A Day To Remember... 18/10 [OPETH]

18 Οκτωβρίου, 2019 - 15:00

ΟΝΟΜΑ ALBUM: ''Still life'' - OPETH

ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1999

ΕΤΑΙΡΙΑ: Peaceville Records

ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Fredrik Nordstrom – OPETH

ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:

Φωνητικά/Κιθάρες – Mikael Akerfeldt

Κιθάρες – Peter Lindgren

Μπάσο – Martin Mendez

Τύμπανα/Κρουστά  – Martin Lopez

 

Θα ξεκινήσω το σημερινό κείμενο του Somewhere back in time επαναλαμβάνοντας, όπως έχω γράψει και παλιότερα, πως κατατάσσω τον εαυτό μου στους μεγάλους fans τον OPETH της πρώτης περιόδου. Θεωρώντας ότι από το ''Heritage'' κι έπειτα, σε πολύ μεγάλο βαθμό, μιλάμε για ένα τελείως διαφορετικό σχήμα, μακριά από τα στοιχεία και τα δεδομένα που του έδωσαν αρχικά την αίγλη και το κύρος που συνεχίζουν να έχουν ως σχήμα τόσο του προοδευτικού χώρου όσο και γενικότερα του metal. Η κυρίως ακουστική και σχεδόν αποκλειστική 70’s μουσική πλευρά τους είναι αυτή που, κατά την γνώμη μου, μέχρι στιγμής, όπως είναι μάλλον προφανές, τους έδωσε μεγαλύτερη δυνατότητα να ακουστούν σε περισσότερα αυτιά, λόγω πρωτίστως της πλήρους απουσίας των death-black στοιχείων, ξεσπασμάτων και φωνητικών της πρώτης περιόδου και δευτερευόντως λόγω της πολύ μικρότερης χρήσης των jazz ή fusion στοιχείων που ενσωμάτωναν στην μουσική τους. Όλα αυτά ήταν που τους χαρακτήριζαν και τους κατέτασσαν ανάμεσα στις καλύτερες και πιο επιδραστικές μπάντες του progressive metal, σχεδόν από τον πρώτο τους κιόλας δίσκο. 

 

Ας αφήσουμε, όμως, τις διαπιστώσεις, με τις οποίες μπορεί να συμφωνεί ή και να διαφωνεί κανείς, και ας μπούμε στον πραγματικό λόγο του σημερινού κειμένου, ο οποίος είναι ένας από τους κορυφαίους δίσκους που έχουν να επιδείξουν στην έως σήμερα πορεία τους, το μαγευτικό ''Still life'', που συμπληρώνει 20 χρόνια από την πρώτη του κυκλοφορία. Η αποστολή αυτού του δίσκου ήταν πραγματικά πολύ δύσκολη, μιας και οι OPETH είχαν ήδη να επιδείξουν τρεις εξαιρετικούς δίσκους, με τον δε προκάτοχό του, ''My arms, your hearse'', να έχει κάνει και το μεγάλο breakthrough για την μπάντα, όντας ένας αριστουργηματικός progressive death δίσκος. Με την φόρα, όμως, που είχε το σχήμα και το καλύτερο line up που είχαν ποτέ να είναι πλέον δεμένο και πανέτοιμο να εδραιώσει το όνομα της μπάντας στις κορυφαίες θέσης του metal, δε δυσκολεύτηκαν καθόλου. Το πόσο τρομερή χημεία είχε το σχήμα και πόση έμπνευση υπήρχε από τον Mikael Akerfeldt, που υπογράφει, τουλάχιστον επισήμως, τόσο τους στίχους όσο και τη μουσική του δίσκου πιστοποιείται και από το γεγονός ότι ουδόλως πτοήθηκαν από τις ουκ ολίγες δυσκολίες που τους παρουσιάστηκαν μέχρι τελικά να ηχογραφηθεί και να κυκλοφορήσει ο δίσκος. Η αλλαγή δισκογραφικής στέγης λίγους μήνες πριν ξεκινήσουν την ηχογράφηση ήταν η αρχή των προβλημάτων, μιας και αναγκάστηκαν να βρουν νέα στέγη μετά την αλλαγή σκυτάλης στην ιδιοκτησία της έως τότε εταιρείας τους, Candlelight. Ο πολύ καλός φίλος τους, ιδιοκτήτης και ο άνθρωπος που τους ανέδειξε και τους βοήθησε στα πρώτα τους βήματα, Lee Barrett, πλέον παρελθόν. Να θυμίσουμε εδώ ότι το ''My arms, your hearse'' ήταν αφιερωμένο σε εκείνον, ακριβώς λόγω της εμπιστοσύνης που έδειξε και της βοήθειας που έδωσε στην μπάντα, προσφέροντας της συμβόλαιο στην εταιρεία. 

Δεν άργησαν όμως να βρουν νέα στέγη, καθώς η εγγλέζικη Peaceville Records, η οποία είχε ως διανομέα την Music for Nations, τους προσέφερε συμβόλαιο αμέσως. Δεν ήταν όμως μόνο αυτό το θέμα, καθώς οι OPETH, έχοντας εξασφαλίσει τα Fredman studios για τις πρόβες και τις ηχογραφήσεις του δίσκου, δεν περίμεναν σίγουρα σε καμία περίπτωση να αναβληθούν όλα λόγω μετεγκατάστασης των συγκεκριμένων studios. Τελικά, μέχρι να ολοκληρωθεί η όλη διαδικασία και με τον χρόνο να πιέζει ασφυκτικά την μπάντα, οι OPETH αναγκάστηκαν να ηχογραφήσουν τον δίσκο έχοντας κάνει μόνο δυο πρόβες πριν ξεκινήσουν να γράφουν στο στούντιο. Αυτά τα γεγονότα οδήγησαν αναπόφευκτα και σε μια καθυστέρηση περίπου ενός μηνός από το τελικό πλάνο κυκλοφορίας του δίσκου, που ήταν αρχικά για τα μέσα του Σεπτέμβρη, ενώ θέμα στην πορεία υπήρξε και με το δίκτυο διανομής στις ΗΠΑ, όπως θα πούμε παρακάτω. Παρόλα τα προβλήματα όμως, αυτό που προκύπτει είναι ένα τελικό αποτέλεσμα που αποτελείται από επτά εκπληκτικές συνθέσεις συνολικής διάρκειας εξήντα δυόμιση λεπτών, εκ των οποίων οι πέντε ξεπερνούν σε διάρκεια τα εννιά λεπτά. Όλες μαζί συγκροτούν και πάλι έναν concept δίσκο που έχει ένα αντιχριστιανικό αλλά όχι σατανιστικό θέμα όπως έχει πει ο καθ' ύλην αρμόδιος Mikael Akerfeldt, εξηγώντας πως όλη η ιστορία που έχει γράψει τοποθετείται σ' ένα χρονικό σημείο που ο Χριστιανισμός είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία από αυτήν που έχει σήμερα. Ο βασικός, λοιπόν, πρωταγωνιστής της ιστορίας είναι εξόριστος από την πατρίδα του εξαιτίας της διαφορετικής πίστης που έχει από τους υπόλοιπους κατοίκους της πόλης του. Η πλοκή αρχίζει με το ''The moor'' και συγκεκριμένα από την στιγμή που ο ήρωας επιστρέφει μετά από αρκετά χρόνια στην πατρίδα του για να βρει την αγαπημένη του Melinda και να επανασυνδεθεί μαζί της. Από εκεί κι έπειτα θα αρχίσουν να συμβαίνουν πολλά άσχημα πράγματα, με κύριο εκφραστή ''το συμβούλιο'', όπως το αποκαλεί ο ίδιος ο δημιουργός μέσα στην ιστορία. Η έκβαση τελικά δεν είναι και η καλύτερη, καθώς η διακήρυξη αγάπης από την Melinda για τον ίδιο στο ''Face of Melinda'', θα οδηγήσει στην δολοφονία της ίδιας, όπως περιγράφεται στο ''Serenity painted death''. Στο τέλος ο ήρωας προσπαθώντας να εκδικηθεί τους υπεύθυνους της δολοφονίας της, θα οδηγηθεί στην εκτέλεση από το συμβούλιο και τελικά θα συναντήσει την αγαπημένη του στην μετά θάνατον ζωή, όπως μας περιγράφεται στο τελευταίο κομμάτι της ιστορίας, ''White Cluster''. Φυσικά και δεν ξεχωρίζουν μόνο τα προαναφερθέντα κομμάτια της ιστορίας αλλά και τα ενδιάμεσα μέρη της, που είναι τα ''Godhead's lament'', ''Benighted'' και ''Moonlapse vertigo'', πολλά δε εξ αυτών έχει την χαρά να τα απολαύσει κανείς και στα live της μπάντας, καθώς συχνά πυκνά αποτελούν και μέρος του setlist τους. 

 

Όλα μαζί αποτελούν έναν εξαιρετικό μουσικό καμβά πάνω στον οποίο οι OPETH αποτυπώνουν και δείχνουν την προοδευτική θεώρηση τη μουσικής τους όπως την αντιλαμβάνονται οι ίδιοι, υπέροχες και παθιασμένες μελωδίες και φωνητικές γραμμές συναντάνε σκληρά και δυναμικά ξεσπάσματα τα οποία μπλέκονται με ιδανικό τρόπο μεταξύ τους. Όλα όσα χαρακτήριζαν και έδωσαν την αίγλη και ανήγαγαν τους Σουηδούς σ' ένα από τα κορυφαία προοδευτικά σχήματα της γενιάς τους είναι εδώ: 70’s prog rock, κλασικές heavy φόρμες, jazz-fusion περάσματα, αλλαγές ρυθμών και διάθεσης και φυσικά η death metal εκδοχή τους. Η φανταστική παραγωγή είναι πάλι αποτέλεσμα που προκύπτει από την συνεργασία του πασίγνωστου παραγωγού-μουσικού και ιδιοκτήτη των Fredman studios, Fredrik Nordstrom και των OPETH και βάζει και αυτή το λιθαράκι της για να αναδειχθεί το υλικό του δίσκου. Το πανέμορφο εξώφυλλο είναι δια χειρός του γνωστού και μη εξαιρετέου Travis Smith (ICED EARTH, AMORPHIS, KING DIAMOND, KATATONIA, NEVERMORE και πολλά άλλα). Κλείνοντας να πούμε πως το ''Still life'' αποδείχθηκε τελικά για τους OPETH η δουλειά που τους εδραίωσε ως μια από τις κορυφαίες νέες μπάντες του progressive χώρου. Επίσης, είναι αυτό που τους άνοιξε τα φτερά για να μεγαλουργήσουν σε ένα εκπληκτικό σερί τεσσάρων δίσκων που θα επακολουθήσει, έχοντας πλέον ένα φανταστικό και σταθερό lineup: Akerfeldt, Lindgren στις κιθάρες (έχω ξαναπεί πως μερικές φορές η χημεία παίζει τεράστιο ρόλο, ίσως μεγαλύτερο από τα ατομικά προσόντα, και το δίδυμο αυτό είχε, νομίζω, πολύ καλύτερη από ότι μετέπειτα ο Akrfeldt με τον Akesson), Martin Mendez στο μπάσο, που είναι και ο μοναδικός που έχει παραμείνει έως σήμερα στην σύνθεση της μπάντας, και ο εξαιρετικός ντράμερ Martin Lopez, που σήμερα μας προσφέρει τις μουσικές του μέσα από τους SOEN.

 

Did you know that:

• Λόγω προβλημάτων (ένα ακόμα) στο νέο δίκτυο διανομής του συγκροτήματος μετά την αλλαγή της δισκογραφικής εταιρείας, ο δίσκος πρωτοκυκλοφόρησε στις ΗΠΑ στις 27 Φεβρουαρίου του 2001, έως τότε στα States έφτανε μόνο από εισαγωγή.

• Το ''Still life'' είναι ο πρώτος δίσκος που φέρει το λογότυπο της μπάντας αλλά και το όνομα του δίσκου, καθώς οι προηγούμενες τρεις κυκλοφορίες τους είχαν μόνο το εξώφυλλο, τα οποία και προστέθηκαν αργότερα στις διάφορες επανακυκλοφορίες που έγιναν.

• Στην επανακυκλοφορία του 2008 το remastering και η 5.1 μίξη έγινε από τον Jens Bogren με τον οποίο και συνεργάστηκαν στα ''Ghost reveries'' και ''Watershed''.

 

Παναγιώτης ''The Unknown Force'' Γιώτας

Σχόλια

Διαβάστε επίσης

A Day To Remember... 22/11 [SONATA ARCTICA]

22 Νοεμβρίου, 2019 - 21:30 Άγγελος Κατσούρας

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Ecliptica” – SONATA ARCTICA ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1999 ΕΤΑΙΡΙΑ: Spinefarm ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: SONATA ARCTICA ΣΥΝΘΕΣΗ: Tony Kakko – φωνητικά, πλήκτρα Jani Liimatainen –...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 21/11 [RUSH]

21 Νοεμβρίου, 2019 - 14:45 Φίλιππος Φίλης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Presto” - RUSH ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1989 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Atlantic ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Rupert Hine ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά/μπάσο/πλήκτρα – Geddy Lee Κιθάρες – Alex Lifeson ...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 20/11 [SUICIDAL ANGELS]

20 Νοεμβρίου, 2019 - 14:45 Γιάννης Σαββίδης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Sanctify the darkness” - SUICIDAL ANGELS  ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2009 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Nuclear Blast  ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Δημήτρης Λιαπάκης ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Κιθάρα, φωνητικά - Νίκος...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 18/11 [WHITESNAKE]

18 Νοεμβρίου, 2019 - 17:00 Σάκης Νίκας

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Slip of the tongue” – WHITESNAKE ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1989 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Geffen ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Keith Olsen & Mike Clink ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά – David Coverdale ...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 17/11 DEVIN TOWNSEND PROJECT

17 Νοεμβρίου, 2019 - 19:00 Γιώργος Κόης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Addicted” – THE DEVIN TOWNSEN PROJECT ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2009 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Inside Out Music ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Devin Townsend ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά, Κιθάρες, Πλήκτρα,...

[περισσότερα]