A Day To Remember... 09/12 [QUEEN]

9 Δεκεμβρίου, 2020 - 02:00

ONOMA ΑΛΜΠΟΥΜ: “Flash Gordon” (soundtrack) - QUEEN
ETOΣ KYKΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1980
ΕΤΑΙΡΙΑ: EMI/Electra
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Brian May & Reinhold Mack
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ
Φωνητικά – Freddie Mercury
Κιθάρες – Brian May
Mπάσο – John Deacon 
Τύμπανα – Roger Taylor

Να κι ένα άλμπουμ των QUEEN για το οποίο λίγος λόγος γίνεται όταν μιλάμε για τα hits ενός από τα μεγαλύτερα συγκροτήματα όλων των εποχών. Πιθανόν οι περισσότεροι να μην συνειδητοποιούν ότι πρόκειται για μέρος της δισκογραφίας τους, μιας και αποτελεί soundtrack σε μία αμφιλεγόμενη «διαστημική όπερα», που είχε τεράστιο budget αλλά μπερδεμένο concept παραγωγής. 

O ιταλικής καταγωγής κινηματογραφικός παραγωγός Dino De Laurentiis (θείος του επίσης κινηματογραφικού παραγωγού και ιδιοκτήτη της ποδοσφαιρικής ομάδας της Napoli, Aurelio De Laurentiis) ήταν αποφασισμένος να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη για να δημιουργήσει την πιο εντυπωσιακή ταινία επιστημονικής φαντασίας που είχε κυκλοφορήσει μέχρι τότε και να την εξελίξει σε franchise. Γι’ αυτό και κατοχύρωσε τα σχετικά πνευματικά δικαιώματα και ξεκίνησε την αναζήτηση συντελεστών. Για την ιστορία της ταινίας, όπου ο Flash (Sam J. Jones) προσπαθεί να προστατέψει τη Γη από τον σατανικό Ming the Merciless (Max von Sydow), ο παραγωγός ήθελε τον Federico Fellini για σκηνοθέτη, κάτι που δεν έγινε ποτέ. Ο George Lucas είχε προσπαθήσει επίσης να κάνει την ταινία του Flash Gordon αλλά δεν μπόρεσε να αποκτήσει τα δικαιώματα από τον De Laurentiis, οπότε αποφάσισε να δημιουργήσει το “Star wars”! Στο τέλος, ο De Laurentiis προσέλαβε τον Mike Hodges για να σκηνοθετήσει την ταινία. Το επιτελείο των ηθοποιών συμπληρώθηκε από διάσημα ονόματα της εποχής όπως ο Chaim Topol (πρωταγωνιστής του «Ο Βιολιστής στην στέγη»), η Ιταλίδα καλλονή Ornella Muti, ο μελλοντικός James Bond Timothy Dalton, o Peter Wyngarde και ο Βρετανός ηθοποιός Brian Blessed.

Σε πλήρη συμφωνία με το μεγαλεπήβολο project του, ο De Laurentiis (που το 1973 είχε συνεργαστεί με τον Μίκη Θεοδωράκη για την μουσική στο βιογραφικό αστυνομικό δράμα “Serpico” με τον Al Pacino) αναζητούσε το μεγαλύτερο συγκρότημα του κόσμου, προκειμένου να επενδύσει μουσικά το “Flash Gordon”. Η αναζήτηση του τον οδήγησε στους QUEEN, οι οποίοι, εκείνη την εποχή ήταν όντως το μεγαλύτερο συγκρότημα στον κόσμο, με μόνους ανταγωνιστές, πρακτικά, τους PINK FLOYD. Τον Ιούνιο του 1980 είχαν κυκλοφορήσει το υπερεπιτυχημένο “The game”, το μοναδικό άλμπουμ τους που έφτασε στο νο. 1 στις ΗΠΑ και έγινε το άλμπουμ με τις μεγαλύτερες πωλήσεις τους εκεί, με 4 εκ. αντίτυπα, λίγες περισσότερες από το “News of the world” (1977). Το πέτυχαν κυρίως με το “Another one bites the dust”, το 4ο single του δίσκου από τον μπασίστα John Deacon. Το τραγούδι έγινε το εμπορικά πιο επιτυχημένο των QUEEN, με πωλήσεις πάνω από 7 εκ. αντίτυπα και έδειξε των δρόμο σε πολλούς για το πως συνδυάζεται το funk, η disco και το rock, με πρώτο και καλύτερο τον Michael Jackson, ο οποίος τους έπεισε να το κυκλοφορήσουν σε single, παρά την αρχική δυσπιστία του συγκροτήματος!

Παραδόξως, ούτε ο De Laurentiis ούτε ο σκηνοθέτης Mike Hodges γνώριζαν τους QUEEN.Η πρώτη τους επιλογή ήταν οι PINK FLOYD, που όμως δεν ήταν διαθέσιμοι. Η πρώτη αντίδραση του De Laurentiis, όταν τον προσέγγισαν με την πρόταση για τους QUEEN, αφού ρώτησε ποιες είναι οι … βασίλισσες, ήταν να δηλώσει ότι θα δεχόταν να τις συναντήσει! Κυριολεκτικά, δεν είχε την παραμικρή ιδέα. 

Η πρώτη επιβεβαίωση ότι οι παραγωγοί του “Flash Gordon” είχαν αναθέσει στους QUEEN να εργαστούν στο soundtrack ήρθε στα τέλη του 1979, δια στόματος Roger Taylor, απευθυνόμενος στο fan club τους. Το συγκρότημα ανέλαβε να δουλέψει για την ταινία ταυτόχρονα με το “The game”, το οποίο θα κυκλοφορούσε τον Φλεβάρη του 1980. Πριν ξεκινήσουν οτιδήποτε, παρακολούθησαν ένα 20λεπτο κομμάτι της ταινίας, ξεκινώντας με κάποια demos και μουσικά θέματα. Η πρόκληση, κατά τον May, που έκανε την πρόταση De Laurentiis ελκυστική (πέρα από την τεράστια αμοιβή που έλαβαν, προφανώς), ήταν ότι οι QUEEN θα είχαν την ευκαιρία να εισάγουν την rock μουσική στην σύνθεση μουσικής επένδυσης για κινηματογραφική ταινία, όπου μέχρι τότε κυριαρχούσε η ορχηστρική μουσική. Επειδή κανένα rock συγκρότημα δεν είχε κάνει κάτι παρόμοιο στο παρελθόν (μόνο οι WHO είχαν κάνει κάτι περίπου αντίστοιχο στο φιλμ του “Tommy” το 1975), θα ήταν μια ευκαιρία για τους QUEEN να πρωτοπορήσουν και να δουλέψουν σε ένα τέτοιο project, με την δημιουργία μουσικής υπόκρουσης για όλη την ταινία. 

Το κύριο μέρος του άλμπουμ ηχογραφήθηκε τον Ιούνιο του 1980 στο Λονδίνο, λίγο πριν πετάξουν στον Καναδά για την περιοδεία του “The game”. Ο μαέστρος Howard Blake έγραψε την ορχηστρική μουσική (συμπεριλαμβανομένων μερικών κομματιών με ιδέες των QUEEN) και έκανε τις ηχογραφήσεις τον Σεπτέμβριο. Στη συνέχεια ο Brian May επέστρεψε στο Λονδίνο για να εργαστεί στο τελικό προϊόν στη διάρκεια του Οκτωβρίου, ολοκληρώνοντας την δουλειά του με το τραγούδι για το τέλος της ταινίας. Εκείνη την περίοδο δούλεψε στο project και ο διάσημος Γερμανός παραγωγός Reinhold Mack (ή απλά Mack). Ο εν λόγω κύριος, ως μέλος της ομάδας των Musicland Studios στο Μόναχο (του γκουρού της ηλεκτρονικής μουσικής, Giorgio Moroder), έχει εμπλακεί σε ουκ ολίγα αριστουργήματα. Ενδεικτικά, κάποια από αυτά ήταν τα “Stormbringer” (1975) και “Come taste the band” (1976) των DEEP PURPLE, το “Rising” (1976) των RAINBOW και το “Calling card” (1976) του RORY GALLAGHER. Με τους QUEEN είχε επίσης συνεργαστεί σε όλα τα άλμπουμ τους από το “The game” έως το “A kind of magic” (1986). Ο Mack, βοηθώντας τον May να ολοκληρώσει το άλμπουμ, πήρε credits συμπαραγωγού, ενώ το υπόλοιπο συγκρότημα, στην πραγματικότητα, είχε αποδεσμευτεί. Ουσιαστικά, λοιπόν, το άλμπουμ είναι εν πολλοίς δημιούργημα του May. 


Με τους QUEEN στην μουσική επιμέλεια, το “Flash Gordon” σίγουρα δεν είναι το μέσο, προβλέψιμο soundtrack που θα περίμενε κανείς. Ξεκινάει δυναμικά με το “Flash's Theme”, το οποίο κυκλοφόρησε σαν single τον Νοέμβρη (νο. 10 Μ. Βρετανία, νο. 42 Η.Π.Α.) πριν την κυκλοφορία του άλμπουμ, ως “Flash”, με μόνη διαφορά την συμπερίληψη του διαλόγου από την πρώτη σκηνή της ταινίας. Είναι το γνωστότερο κομμάτι του δίσκου και το μόνο που προωθήθηκε με video clip. Ακολουθούν μικρότερα μουσικά κομμάτια, διανθισμένα με διαλόγους από την ταινία, προσεκτικά επιλεγμένα για να συνοδεύσουν την πλοκή της. Κομμάτια όπως τα “In the space capsule (The love theme)”, “Football fight”, “Vultan's theme (Attack of the Hawkmen)”, “ Execution of Flash”, “The wedding march” και το βαρύ “Battle theme”, εμπλουτίζουν με εικόνες και συναισθήματα την εμπειρία της φιλόδοξης «διαστημικής όπερας», ενώ το φοβερά υποτιμημένο “The hero” κλείνει το άλμπουμ, με την δεύτερη και τελευταία παρουσία των φωνητικών του Freddie Mercury.

Η μουσική των QUEEN είχε ήδη σχεδιάσει την ροή του έργου για τον ακροατή. Σε σημεία πομπώδες, μερικές φορές πιο λεπτεπίλεπτο, γεμάτο από σύντομες και επαναλαμβανόμενες μουσικές φράσεις δημιουργημένες τόσο για τους χαρακτήρες όσο και για τις συναισθηματικές καταστάσεις (με τρόπο που δεν είναι πολύ διαφορετικός από έργα του Wagner). Εάν, δε, απουσίαζαν και οι διάλογοι των χαρακτήρων από το soundtrack οι QUEEN μπορεί να κέρδιζαν την εκτίμηση του κοινού του Giorgio Moroder και του «δικού μας» Vangelis. Και αν η ταινία είχε γίνει επιτυχία, είναι πιθανό οι QUEEN να καλλιεργούσαν περισσότερο αυτή την πλευρά τους, πράγμα που το έκαναν μία ακόμη (και τελευταία) φορά ως συγκρότημα, με το “A kind of magic”, για το πρώτο φιλμ του “Highlander”. Μάλιστα εκεί, ακούμε το τρισμέγιστο έπος “Who Wants to Live Forever”, που ο τίτλος του προκύπτει από την ίδια ερώτηση του Πρίγκηπα Vultan στο “Flash Gordon”!

Παρόλα αυτά, η ταινία δεν είχε την αναμενόμενη επιτυχία. Έβγαλε το budget της, έκανε και μία σχετική επιτυχία στο box office αλλά κατέληξε να θεωρείται περισσότερο κωμική περιπέτεια, ένα “cult classic”, παρά επική διαστημική όπερα. Πάντως αξιοσημείωτο, δε, είναι ότι η ίδια η Βασίλισσα Ελισσάβετ εκμυστηρεύτηκε σε έναν από τους πρωταγωνιστές της ταινίας, τον Brian Blessed, ότι έβλεπε συχνότατα το “Flash Gordon” με τα εγγόνια της! 

Ευτυχώς για τους QUEEN, η παραγωγή της ταινίας είχε εκτροχιαστεί σε τόσο μεγάλο βαθμό, με την υποκριτική απειρία του βασικού πρωταγωνιστή και με τις διαφορές του πολυεθνικού cast και των συντελεστών, που το soundtrack ήταν η μικρότερη από τις έγνοιες του. Το “Flash Gordon” έφτασε στο νο. 10 του βρετανικού chart (όπου έγινε και χρυσό) και στο νο. 23 του αμερικανικού Billboard, ενώ χτύπησε ακόμα ψηλότερα σε Αυστρία και Γερμανία (νο. 1 και 2, αντίστοιχα), όταν κυκλοφόρησε, πριν ακριβώς 40 χρόνια. Συν το ότι εντύπωσε στο μουσικό μας υποσυνείδητο την ιαχή “ Flash, a-ah!!!” και το “Gordon's alive?”!
Κώστας Τσιρανίδης
 

 

Σχόλια

Άλλα άρθρα του συντάκτη

Διαβάστε επίσης

A Day To Remember... 17/12 [MANILLA ROAD]

17 Δεκεμβρίου, 2020 - 01:15 Δημήτρης Τσέλλος

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “The courts of Chaos” - MANILLA ROAD ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1990 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Black Dragon Music ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Jon Miller, Mark “The Shark” Shelton ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Mark “The Shark” Shelton...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 10/12 [MOTORHEAD]

10 Δεκεμβρίου, 2020 - 00:45 Θοδωρής Μηνιάτης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “The World Is Yours” – MOTORHEAD ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Motörhead Music / UDR ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Cameron Webb ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:  Φωνητικά/Μπάσο – Ian Fraser Kilmister...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 05/12 [RAGE AGAINST THE MACHINE]

5 Δεκεμβρίου, 2020 - 19:45 Γιάννης Παπαευθυμίου

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Renegades” – RAGE AGAINST THE MACHINE  ETOΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2000 ETΑΙΡΙΑ: Sony  ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Rick Rubin, Brendan O’ Brien  ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:  Φωνητικά – Zack de la...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 04/12 [RAGE]

4 Δεκεμβρίου, 2020 - 23:00 Άγγελος Κατσούρας

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Reflections of a shadow” - RAGE ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1990 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Noise Records ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Armin Sabol ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Peter “Peavy” Wagner – Φωνητικά, μπάσο, κλασική κιθάρα...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 04/12 [WITHIN TEMPTATION]

4 Δεκεμβρίου, 2020 - 21:00 Γιάννης Παπαευθυμίου

ONOMA ΑΛΜΠΟΥΜ: “Mother earth”- WITHIN TEMPTATION  ETOΣ KYKΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2000 ΕΤΑΙΡΙΑ: DSFA ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Oscar Holleman, Anthony van den Berg ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:  Φωνητικά - Sharon den Adel...

[περισσότερα]