πεντάμετρος στίχος είναι στοιχεία που προσδίδουν κύρος στην αξιέπαινη αυτή προσπάθεια των JAG PANZER, ενώ η χρήση αυτούσιων κειμένων του έργου κατατοπίζουν πλήρως μέσω της ανάγνωσής τους τον ακροατή που δεν έχει την παραμικρή ιδέα για το σενάριο της τραγωδίας, αλλά απλά διαβάζει το περιεχόμενο ενός ακόμη concept album. Βέβαια τίποτα δεν συγκρίνεται με την παρακολούθηση της τραγωδίας επί σκηνής, για να είμαστε ειλικρινείς και ακριβείς.


Το εξαίρετο αυτό έργο λοιπόν, επηρεασμένο στο έπακρο από τους Έλληνες αρχαίους τραγωδούς, δεν θα μπορούσε παρά στην metal εκδοχή του να είναι κάτι το απόλυτα μεγαλόσχημο. Το “Thane to the throne” είναι το πιο «μεγάλο» δισκογραφικό εγχείρημα των Αμερικανών. Η άκρατη επιθετικότητα του “Ample destruction” έχει υποχωρήσει μεν, αλλά την θέση της έχει πάρει μια ζηλευτή μεγαλοπρέπεια με αρωγό έναν εκπληκτικό, ογκωδέστατο ήχο, εγγύηση των Morrisound Studios. Τα πρώτα, αναγνωριστικά θα έλεγε κανείς βήματα προς αυτή την κατεύθυνση, με επιβλητικές συνθέσεις όπως τα “Judgement day”, “Iron Eagle” και “The Moors” στους δύο προηγούμενους δίσκους (όλα τους «παιδιά» του “The Crucifix”), έχουν στο νέο άλμπουμ γίνει στέρεα πατήματα, τα οποία σιγά σιγά μετουσιώνονται σε άλματα. Υπέρογκοι USPM ύμνοι με τεράστια riffs, εμβατηριακοί ρυθμοί, πολεμικά τύμπανα, πομπώδεις χορωδίες, πλούσιες ενορχηστρώσεις, αριστουργηματικά neoclassical lead μέρη και ένας απίθανος Tyrant σε μεγάλες ερμηνείες, ίσως τις ωριμότερες της καριέρας του. Δεν έχει κανένα νόημα να ξεχωρίσεις κάποιο τραγούδι, εδώ μιλάμε για ένα ενιαίο αριστούργημα. Ωστόσο, προσωπική μου αδυναμία, εκτός των δύο κομματιών που αναφέρθηκαν στην εισαγωγή του κειμένου, εξακολουθούν να είναι τα “Bloody crime”, “Banquo's final rest/Three voices of fate”, “Face of fear”, “Fate’s triumph” και πάνω απ’ όλα το καταληκτικό έπος “Tragedy of Macbeth”…ένα από τα καλύτερα τραγούδια που έγραψαν ποτέ οι JAG PANZER, και κατ’ επέκταση ένα από τα καλύτερα τραγούδια σε ολόκληρο το US power «στερέωμα», με αριστοτεχνική δομή και κλιμακούμενη ένταση. “We see apparitions, three that show their face. Beware Macbeth, beware Macbeth!”… ίσως ο αγαπημένος μου στίχος σε ολόκληρη την Panzer δισκογραφία!

Είκοσι χρόνια μετά και το “Thane to the throne” ακούγεται τόσο σύγχρονο και «φρέσκο». Είκοσι χρόνια metal τελειότητας. Για μένα είναι κάτι παραπάνω από ένας αγαπημένος δίσκος, μιας από τις πλέον αγαπημένες μου μπάντες…είναι ένα πραγματικό κειμήλιο, που εκτείνεται πέραν των όποιων μουσικών «συνόρων». Είναι το «κλειδί» που μου άνοιξε την πόρτα για τον κόσμο του Σαίξπηρ και του βρετανικού θεάτρου. Δεν φαντάζεσαι λοιπόν, πόσο ευγνωμονώ την μπάντα για αυτό. Νόμιζες όμως πως τελειώσαμε εδώ; Όχι βέβαια. Ένας εκ των συντελεστών, ο Harry “Tyrant” Conklin, αναλαμβάνει να συμπληρώσει ο ίδιος την ενότητα “did you know that”. Ας δούμε τι έχει να μας πει!

- Wow! Μου είναι όντως δύσκολο να πιστέψω πως έχουν περάσει 20 χρόνια από τότε που κυκλοφόρησε αυτό το έπος που ονομάζεται “Thane to the throne”. Όλα ξεκίνησαν όταν βρισκόμασταν στην Γερμανία για μια σειρά συναυλιών. Ήμασταν στον δρόμο, από τον έναν προορισμό στον άλλον, όταν ο Rikard δήλωσε πως έφτασε η στιγμή που η μπάντα θα πρέπει να ασχοληθεί με τον Macbeth. Εννοείται πως συμφωνήσαμε όλοι αμέσως και αυτό γιατί η τραγική του ιστορία έχει μέσα πολλά πραγματικά HEAVY METAL στοιχεία. Έτσι, γεμάτοι ενθουσιασμό, όταν επιστρέψαμε στην βάση μας ξεκινήσαμε αμέσως να δουλεύουμε πάνω σε αυτή την ιδέα.

- Ο Mark και ο Chris ασχολήθηκαν με την μουσική. Θυμάμαι πως χρειαζόμασταν οπωσδήποτε κάποια μουσικά ιντερλούδια, ενδιάμεσα μικρά μέρη δηλαδή, ώστε να «γεφυρωθεί το κενό» που υπήρχε από τραγούδι σε τραγούδι αλλά και να εξυπηρετηθεί η εκάστοτε αλλαγή διάθεσης και ύφους. Έτσι ο Chris, ο οποίος τότε ήταν ακόμη στο κολλέγιο, συνέθεσε κάποια μέρη flamenco τα οποία μαζί με αντίστοιχα που προέρχονταν από κλασσικά έγχορδα, αποδείχθηκαν ιδανικά για τον ρόλο αυτό. Το μεγάλο, επικό “Tragedy of Macbeth” είναι στην ουσία συρραφή διαφόρων ιδεών τις οποίες τις ενώσαμε σε ένα κομμάτι. Έγινε καταπληκτική δουλειά. Όπως καταπληκτική δουλειά έκανε και ο Jim Morris, που χωρίς αυτόν δεν θα είχαμε το ίδιο αποτέλεσμα, και του το αναγνωρίζουμε αυτό. Υπήρχαν περιπτώσεις όπου το στιχουργικό περιεχόμενο ήταν πλουσιότατο, με πολλές λέξεις και φράσεις, και αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να παρεμποδίζεται, θα λέγαμε, η εξέλιξη της μελωδίας. Εκεί ερχόταν συχνά ο Jim, φώναζε ένα “CUT!” και μας «έβαζε χέρι», χαχα! Θα το πεις έτσι, θα κάνεις αυτό, θα αλλάξουμε το άλλο κλπ. Η αλήθεια όμως είναι πως τόσο αυτός όσο και εμείς, θέλαμε κυρίως να συνθέσουμε τραγούδια που το καθένα ναι μεν να ήταν μέρος ενός ενιαίου concept όπως αυτό, αλλά να έχει και την δική του, ξεχωριστή υπόσταση. Τραγούδια που θα μπορούσαν να σταθούν μόνα τους σε οποιοδήποτε setlist. Ήταν μεγάλος ο βαθμός δυσκολίας για να πετύχουμε κάτι τέτοιο, αλλά είμαι βέβαιος πως τα καταφέραμε.
- Το στιχουργικό μέρος το ανέλαβα εγώ. Πρέπει να διάβασα όλο το έργο 3-4 φορές, συμπεριλαμβανομένης και μιας συνοπτικής έκδοσής του, ενώ είδα και κινηματογραφικές εκδοχές του. Ήθελα να ταιριάξω απόλυτα τους στίχους επάνω στην μουσική, να είναι όλα τέλεια εναρμονισμένα. Το δύσκολο ήταν που πολλές φορές έπαιρνα τα μουσικά μέρη, και έπρεπε να τα βάλω σε διαφορετική σειρά, μαζί με τα παιδιά, βασιζόμενος στα συναισθήματα που μου δημιουργούσαν! Σε ορισμένα κομμάτια θυμάμαι άλλαξα και την σειρά σε «γέφυρες» και refrains. Στο “Bloody crime” θέλησα να τραγουδήσω με γυναικείο στυλ, όταν έπρεπε να ερμηνεύσω την Lady Macbeth. Μας πέρασε από το μυαλό να τραγουδήσει όντως γυναίκα σε ντουέτο μαζί μου, αλλά η δική μου προσέγγιση άρεσε τελικά περισσότερο! Χρησιμοποίησα διαφορετικό τόνο φωνής για κάθε χαρακτήρα, και τα κατάφερα καλά με την βοήθεια του Jim (Morris) οποίος μας βοήθησε πολύ και στον τομέα των μελωδιών.

- Δεν είχαμε την παραμικρή ιδέα πως αυτός ο δίσκος θα ήταν τόσο καλός. Ελπίζαμε για ένα καλό αποτέλεσμα, ναι, αλλά όχι σε αυτό το επίπεδο! Προτείναμε στην Century Media να έχουμε κάποιους τραγουδιστές σαν ηθοποιούς στην σκηνή, να εμπλουτίσουμε με αυτούς τις επικείμενες ζωντανές εμφανίσεις μας και να τις βιντεοσκοπήσουμε, παίζοντας ολόκληρο το άλμπουμ. Μην μπερδεύεσαι, όχι να γυρίσουμε κάτι σαν θεατρικό έργο. Tα πλάνα θα επικεντρώνονταν κατά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό στην μπάντα, θέλαμε ένα όπως και να ’χει metal show. Δυστυχώς, δεν υπήρχαν χρήματα για αυτό ώστε να στηριχτεί πάνω του μια μεγάλη περιοδεία, έτσι απλά ενσωματώσαμε κάποια τραγούδια του δίσκου στο τότε setlist μας. Δεν πειράζει όμως, ως JAG PANZER ευχαριστούμε μέσα από την καρδιά μας τους οπαδούς μας που «αγκάλιασαν» αυτόν τον δίσκο από την πρώτη στιγμή και εξακολουθούν να τον έχουν «ψηλά» όλα αυτά τα χρόνια, καθώς και τους promoters που υποστήριξαν αυτήν την προσπάθεια.
Harry Conklin

ΥΓ: Οι φωτογραφίες των στίχων, είναι οι αυθεντικές σημειώσεις του Tyrant, τις οποίες κρατούσε κατά την διάρκεια της συγγραφής των στίχων. Τον ευχαριστούμε πολύ για την ευγενική του παραχώρηση, και για την βοήθειά του. Επίσης ένα μεγάλο ευχαριστώ στην καλή μου φίλη και παλιά συντάκτρια του Rock Hard, Χριστίνα. Ξέρει αυτή.
Δημήτρης Τσέλλος

Σχόλια

Διαβάστε επίσης

A Day To Remember... 21/09 [SERJ TANKIAN]

21 Σεπτεμβρίου, 2020 - 11:15 Φραγκίσκος Σαμοΐλης

MΠΑΝΤΑ: SERJ TANKIAN ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Imperfect harmonies” ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Reprise ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Serj Tankian ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Serj Tankian – τα πάντα όλα, μαζί με...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 20/09 [OZZY OSBOURNE]

20 Σεπτεμβρίου, 2020 - 02:15 Rockhard

ONOMA ΑLBUM: “Blizzard of Ozz” - Ozzy Osbourne ETOΣ KYKΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1980 ΕΤΑΙΡΙΑ: Jet Records ΠΑΡΑΓΩΓΟΙ: Ozzy Osbourne, Randy Rhoads, Bob Daisley και Lee Kerslake ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:  Φωνητικά -...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 19/09 [OBITUARY]

19 Σεπτεμβρίου, 2020 - 17:00 Άγγελος Κατσούρας

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Cause of death” - OBITUARY  ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1990  ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Roadrunner Records  ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Scott Burns & OBITUARY   ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:  Φωνητικά...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 18/09 [BLACK SABBATH]

18 Σεπτεμβρίου, 2020 - 03:45 Γιάννης Παπαευθυμίου

ONOMA ΑLBUM: “Paranoid”- BLACK SABBATH ETOΣ KYKΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1970 ΕΤΑΙΡΙΑ: Vertigo ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Rodger Bain ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:  Φωνητικά - Ozzy Osbourne Kιθάρες - Tony iommi ...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 17/09 [THERION]

17 Σεπτεμβρίου, 2020 - 19:00 Γιώργος Κουκουλάκης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Sitra Ahra” - THERION ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010 ΕΤΑΙΡΙΑ: Nuclear Blast ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Christofer Johnsson ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Christofer Johnsson – κιθάρες, πλήκτρα, programming...

[περισσότερα]