A day to remember... 23/4 [DIMMU BORGIR]

23 Απριλίου, 2017 - 21:45

ΟΝΟΜΑ ALBUM: “In sorte diaboli” – DIMMU BORGIR
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:  2007
ΕΤΑΙΡΙΑ:  Nuclear Blast
ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ:  Fredrik Nordström
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Shagrath – Φωνητικά
Silenoz - Κιθάρα
Galder – Κιθάρα
Mustis – Πλήκτρα
I.C.S. Vortex – Μπάσο
Hellhammer – drums

Οι DIMMU BORGIR το 2007 παρουσίασαν το διάδοχο album του “Death cult armageddon”, “In sorte diaboli”. Στο μεσοδιάστημα αυτό είχε προηγηθεί η επανακυκλοφορία του “Stormblast MMV”, που είχε επαναηχογραφηθεί εξολοκλήρου από τον Shagrath και τον Silenoz, με τις συμμετοχές των Mustis και Hellhammer να δηλώνονται ως guest. Το “In sorte diaboli” όμως θεωρείται μία κυκλοφορία που ήρθε με πολλά ενδιαφέρονται κομβικά στοιχεία. Στοιχεία που δεν βρίσκονται στα προηγούμενα album της μπάντας και που καθόρισαν τον μουσικό προσανατολισμό της αλλά και την πορεία της.

Ένα από αυτά είναι πως με το συγκεκριμένο album το συγκρότημα πραγματοποιεί την πρώτη του απόπειρα για ένα concept album. Το concept του album βασίστηκε σε μία ιστορία ενός μοναχού της μεσαιωνικής Ευρώπης, ο οποίος αρχίζει και έχει αμφιβολίες για την πίστη του καταλήγοντας να παίρνει το μέρος του διαβόλου. Το concept του album δεν εξέπληξε όμως το κοινό, καθώς δεν ξέφυγε από την τετριμμένη θεματολογία του συγκροτήματος που ακολουθεί από τα πρώτα του βήματα.

Αυτό όμως που έκανε τρομερή αίσθηση, μαζί με την πολύ καλή παραγωγή του Fredrik Nordström, είναι η εξέλιξη του συγκροτήματος μουσικά. Σε αυτό το album οι DIMMU BORGIR δεν συνεργάστηκαν με συμφωνική ορχήστρα, όπως έκαναν με το “Death cult armageddon”. Παρόλα αυτά όμως τα συμφωνικά μέρη του album είναι περισσότερα από κάθε άλλη φορά, με τον Mustis να προσφέρει ανεπανάληπτα, συμφωνικά επικά έργα. Η εισαγωγή του “The serpentine offering” είναι ένα δημιούργημα κλασικής τέχνης που το έχει αποτυπώσει μέσω των πλήκτρων στον δικό του φανταστικό καμβά.

Στην αποκαλυπτική ατμόσφαιρα που δημιούργησε ο Mustis έρχονται να προστεθούν τα κολασμένα drums ενός πραγματικού δαίμονα. Αυτός δεν είναι άλλος από τον μυθικό ντράμερ της black metal σκηνής Hellhammer, ο οποίος άλλοτε με mid-tempo γκρουβάτους ρυθμούς και άλλοτε με blast beats που σπάνε το φράγμα του ήχου, οδηγεί το ρυθμικό κομμάτι του συγκροτήματος σε εξωπραγματικά επίπεδα. Ως κερασάκι στην τούρτα έρχεται να προστεθεί η παρουσία των καθαρών φωνητικών του Vortex, όπου στα τραγούδια που συμμετείχε, για ακόμα μία φορά, έδωσε τον δικό του χαρακτήρα με αυτή την ιδιόρρυθμη φωνή. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που σχεδόν όλα τα τραγούδια των DIMMU BORGIR, στα οποία κάνουν ντουέτο Shagrath και Vortex, είναι επιτυχίες. Τα “The serpentine offering” και “The sacrilegious scorn” επιβεβαιώνουν τον κανόνα σε αυτό το album.

Δυστυχώς όμως το “In sorte diaboli” είναι ο τελευταίος δίσκος στον οποίο συμμετέχουν οι Mustis, Vortex και Hellhammer, με τον Hellhammer να αποχωρεί σχεδόν έναν χρόνο μετά ενώ οι Mustis και Vortex αποχώρησαν εν μέσω τρομερών αλληλοκατηγοριών με την υπόλοιπη μπάντα μέσα στο 2009.

Did you know that:
-Η digipack έκδοση του album περιείχε μέσα έναν καθρέφτη. Ο λόγος ύπαρξης του καθρέφτη φυσικά δεν ήταν για ναρκισσιστικούς λόγους. Οι στίχοι που ήταν γραμμένοι στο booklet του album είχαν τυπωθεί επίτηδες ανάποδα και με την βοήθεια του καθρέφτη και του αντικατοπτρισμού που προσέφερε μπορούσε ο κάτοχος του album να διαβάσει του στίχους.
-Το album στα chart της Νορβηγίας έπιασε την πρώτη θέση, κάτι που για πρώτη φορά στην ιστορία κατάφερε ένα black metal συγκρότημα, πουλώντας την πρώτη εβδομάδα της κυκλοφορίας του 14.000 αντίτυπα.
Δημήτρης Μπούκης

Το bonus υλικό όμως, που συνοδεύει αυτό το κείμενο, είναι πραγματικά καταπληκτικό. Ένα εκπληκτικό listening session που είχε κάνει η Κατερίνα Φαλέκα που είχε ταξιδέψει στο Όσλο για να ακούσει το “In sorte diaboli”, πρώτη και μοναδική στην Ελλάδα, με πολλά παρελκόμενα, συνέντευξη με Shagrath κι ένα έξτρα κειμενάκι με “Did you know that”… Σαν να μην έφταναν αυτά, έχουμε μία ακόμη συνέντευξη με τον Shagrath, που έγινε έναν μήνα αργότερα από τον Κωνσταντίνο Βασιλάκο και την κριτική που είχε γίνει στο δίσκο από την Κατερίνα Φαλέκα. Όρεξη να έχετε να διαβάζετε δηλαδή. Καλό βόλι!!!

 

DIMMU BORGIR
“Diabolus in musica”

Οι DIMMU BORGIR είναι αδιαμφισβήτητα μία από τις πιο επιτυχημένες μπάντες της Νορβηγίας και μαζί με τους SATYRICON έχουν δεχθεί κατά κόρον τα πυρά των σκληροπυρηνικών οπαδών του black metal λόγω της λαοφιλούς δημοτικότητάς τους. Έπειτα από μεγάλο για τα δεδομένα τους διάστημα κυκλοφορούν το νέο τους άλμπουμ “In sorte Diaboli” και το ROCK HARD ταξίδεψε χειμωνιάτικά, αν και άρρωστο, στο μακρινό Oslo για να σας μεταφέρει όλα τα σχετικά νέα. 

Prologue - Heading North
Δε θα μπορούσα να ακούσω τίποτε άλλο πατώντας το πόδι μου στο παγωμένο (-16°C !!!) αεροδρόμιο του Oslo παρά …. BATHORY! Ναι, είναι Σουηδοί αλλά η επική τριλογία φάνταζε το τέλειο soundtrack όπως πλησιάζαμε με το αεροπλάνο τις απέραντες χιονισμένες εκτάσεις της αραιοκατοικημένης αυτής χώρας. Η άγρια ομορφιά της Νορβηγίας πραγματικά δεν μπορεί να περιγραφεί με λόγια. Όλοι έχετε δει χιόνι αλλά αυτό άστραφτε τόσο πολύ, λες και το είχες πασπαλίσει με χρυσόσκονη, ούτε στη Γερμανία δεν το έχω δει. Οι δρόμοι έρημοι εφόσον όλοι κινούνται με αυτοκίνητο, όλα λευκά μέχρι εκεί που φτάνει το μάτι, χιονισμένα δάση, παχύ απάτητο καθαρό χιόνι και απολαυστική ησυχία. Κάναμε μία ώρα διαδρομή μέχρι το πανέμορφο, παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, ξενοδοχείο και το μόνο που έχω να πω εκτός από το ότι έμεινα έκθαμβη από τo τοπίο είναι ότι μόνο αν επισκεφτείς τη χώρα στην οποία κατ’ ουσία γεννήθηκε και γιγαντώθηκε το black metal, μπορείς να κατανοήσεις γιατί είχε αυτή την ηχητική έκφραση. Κάτι μαγικό πλανάται στην ατμόσφαιρα και δυσκολεύομαι τώρα να καταλάβω πώς μπορεί κάποιος να εξυμνήσει τη παγωμένη φύση και τα δάση όταν προέρχεται από την … παραδεισένια Μεσόγειο. 
 
The hearing - “In sorte Diaboli” 
Wow! Πόσα άτομα είμαστε εδώ; Και που πήγαν όλες οι γυναίκες; 27 δημοσιογράφοι από 13 χώρες, ενώ όλοι οι συντάκτες επιβεβαίωσαν ότι δεν έχουν ξαναδεί κάτι αντίστοιχο από άποψη μεγέθους. Η Nuclear Blast από την πλευρά της επιβεβαίωσαν ότι είναι το μεγαλύτερο listening session που έχουν οργανώσει και όπως καταλαβαίνετε οι DIMMU BORGIR βρίσκονται πολύ ψηλά στην ατζέντα της... Επίσης μας ξεκαθάρισαν ότι απαγορεύονται οι φωτογραφίες γιατί αυτό θα απαιτούσε να βάλουν οι DIMMU BORGIR «τα καλά τους», κάτι που παίρνει ώρες (σ.σ. εμείς εννοείται ότι βγάλαμε κάποιες αλλά για λόγους δεοντολογίας και ηθικής δεν θα τις δημοσιεύσουμε). Γρήγορα δημιουργήθηκαν τα πρώτα πηγαδάκια ενώ ο μπουφές με sandwich, παντός είδους ροφήματα και αλκοόλ άδειαζε και ξαναγέμιζε με ρυθμούς πολυβόλου. Η γράφουσα, άρρωστη γαρ, αρκέστηκε στο τσάι και τη μοναξιά εφόσον η καλή της τύχη, της επεφύλαξε μια ξεγυρισμένη φαρυγγίτιδα και όλοι νόμιζαν ότι είναι η μουγκή/ απόμακρη Ελληνίδα (!). Οι απόπειρες ομιλίας κατέληγαν σε υπόκωφο κρώξιμο και πάλι καλά που ο αρχισυντάκτης μας είχε συνεννοηθεί με τον αντίστοιχο του Γερμανικού Rock Hard (σ.σ. τον θεό Götz Kuhnemund) για να βάλει μία χείρα – η μάλλον μια φωνή – βοηθείας.
Ακριβώς την ώρα που είχε ανακοινωθεί (σ.σ. ντεν είμαστε στο Ελλάντα) μας μετέφεραν σε ένα μικρό αμφιθέατρο όπου μετά από μία μικρή εισαγωγή από την υπεύθυνη της Nuclear Blast, ακούσαμε μια και μοναδική φορά το άλμπουμ. Στο “In sorte Diaboli” (σ.σ. “By the choosing of Satan” αγγλιστί) οι DIMMU βουτούν για πρώτη φορά στην καριέρα τους στα βαθειά νερά ενός concept άλμπουμ, του οποίου η ιστορία εξελίσσεται στη Μεσαιωνική Ευρώπη. Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από τον βοηθό ενός παπά ο οποίος συνειδητοποιεί ότι δεν τον εκφράζει το χριστιανικό δόγμα, γιατί τον περιορίζει, και στρέφεται προς την σκοτεινή πλευρά. Διαβάστε τις πρώτες εντυπώσεις! 

“The serpentine offering”: Μια πομπώδης, συμφωνική εισαγωγή (σ.σ. αυτή που ακούγεται σαν background στο site τους) και ένα φοβερό επικό riff ανοίγουν με το καλύτερο τρόπο το άλμπουμ. Το κομμάτι είναι σίγουρα από τα κορυφαία του άλμπουμ, με όλα τα στοιχεία - trademark της μπάντας: mid tempo κατά κύριο λόγο, μεγαλειώδες, με πολλές αλλαγές και φωνητικά από τον Simen «I.C.S Vortex» Hetsnaes σε σημεία.
“The chosen legacy”: Μπαίνει περισσότερο επιθετικά από το πρώτο με ωραίο groovy riff και μετά το break στη μέση με τα πλήκτρα ξαναγυρνά στο αρχικό riff και αμήν! Να και το πρώτο blast! Hellhammer είναι αυτός και πέρα από το αλάνθαστα ακριβές παίξιμο, η μπότα είναι πολύ «τριγγαρισμένη». Δεν είμαι βέβαια σίγουρη ότι αυτό θα είναι και το τελικό mix οπότε ίδωμεν. Σκοτεινό κομμάτι με τον Shagrath να φτύνει στο ρεφρέν τους στίχους “In sorte Diaboli” πάνω από δίκαση. 
“The conspiracy unfolds”: Mid tempo με «ανάστροφο» αρχικό riff. Τα drums παίζουν απλά θέματα ενώ μια ωραία αλλαγή μεταστρέφει το riff σε πιο ρυθμικές φόρμες. Σταδιακά το κομμάτι οδηγείται σε κορύφωση, με το αρχικό riff να εμπλουτίζεται με πλήκτρα και να ξαναγυρνά στο ρεφρέν. FX στα φωνητικά, blast και κάπου εδώ ξεχώρισα και τις γραμμές του μπάσου. 
“The sacrilegious storm”: Να άλλο ένα τυπικό hit-ακι! Ξεκινά με θέμα στα πλήκτρα στο οποίο προστίθενται στη συνέχεια και οι κιθάρες. Ο Simen κάνει την επανεμφάνισή του, και τον διαδέχεται σημείο με έγχορδα και FX φωνή Shagrath. Ακολουθεί σημείο με «κοφτό» riff που καταλήγει σε «ψιθυριστά» φωνητικά συνοδεία εγχόρδων. Προς το τέλος ξαναγίνεται bombastic για να καταλήξει κυκλικά στο αρχικό riff. Πολύ ωραίο!
“The fallen arises”: Ήμουν σίγουρη ότι θα ερχόταν αλλά δεν ήξερα πότε. Το “Perfection or vanity” του νέου άλμπουμ, δηλαδή instrumental που αρχίζει με samples και πλήκτρα ενώ στη συνέχεια, τα έγχορδα που προστίθενται το κάνουν πολύ μελαγχολικό. Τα samples από άλογα που τρέχουν και οι χορωδιακές φωνές προσδίδουν και λίγο χαρακτήρα soundtrack. 
“The sinister awakening”: Άλλο ένα κομμάτι που πάει για αγαπημένο μου. Μπαίνει δυναμικά με δίκαση και solo, η χορωδία ψέλνει “Antichristous”, η ατμόσφαιρα είναι πολύ απειλητική και σκοτεινή ενώ ο Mustis τα δίνει όλα σε ένα φοβερό solo με τη δίκαση από πίσω. Τελειώνει μόνο με έγχορδα και πλήκτρα – super! 
“The fundamental alienation”: Έγχορδα + κρουστά + χορωδιακά φωνητικά = απειλητική ατμόσφαιρα. Με το που μπαίνουν οι κιθάρες και η δίκαση η χορωδία συνεχίζει στο background, ενώ γίνεται πιο επιθετικό όταν αρχίζει το blast (σ.σ. και δεν υπάρχουν πολλά τέτοια σημεία…). Τα riff είναι σχετικά απλά και επαναλαμβάνονται οπότε προς το τέλος αν και ξεκίνησε ελπιδοφόρα, με κούρασε λίγο.
“The invaluable darkness”: Πολύ ρυθμικό στην αρχή με φωνητικά που κατά τόπους θυμίζουν preaching. Ευτυχώς ξαναλάμπουν τα φωνητικά του Simen γιατί είχα αρχίσει να απελπίζομαι. Στο σημείο με το blast αλλά και στη δίκαση ο Hellhammer «ζωγραφίζει» με τα πιατίνια. 
“The foreshadowing furnace”: Φωνές, καμπάνες, άγχος και κοφτό ρυθμικό riff. Μετά το κόψιμο στη μέση ο Shagrath αρχίζει να «χώνει», ενώ το καλύτερο σημείο είναι αυτό με το blast και τη διεστραμμένη δυσαρμονία στης κιθάρες! Προς το τέλος ηρεμεί σε mid tempo και καταλήγει σε fade out συνοδεία ήχου φωτιάς – κάποιος δεν τη γλύτωσε την πυρά … 

Συνοψίζοντας το νέο άλμπουμ έχει φοβερή παραγωγή, με ογκώδη και κρυστάλλινο ήχο (σ.σ. το έκανε πάλι το θαύμα του ο τρελο-Fredman), ενώ κινείται μάλλον σε mid tempo ταχύτητες με πολλά πομπώδη σημεία με πλήκτρα. Μου φάνηκε λίγο πιο σκοτεινό από τον προκάτοχό του ενώ γίνεται πάλι πανικός από τα πολλά layers. Κλασικό DIMMU BORGIR δηλαδή όμως ένα άκουσμα ήταν αυτό παιδιά, περισσότερα όταν κυκλοφορήσει! Εδώ θέλω να κάνω μια μικρή παρατήρηση. Μου έκανε πραγματικά αλγεινή εντύπωση ότι ορισμένοι δημοσιογράφοι είχαν «πλακώσει» τις μπύρες πριν και κατά τη διάρκεια του session ή μιλούσαν μεταξύ τους κτλ. Είμαι πραγματικά περίεργη να διαβάσω τί μπορεί να έγραψαν για το άλμπουμ… Τέλος πάντων, για να επανέρθουμε, ακολούθησε η προβολή του video clip για το opening track “The serpentine offering”. Τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει και πάλι ο Patric Ullaeus της Σουηδικής Revolver Film Company (σ.σ. είχε κάνει και το “Progenies…”) και το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό! Σκεφτείτε το αντίστοιχο video του “One rode to Asa Bay” των BATHORY αλλά 100 φορές πιο επαγγελματικά γυρισμένο, με πάρα πολλούς κομπάρσους, αληθοφανέστατη αναπαράσταση της εποχής και με το concept να επικεντρώνεται στα δεινά που προκάλεσε ο χριστιανικός φανατισμός (=κάψιμο στην πυρά). Πραγματικά εντυπωσιακό!

Για το τέλος μερικές πληροφορίες για το format του CD όπου γίνεται ψιλοπανικός.… (σ.σ. βαθειά ανάσα) Το “In sorte Diaboli” θα κυκλοφορήσει σε:
Περιορισμένη digipack Ευρωπαϊκή έκδοση που θα περιέχει bonus DVD με το video clip του “The serpentine offering”, ένα 20-λεπτο making of του άλμπουμ με τους DIMMU BORGIR και άλλο ένα 20-λεπτο making of του “The serpentine offering” video. Το βιβλιαράκι θα έχει 32 σελίδες και θα σας παρέχεται καθρέπτης για να διαβάσετε τους αντικατοπτριζόμενους στίχους! Για να μην νιώθουμε ως πτωχοί συγγενείς σε σχέση με τις Ιαπωνικές εκδόσεις, αποκλειστικά για την Ευρώπη έχουμε και bonus track παρακαλώ, το “The ancestral fever” και φυσικά photo gallery. 
H «κανονική» Ευρωπαϊκή έκδοση θα περιέχει απλά το booklet των 32 σελίδων και το video clip. Μας έδειξαν μάλιστα κάποιες σελίδες από το booklet στο οποίο οι στίχοι είναι σαν παράγραφοι βιβλίου και έχει πολλές εικόνες από μεσαιωνικές ξυλογραφίες. 
Για τους φανατικούς θα υπάρχει μια εξαιρετικά περιορισμένη έκδοση, διαθέσιμη μόνο μέσω του mail order της Nuclear Blast, ένα δερματόδετο βιβλίο με bonus DVD (σ.σ. δεν δόθηκαν περαιτέρω πληροφορίες). Για τους λάτρεις του βινυλίου θα υπάρχει και gatefold άλμπουμ με bonus 7’’ EP, ενώ και η Αμερικάνικη έκδοση θα έχει ως bonus το “The heretic hammer”. Επειδή μου φαίνεται μάλλον απίθανο να τα κυκλοφορήσουν όλα ταυτόχρονα, αποφασίστε τί θέλετε και ίσως χρειαστεί να κάνετε υπομονή, για να μην καταλήξετε να πάρετε 2-3 ίδια CD!! 

 


The inquisition - Shagrath
Αυτό που μου έκανε εντύπωση στο Νορβηγό frontman είναι ότι χωρίς τη «στολή» και το make up φαίνεται παιδάκι και είναι πολύ χαμηλών τόνων. Είκοσι λεπτά είναι λίγα αλλά είμαστε σχεδόν 30 άτομα οπότε…

Ακούσαμε μία μόνο φορά το άλμπουμ, και δεν ήταν αρκετή, αλλά μου φάνηκε ότι έχετε και πάλι πολλά πομπώδη και περίπλοκα σημεία…
Ναι, χρειάζονται πολλά ακούσματα για να καταφέρεις να το αφομοιώσεις και είναι ένα άλμπουμ που δεν αφήνει ίσως την καλύτερη των εντυπώσεων με την πρώτη ακρόαση. Απείχαμε πολύ καιρό από το στούντιο και όταν κάποια στιγμή αποφασίσαμε να ανασκουμπωθούμε πραγματικά αγχωθήκαμε γιατί κλείνοντας το στούντιο συνειδητοποιήσαμε ότι έχουμε μόνο έξι μήνες στη διάθεσή μας! Έπρεπε να δουλέψουμε πολύ σκληρά για να επανορθώσουμε για την τεμπελιά μας (σ.σ. γέλια) και ενάμισι μήνα πριν μπούμε για τις ηχογραφήσεις είχαμε μόνο τεσσεράμισι κομμάτια έτοιμα! Όσον αφορά τη σύνθεση, κάποια riffs δημιουργήθηκαν από τον καθένα μας ξεχωριστά, αλλά για να ολοκληρωθεί ένα κομμάτι συναντιόμασταν όλοι μαζί, αυτός είναι ο τρόπος που δουλεύουμε. Κάποια κομμάτια τα δουλέψαμε στο Q-Base αλλά θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να γίνονται οι πρόβες. 

Γιατί υπήρξε αυτό το μεγάλο διάλειμμα; Κουραστήκατε;
Στα σχεδόν τρία χρόνια αποχής από το στούντιο περιοδεύαμε, ασχοληθήκαμε με κάποια side projects (σ.σ. αναφέρεται κατά κύριο λόγο στους CHROME DIVISION και ARCTURUS) ενώ κάποια μέλη έγιναν και γονείς. Το 2004 ήταν δύσκολη χρονιά γιατί περιοδεύαμε συνέχεια, ενώ το ότι ήμασταν συνεχώς μαζί, κολλημένοι στο tour bus έκανε τα πράγματα ακόμη πιο δύσκολα και αρχίσαμε να μισούμε ο ένας τον άλλον. Έπρεπε λοιπόν να κάνουμε ένα διάλλειμα για να μη διαλυθεί η μπάντα! Μετά από αυτή την περίοδο ξεκούρασης πάντως είμαστε πάλι καλά μεταξύ μας και πολύ ανυπόμονοι να βγούμε για περιοδεία.

Ήταν και ο Hellhammer στις πρόβες; Μπορούμε να τον θεωρούμε «σχεδόν μόνιμο» μέλος των DIMMU BORGIR;
Ναι, ήταν και αυτός μαζί μας στις πρόβες αλλά δε θα τον χαρακτήριζα ως μόνιμο μέλος. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που τον έχουμε μαζί μας γιατί είναι εξαιρετικός επαγγελματίας και έχει κάνει εκπληκτική δουλειά στα drums αλλά έχει τους MAYHEM, τους ARCTURUS και ένα σωρό άλλες μπάντες οπότε δεν είναι εφικτό να γίνει μόνιμος. Αν μετά από αρκετά χρόνια είμαστε ακόμη μαζί και όλα πάνε καλά, θα δούμε. Πάντως έχουμε υποφέρει στο παρελθόν από τις πολλές αλλαγές μελών και προς το παρόν δε νιώθουμε την ανάγκη να μπει νέο άτομο μόνιμα στη μπάντα. 

Μουσικά πως θα χαρακτήριζες το άλμπουμ; 
Δεν θα πω ότι είναι καλύτερο από τα προηγούμενα γιατί θα ήταν πολύ κλισέ, απλά είναι άλλο ένα κομμάτι της ιστορίας των DIMMU BORGIR και προσωπικά θεωρώ ότι συνεχίζει εκεί που σταμάτησε το “Puritanical euphoric misanthropia” - έχουν παρόμοιο συναίσθημα. Αυτή τη φορά είναι περισσότερο βασισμένο στις κιθάρες εφόσον δουλεύαμε πρώτα τα riff και μετά προσθέταμε πλήκτρα. Όπως άκουσες βέβαια υπάρχουν και τα μεγάλα συμφωνικά σημεία, στοιχείο απαραίτητο στη μουσική μας, αλλά αυτή τη φορά δεν έχουμε χρησιμοποιήσαμε ορχήστρα, όλα προέρχονται από τα keyboards τα οποία λειτουργούν εξίσου καλά. Η μουσική μας είναι πολύ εκλεπτυσμένη και η χρήση αληθινής ορχήστρας στα δύο προηγούμενα άλμπουμ μας είχε δυσκολέψει πολύ. Ειδικά στα σημεία με τα blastbeats ήταν σχεδόν ακατόρθωτο για την ορχήστρα να ακολουθήσει, οπότε χρειάστηκε πολύ επεξεργασία στον υπολογιστή για να βγει το αποτέλεσμα δεμένο. 

Υπάρχουν διαφωνίες για το πόσο μπροστά ή όχι σε σχέση με τα πλήκτρα θα πρέπει να βρίσκονται οι κιθάρες;
Ερχόμαστε πάντα εύκολα σε συμβιβασμό γιατί είναι κάτι που κάνουμε τόσα πολλά χρόνια που όλα πλέον βρίσκουν αβίαστα την θέση τους. 

Θα μπορούσες να μας δώσεις λίγες πληροφορίες για το concept; 
Η ιστορία έχει γραφτεί αποκλειστικά από τον Silenoz και αυτός είναι το πιο κατάλληλο άτομο για να μιλήσει για αυτή. Εγώ όμως την τραγουδώ (σ.σ. γέλια) οπότε μπορώ να σου πω ότι εκτυλίσσεται στον Μεσαίωνα και αφορά την ιστορία του βοηθού ενός ιερέα. Οι στίχοι είναι γραμμένοι σαν το ημερολόγιο του βοηθού αυτού, ο οποίος υπηρετώντας επί χρόνια το χριστιανικό δόγμα αρχίζει σταδιακά να το αμφισβητεί, να εναντιώνεται και να ανακαλύπτει ότι υπάρχει και ένας άλλος δρόμος (σ.σ. μάλλον πάει αριστερά αυτός ο δρόμος!) τον οποίο και ακολουθεί. Η ιστορία τοποθετήθηκε στο Μεσαίωνα γιατί ήταν μια πολύ σκοτεινή περίοδος για την ανθρωπότητα και ταιριάζει με τη ατμόσφαιρα και την «ψυχοσύνθεση» της μπάντας. 

Τα σημεία που τραγουδά ο Vortex υποδηλώνουν κάποιον ξεχωριστό χαρακτήρα της ιστορίας;
Όχι, απλά τα έχουμε τοποθετήσει με τη λογική των προηγουμένων άλμπουμ δηλαδή μπαίνουν όπου ταιριάζουν μουσικά και όπου νιώθουμε ότι μπορεί να προσθέσουν κάτι (σ.σ. κρίμα γιατί θα μπορούσαν να τα είχαν εκμεταλλευτεί πολύ περισσότερο). 

Είχατε συμφωνήσει εκ των προτέρων ότι το άλμπουμ αυτό θα είναι concept; Δεν είχατε επιφυλάξεις; Η όλη ιστορία πάντως είναι σκοτεινή και σας ταιριάζει γάντι εφόσον παραπέμπει περισσότερο προς τις καλές δουλειές του KING DIAMOND παρά στον πολιτικό/ κοινωνιολογικό καυτηριασμού ενός άλμπουμ όπως του “Operation: mindcrime”. 
Ναι συμφωνώ απολύτως με αυτό και θα έλεγα ότι θα μπορούσε να συγκριθεί με άλμπουμ σαν το “Abigail” ή το “Them” - βγάζει αυτό το συναίσθημα. O Silenoz δούλευε εδώ και αρκετό καιρό πάνω σε αυτό αλλά πρέπει να παραδεχτώ ότι ήμουν πολύ σκεπτικιστής, και είχα πολλές επιφυλάξεις για το αν θα έπρεπε να κάνουμε κάτι τέτοιο. Προσωπικά δε μου αρέσουν και πολύ αυτού του είδους τα άλμπουμ γιατί συνήθως είναι βαρετά. Αφού όμως ολοκληρώσαμε το “In sorte Diaboli” και το άκουσα πολλές φορές ένιωσα ότι σα σύνολο όλα βρίσκονται στη σωστή τους θέση και είμαι πολύ ικανοποιημένος με το αποτέλεσμα. Όσο περισσότερο το ακούω τόσο περισσότερο «ωριμάζει» μέσα μου. 

Η επιλογή του θέματος έγινε με βάση τα προσωπικά σας πιστεύω ή χάριν δημιουργίας συγκεκριμένης ατμόσφαιρας στη μουσική; Πόσο σοβαροί είστε σε σχέση με αυτό που ο μέσος ακροατής εκλαμβάνει ως «σατανιστικό» concept;
Δε θα έλεγα ότι βασίζεται άμεσα στον Σατανισμό όσο στην εναντίωση και το μίσος μας προς όλες τις οργανωμένες θρησκείες. Ο χριστιανισμός, που μας αφορά και άμεσα, είναι μια τόσο γα****νη κατάσταση που πιστεύουμε ότι αξίζει να παλέψουμε εναντίον του και να βοηθήσουμε και άλλους ανθρώπους να βρουν τον δικό τους δρόμο αντί να ακολουθούν σαν πρόβατα. Οπότε από αυτή την άποψη, ναι, είμαστε σοβαροί σε αυτό που κάνουμε αλλά παράλληλα δε λέμε στους άλλους τι να σκεφτούν και τί να κάνουν – θέλουμε όλοι να σκέφτονται για τους εαυτούς τους! 

Σκεφτήκατε να υποστηρίξετε και οπτικά το concept στις επικείμενες συναυλίες; Σας δίνεται μια πολύ καλή ευκαιρία για ένα εντυπωσιακό show…
Ναι, σίγουρα το έχουμε σκεφτεί και αυτό τον καιρό συζητάμε το τί ακριβώς θα κάνουμε. Δεν έχουμε καταλήξει σε κάτι συγκεκριμένο αλλά σίγουρα θα το κάνουμε.

Πάντως όσον αφορά το corpse paint, και κρίνοντας από το video clip, το έχετε σχεδόν ελαχιστοποιήσει…
Ναι, φορούμε ακόμη, αλλά θέλουμε να ξεφύγουμε από το “παιδικό” corpse paint που θυμίζει αρκουδάκι panda (σ.σ. κατευθείαν μου ήρθε στο μυαλό μια παλιά φωτογραφία του Abbath χα, χα!). Θέλουμε να το κάνουμε λίγο πιο ρεαλιστικό, όμως δεν πρόκειται ποτέ να το βγάλουμε εντελώς.

Θεωρείς ακόμη τους DIMMU BORGIR black metal μπάντα;
Δεν είμαστε μια καθαρά black metal μπάντα, έχουμε πολλά στοιχεία από διαφορετικά είδη μουσικής αλλά τόσο οπτικά όσο και από πλευρά concept είμαστε ακόμη προσανατολισμένοι προς το black metal. Απλά πιστεύω ότι έχουμε προχωρήσει πέρα από τα στενά όρια του συγκεκριμένου όρου. 

Το άλμπουμ θα κυκλοφορήσει σε πολλά διαφορετικά formats με bonus DVD που θα έχει στιγμιότυπα πίσω από τα παρασκήνια τόσο για το άλμπουμ όσο και για το DVD…
Ναι, και δεν μπορώ να πω ότι είμαι πολύ χαρούμενος για αυτό! Καταλαβαίνω ότι η ύπαρξη του μεγάλου booklet και το bonus DVD κάνουν το πακέτο πολύ θελκτικό, ειδικά για τους φανατικούς οπαδούς μας οι οποίοι σίγουρα θα ήθελαν να δουν κάτι τέτοιο. Προσωπικά όμως είμαι ενάντια σε αυτό, γιατί καταστρέφεται το συναίσθημα όπως π.χ. αν δεις το “The Lord of the rings” και μετά δεις το making of DVD… Όταν βλέπεις πίσω από την κάμερα χάνεται όλη η μαγεία.

Για το τέλος θα ήθελα να μας μιλήσεις λίγο για το “Open air festival” στην Ελλάδα. Τί ακριβώς έγινε;
Μας είπαν να παραμείνουμε στο ξενοδοχείο και να δούμε πως θα εξελιχθεί η κατάσταση γιατί τα πράγματα δεν έδειχναν καλά. Εμείς πάντως είχαμε βάλει make up και την «αρματωσιά» μας και ήμασταν έτοιμοι να παίξουμε! Κάποια στιγμή ήρθε ο τύπος από το management και μας είπε να μην εμφανιστούμε γιατί η σκηνή ήταν εντελώς χάλια και υπήρχαν βασικές ελλείψεις σε θέματα υποδομής. Δεν είμαστε οι VENOM, να βάλουμε ένα μπάσο και μία κιθάρα στο ρεύμα και να αρχίσουμε! Χρειαζόμαστε ένα συγκεκριμένο τρόπο στησίματος και τοποθέτησης PA επί σκηνής για να μπορούμε να παίξουμε και όπως φαινόταν δεν θα είχαμε ούτε τα απαραίτητα για να κάνουμε μια ανεκτή εμφάνιση. Από ότι έμαθα μετά από άλλες μπάντες πήραμε τη σωστή απόφαση.

Μιας και ανέφερες τους VENOM, κάνατε διασκευή το “Black metal”;
Ναι, δεν το ακούσατε στο listening session; Νομίζω ότι θα είναι bonus στην Ιαπωνική έκδοση του άλμπουμ. Το προσεγγίσαμε με έναν πολύ “πρωτόγονο” τρόπο, δεν προσθέσαμε ορχηστικά μέρη. Δεν μπορώ να πω ότι είμαστε και οι πιο φανατικοί οπαδοί των VENOM απλά θεωρήσαμε ότι ήταν καλή ιδέα και ένας τρόπος να τιμήσουμε την μπάντα. Το παίξαμε λίγο πιο γρήγορα και εγώ διάβασα μια-δύο φορές τους στίχους πριν μπω και τους τραγουδήσω – όλα έγιναν αυθόρμητα! 

 

Sympozium
Αφού ολοκληρώθηκαν οι συνεντεύξεις πήγαμε (σ.σ. σχεδόν τρέχοντας!) στο εστιατόριο του ξενοδοχείου για το δείπνο στο οποίο παρευρέθησαν κι όλοι οι DIMMU BORGIR. Το αστείο της υπόθεσης ήταν ότι το φαγητό ήταν gourmet, δηλαδή μας σέρβιραν σε τεράστια πιάτα μια ελάχιστη ποσότητα σολομού με μια κουταλιά πουρέ λαχανικών. Το κυρίως γεύμα δε έφερε περισσότερη ανακούφιση στα διαμαρτυρόμενα στομάχια μας εφόσον η ποσότητα του χοιρινού ήταν μικρότερη από το μάγουλό μου! Βέβαια τρώω λίγο και δεν είχα πρόβλημα αλλά οι άντρες συνάδελφοι – που αποτελούσαν και τη συντριπτική πλειοψηφία – τα βρήκαν σκούρα! Σουρεαλιστικό μεν, παράλληλα δε ακούγαμε και το νέο άλμπουμ από ένα μικρό φορητό CD player, αλλά όλοι είχαν αφοσιωθεί στο τρίπτυχο φαγητό/ αλκοόλ/ συζήτηση οπότε δε μπορώ να πω ότι διαφωτιστήκαμε περαιτέρω. Τουλάχιστον το θεϊκό γλυκό (σ.σ. κάτι σαν πανακότα με βατόμουρα) μας αποζημίωσε ενώ εντύπωση μου έκανε ο σοβαρότατος σερβιτόρος ετών 60 ο οποίος μόλις έσκυψε για να με σερβίρει φανέρωσε ένα χέρι γεμάτο …tattoo! 
Η συνέχεια δόθηκε στο bar του ξενοδοχείου όπου το alcohol έρεε ασταμάτητα - ας μην ήταν όμως όλα πληρωμένα από τη Nuclear Blast και θα βλέπαμε τότε… Το alcohol στη Νορβηγία είναι πανάκριβο! Εγώ πάντως έχασα τη μιλιά μου όταν μου σύστησαν τον Garm (Κristoffer Rygg, ULVER/ HEAD CONTROL SYSTEM/ ex-ARCTURUS, BORKNAGAR κ.α.), ενώ πεθάναμε από τα γέλια με τις άπειρες ιστορίες του Götz! Ξεκινήσαμε από την Great Kat (σ.σ. είναι Ρωσίδα!) και μέσω ROCK BITCH φτάσαμε στην θρυλική συνέντευξη που είχε κάνει ταυτόχρονα με τον King Diamond και τον Erik Wagner (TROUBLE). Σατανιστής ο ένας, χριστιανός ο άλλος, τους έκανε τις ίδιες ερωτήσεις και έδωσαν ΑΚΡΙΒΩΣ τις ίδιες απαντήσεις με μόνο διαφορά το ότι όπου έλεγε ο ένας “God” ο άλλος έλεγε “Satan”! Ήθελα να ρωτήσω ένα εκατομμύριο πράγματα τον Simen για τις άλλες του μπάντες αλλά ήταν λίγο «τύφλα» οπότε το μόνο που κατάφερε να μου πει πριν αρχίσει τις αρλούμπες είναι ότι οι LAMENTED SOULS έχουν έτοιμα τα κομμάτια για το άλμπουμ και προγραμμάτιζαν να είναι ήδη στο studio. Τους καθυστέρησε όμως ο Apollyon ο οποίος έγινε πρόσφατα χαζομπαμπάς, οπότε θα μπουν μετά το καλοκαίρι για ηχογραφήσεις ενώ ελπίζει να είναι όλα έτοιμα στο τέλος 2007. Ο Silenoz είναι ο πιο συμπαθής και ομιλητικός ενώ ο Hellhammer με την μπαντάνα® ήλθε και απήλθε αθόρυβα. Ακόμη απορώ που μετά από την ταλαιπωρία του ταξιδιού και τον ελάχιστο ύπνο, άντεξα μέχρι τις 04:00!!!

Epilogue
Τί επίλογος…ΠΗΓΑΙΝΕΤΕ ΜΕ ΠΙΣΩ ΣΤΗ ΝΟΡΒΗΓΙΑ ΤΩΡΑ! 

Κατερίνα Φαλέκα

Ξέρατε ότι…

·    Η λέξη DIMMU BORGIR είναι Ισλανδικής προελεύσεως και σημαίνει «σκοτεινό κάστρο/ οχυρό»; Στην πραγματικότητα είναι ένας τύπος σχηματοποιημένης λάβας που βρίσκεται στην Ισλανδία και σύμφωνα με τους τοπικούς μύθους αποτελεί είσοδο προς την κόλαση. 

·    Το “Inn I evighetens morke” (“Into the darkness of eternity”) το πρώτο EP που κυκλοφόρησαν το 1994 ξεπούλησε σε μερικές εβδομάδες;

·    Ο Silenoz του οποίου το ολοκληρωμένο ψευδώνυμο είναι Erkekjetter (σ.σ. «αρχιαιρετικός») Silenoz, κάνει κριτικές demo συγκροτημάτων για λογαριασμό του Νορβηγικού περιοδικού “Scream”; 

·    Ο Shagrath έχει τραγουδήσει ως guest στο κομμάτι “Mitt Terningkast" του Νορβηγού rapper Diaz ο οποίος είναι και παιδικός του φίλος;

·    Το κομμάτι “Sorgens Kammer" ("The chamber of sorrow" αγγλιστί) που βρίσκεται στο “Stormblåst”, είναι βασισμένο σε ένα «τραγούδι» από το παιχνίδι “Agony” της Amiga! O Silenoz που προφανώς ήταν ο καμένος gamer της υπόθεσης δεν ενημέρωσε τα υπόλοιπα μέλη για την πηγή της έμπνευσης του και όλοι νόμιζαν ότι ήταν δικό τους κομμάτι μέχρι που τους βρήκε ο αυθεντικός συνθέτης… Αυτός είναι και ο λόγος που το κομμάτι αντικαταστάθηκε από το "Sorgens Kammer - del II" στην επανακυκλοφορία του “Stormblåst”.

·    Mustis λέγεται στο επίθετο Mustaparta (σ.σ. χα, χα!) που στα Φιλανδικά σημαίνει «Μαυρογένης»;

·    Τον καιρό που ο Vortex έπαιζε ακόμη και στους ΒΟRKNAGAR του δόθηκε από τον Øystein G. Brun ένα τελεσίγραφο «ή βγαίνεις περιοδεία μαζί μας ή είσαι εκτός της μπάντας και ηχογραφείς με τους DIMMU BORGIR». 

·    Στο “No retreat... no surrender” των thrashers NOCTURNAL BREED ο ρυθμικός κιθαρίστας Ed Damnator δεν είναι άλλος από τον Silenoz;

·    Ο Shagrath έχει κάνει guest φωνητικά στο “Sirens” CD των δικών μας ASTARTE ενώ έχει ενσαρκώσει και τον Mephisto στο “The black halo” των power metalers KAMELOT;

·    To ψευδώνυμο του Simen Hestnaes "Icy S. Vortex” προέκυψε ως πλάκα-πείραγμα σε αυτό του Garm (ULVER) “Fiery G. Maelstrom”, με τις πρώτες λέξεις να αποτελούν αντίθετα στοιχεία της φύσης, τις δεύτερες τα αρχικά των «κανονικών» ονομάτων τους και τις τελευταίες να αναφέρονται σε έντονα κυκλικά ρεύματα νερού;

·    Simen έχει αντικαταστήσει δύο φορές τον Garm στη θέση του τραγουδιστή: μια στους BORKNAGAR (σ.σ. κατόπιν μάλιστα υποδείξεως του ίδιου του Garm) και μια στους ARCTURUS (σ.σ. “La masquerade infernale”) στους οποίους εξάλλου είχε ήδη τραγουδήσει στα “The chaos path” (σ.σ. έγραψε και τους θεϊκούς στίχους), “Master of disguise” και “Painting my horror”;

·    Στην animated σειρά “Metalocalypse” που κάνει θραύση στο εξωτερικό υπάρχει μια αλυσίδα fast food που ονομάζεται… “Dimmu Burger” (σ.σ. και πολλοί συνάδελφοι τους αποκαλούν πλέον αποκλειστικά έτσι!);

·    “I was never into METALLICA. I always thought METALLICA was for wimps.” Τάδε έφη Vortex και ο Αλατάς υπέστη εγκεφαλικό γιατί έχει και αδυναμία στον ψηλό… 

 

Συνέντευξη με τον Shagrath των DIMMU BORGIR
The devil in me

Μπορεί η φίλτατη Κατερίνα να έκανε αναλυτική ανάκριση του Shagrath στο ταξίδι της στη Νορβηγία, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι μας λύθηκαν όλες οι απορίες σχετικά με τους DIMMU BORGIR για το νέο δίσκο κι άλλα παρεμφερή θέματα. Οπότε βάλαμε το Shagrath να μας τηλεφωνήσει για ένα δεύτερο γύρω ερωτήσεων.

Έτοιμο το νέο άλμπουμ. Πως νιώθεις;
Είναι ωραία που επιτέλους βρεθήκαμε όλοι μαζί και γράψαμε ένα νέο άλμπουμ, καθώς ήταν 4 χρόνια από το προηγούμενο. Ήταν λίγο σκληρή δουλειά αλλά νιώθω ωραία.

Πιστεύεις ότι ξεπεράσατε το “Death cult Armageddon”; Κατά τη γνώμη μου είναι η κορυφαία σας δουλειά.
Είναι ένα επόμενο βήμα αυτού που ήδη κάνουμε. Το άλμπουμ ακούγεται φρέσκο αλλά διατηρεί τα στοιχεία για τα οποία είμαστε γνωστοί. Είναι ένα καλό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ναι αλλά θεωρείς ότι ξεπεράσατε το “Death cult Armageddon” ή είναι κάτι που δεν πρόκειται να κάνετε εφόσον είναι όντως το κορυφαίο σας άλμπουμ;
Δεν ξέρω. Είναι δύσκολο να πω. Δεν έχω αγαπημένο δίσκο των DIMMU BORGIR. Πιστεύω ότι το καθένα ήταν εξαιρετικό όταν βγήκε. Ακόμα κι το ντεμπούτο μας ήταν καλό, αλλά εάν το κυκλοφορούσαμε σήμερα θα ακουγόταν σκατά.

Ρωτάω διότι συνήθως οι μουσικοί λένε για κάθε νέα τους κυκλοφορία ότι είναι η καλύτερή τους.
Δε θα έλεγα κάτι τέτοιο. Είναι πολύ κλισέ να πω ότι αυτό το άλμπουμ είναι το καλύτερό μας, διότι δεν είναι. Είναι η συνέχεια αυτού που κάνουμε. Δε σημαίνει ότι πρέπει να είναι καλύτερο. Είμαι ακόμα περήφανος για τις προηγούμενες κυκλοφορίες μας.

Είναι τα concept άλμπουμ το επόμενο βήμα για τους DIMMU BORGIR;
Όχι. Αυτό θα είναι το μόνο concept άλμπουμ που θα κάνουμε. Γιατί μπορεί να γίνει εύκολα βαρετό η συγγραφή concept άλμπουμ. Πιστεύω ότι εάν το θέμα δεν είναι ενδιαφέρον, μπορεί εύκολα να γίνει κουραστικό.

Οπότε πως και αποφασίσατε να κάνετε ένα concept άλμπουμ αυτή τη φορά;
Για να δώσουμε στους εαυτούς μας μία πρόκληση και να κάνουμε κάτι διαφορετικό από ό,τι παλιότερα. Δεν άλλαξε ο τρόπος συγγραφής της μουσικής. Οι στίχοι και η μουσική γράφονται ξεχωριστά.

Μουσικά όμως θεωρείς ότι το “In sorte Diaboli” συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε το “Death cult Armageddon”;
Απόλυτα.

Διότι όσο άκουσα το άλμπουμ, διέκρινα κάποια στοιχεία από παλιότερα άλμπουμ σας, όπως το “Enthrone darkness triumphant” και “Spiritual black dimensions”.
Δεν είσαι ο πρώτος που μου το λέει. Δεν ξέρω γιατί. Ίσως το άλμπουμ να είναι περισσότερο back to basics κι έτσι να αντικατοπτρίζει ό,τι κάναμε στο παρελθόν.

Έχετε ένα νέο μέλος στο συγκρότημα, τον Hellhammer (τύμπανα). Είναι κανονικό μέλος των DIMMU BORGIR ή απλά βοήθησε για το άλμπουμ;
Ο Hellhammer είναι session μέλος των DIMMU BORGIR.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει αυτό...
Απλά δε θέλουμε ένα ακόμα μόνιμο μέλος στο συγκρότημα. Έχουμε καθιερώσει μία σταθερή ομάδα εδώ και 7 χρόνια εμείς οι 5 και δε θέλουμε να προσθέσουμε κάποιον άλλο σα μόνιμο μέλος.

Χωρίς συγκεκριμένο λόγο;
Είχαμε τόσες αλλαγές μελών στο παρελθόν. Το να δουλεύουν 6 άτομα μαζί είναι πολύ. Όσο περισσότεροι, τόσο περισσότερος ο μπελάς. Άλλωστε ο Hellhammer έχει και τα άλλα του συγκροτήματα, τους MAYHEM και τους ARCTURUS, και γενικά παίζει σε διάφορα ακόμα συγκροτήματα. Οπότε είναι εντάξει να κρατήσουμε τα πράγματα όπως έχουν. Πληρώνουμε ένα άτομο να κάνει μία δουλειά. Θα μας ακολουθήσει στις περιοδείες κι ελπίζουμε να παραμείνει για αρκετό καιρό στο συγκρότημα, αλλά μόνο ως session μουσικός.

Ας πάμε λίγο στον τίτλο του άλμπουμ. “In sorte Diaboli”. Δεν είναι τόσο πομπώδης όπως μας έχετε συνηθίσει. Γιατί τόσο λιτός;
Είναι πιο εύκολος στο άκουσμα. Είναι ευκολότερο να συνδεθεί μαζί του ο κόσμος. Ο τίτλος σημαίνει «άμεση επαφή με το Σατανά», οπότε είναι ένας καλός τίτλος σχετικά με το concept. Το κυρίως θέμα αφορά ένα φανταστικό χαρακτήρα ο οποίος, μετά από χρόνια ως μέρος του εκκλησιαστικού κλήρου προς αναζήτηση του Θεού, βιώνει μία αποκάλυψη. Αυτό το άτομο μεταμορφώνεται πνευματικά με τέτοιο τρόπο ώστε να εκλαμβάνεται από τους γύρω του ως η ενσάρκωση του Αντίχριστου. Οι στίχοι είναι γραμμένοι σαν σε ημερολόγιο, εξηγώντας τον αγώνα για προσωπική και πνευματική νίκη και την εύρεση της απόλυτης απόρριψης της ιδέας του Θεού. Ο χαρακτήρας στην ιστορία μοιάζει αρκετά με την πτώση του Εωσφόρου με την έννοια ότι έχει μερικές υπεράνθρωπες δυνατότητες που φαντάζουν ως απειλητικές. Η όλη ιστορία διαδραματίζεται στο Μεσαίωνα, όχι μόνο επειδή ήταν μία σκοτεινή και γοητευτική περίοδος σε ό,τι αφορά τη θρησκεία, αλλά κι επειδή πολλές αλλαγές έγιναν προς το όφελος της ανθρώπινης φυλής.

Πιστεύεις ότι η ιστορία αυτή μπορεί να έχει μεταφορές και στη σημερινή εποχή;
Ναι, δεν υπάρχουν όρια. Μπορεί να αναφέρεται και στο παρόν αλλά και στο μέλλον.

Αλλάξατε τον καλλιτέχνη που φιλοτεχνεί τα εξώφυλλά σας; Διότι τα χρώματα σε αυτό το άλμπουμ είναι διαφορετικά από ό,τι έχουμε συνηθίσει. Παλιότερα κυριαρχούσε το πράσινο και σκούρο μπλε, ενώ τώρα το γκρι και το καφέ. Ήταν απλά μία ιδέα του σχεδιαστή ή υπάρχει κάτι παραπάνω πίσω από αυτό;
Ήταν μία ιδέα του καλλιτέχνη. Αλλά ταυτόχρονα ανακλά μέρος της ιστορίας, δίνοντας την αίσθηση του παλιού. Παλιό, καμένο χαρτί. Ταιριάζει με την ιδέα του concept.

Σχετικά με περιοδείες τι έχετε κανονίσει;
Ξεκινάμε στις 20 Απριλίου στην Αμερική. Θα κάνουμε μία περιοδεία 5 εβδομάδων και μετά θα έρθουμε στην Ευρώπη για τα καλοκαιρινά φεστιβάλ. Κατόπιν θα κάνουμε μία περιοδεία στη Νορβηγία που θα ακολουθηθεί από μία περιοδεία στην Ευρώπη στις αρχές Σεπτεμβρίου και ίσως να ξαναπάμε στην Αμερική προς το τέλος του 2007.

Ξεκινάτε είπες στην Αμερική. Αυτό συμβαίνει επειδή το “Death cult Armageddon” είχε καλές πωλήσεις εκεί;
Είναι μία σημαντική αγορά. Για να μπορείς να πουλήσεις δίσκους θα πρέπει να εμφανίζεσαι όσο περισσότερο μπορείς στους οπαδούς.

Ξεπεράσατε το όριο των 100.000 κομματιών με το “Death cult Armageddon” στην Αμερική. Πως πήγε όμως στην Ευρώπη; Καλύτερα, χειρότερα, το ίδιο;
Νομίζω ότι ήταν λίγο παραπάνω.

Οπότε γιατί αυτή η εστίαση στην αμερικάνικη αγορά;
Η Ευρώπη είναι το ίδιο σημαντική με την Αμερική. Απλά στην Αμερική πρέπει να εμφανίζεσαι όσο περισσότερο γίνεται για να μπορέσεις να έχεις καλές πωλήσεις. Είναι μεγάλη αγορά, με πολύ κόσμο. Για αυτό πρέπει να περιοδεύεις διαρκώς στην Αμερική.

Πιστεύεις ότι οι DIMMU BORGIR μπορούν να γίνουν εύκολα αποδεκτοί στην Αμερική, δεδομένου ότι μιλάμε για μία πιο πουριτανή κοινωνία;
Ίσως. Πιστεύω ότι η death metal αγορά είναι μεγαλύτερη από ό,τι η black metal. Για αυτό και πρέπει να εμφανιζόμαστε όσο περισσότερο μπορούμε.

Πέρα από τους DIMMU BORGIR έχεις και τους CHROME DIVISION. Θα δούμε νέο άλμπουμ από αυτό το συγκρότημα;
Ναι. Έχουμε ήδη 8 τραγούδια έτοιμα κι ευελπιστούμε να ηχογραφήσουμε κάποια στιγμή μέσα στο τρέχον έτος.

Πως αντέδρασαν οι οπαδοί στην κυκλοφορία του “Stormblast 2005”; Θεωρείς ότι ήταν σωστή η κίνηση αυτή;
Απόλυτα. Μερικοί ήταν πολύ σκεπτικοί. Ήταν κάτι που πρέπει να κάναμε, ο Silenoz (κιθάρες) κι εγώ. Έπρεπε να το επανηχογραφήσουμε επειδή η αρχική παραγωγή ήταν χάλια. Αλλά δεν το δουλέψαμε ιδιαίτερα. Απλά το ηχογραφήσαμε και το κυκλοφορήσαμε χωρίς να κάνουμε κάποια περιοδεία. Ήταν σημαντικό επίτευγμα για εμάς.

Σχετικά με την παραγωγή, αρκετοί οπαδοί του black metal γουστάρουν αυτού του είδους την παραγωγή. Θεωρούν ότι είναι ένα μέρος του black metal κι ότι το συγκεκριμένο είδος επιζητά την κακή παραγωγή. Κάτι σαν καλλιτεχνική δήλωση.
(γέλια) Εάν τους αρέσει αυτό, τότε ας παραμείνουν με την αρχική ηχογράφηση. Δεν μου άρεσε, οπότε έπρεπε να το επανηχογραφήσουμε. Το συμβόλαιο με την Cacophonous Records τελείωνε μετά από 10 χρόνια. Πιστεύω ότι η μουσική σε αυτό το άλμπουμ ήταν υπέροχη, αλλά η παραγωγή πραγματικά άσχημη. Τώρα το κυκλοφορήσαμε από τη Nuclear Blast, οπότε περισσότερος κόσμος μπορεί να ακούσει τη μουσική. Η Cacophonous Records είναι μία σκατένια εταιρία και δεν έκανε καμία κίνηση για να διαδώσει τη μουσική κι έτσι ο κόσμος δεν είχε το άλμπουμ.

Πιστεύεις ότι συμβιβάζεσαι περισσότερο απ' όσο θα ήθελες εφόσον είσαστε 5 άτομα στο συγκρότημα;
Όλα είναι θέμα συμβιβασμού σε ένα συγκρότημα όταν συνθέτεις μουσική. Έχω συνηθίσει να περνάω τις ιδέες μου, οπότε δεν έχω πρόβλημα.

Θα κυκλοφορήσετε μία ειδική έκδοση για το “In sorte Diaboli”. Μπορείς να μας πεις κάτι γι’ αυτή;
Η εταιρία αποφασίζει σε τι format θα κυκλοφορήσει το άλμπουμ. Από όσο ξέρω, θα υπάρχει μία αμερικανική έκδοση με ένα επιπλέον κομμάτι, το “The heretic hammer”, μία ευρωπαϊκή έκδοση με ένα επιπλέον κομμάτι, το “The ancestral fever” και μία ιαπωνική με ένα επιπλέον κομμάτι, το “Black metal” των VENOM. Θα κυκλοφορήσει σε LP, απλό CD, digipack και σε μία έκδοση βιβλίο.

Ποια τα συναισθήματά σου για τη διαρροή του άλμπουμ στο διαδίκτυο πριν την κυκλοφορία του, παρόλο που η Nuclear Blast το παρείχε στους συνεργάτες της σε μορφή υδατογραφημένου mp3;
Το απεχθάνομαι. Κάποιος ηλίθιος δημοσιογράφος στην Ιταλία το ανέβασε στο διαδίκτυο. Είναι πραγματικά εκνευριστικό για συγκροτήματα σαν το δικό μας, να δουλεύουμε σκληρά για τη μουσική μας και ο κόσμος να αποκτά το άλμπουμ τσάμπα. Ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος θα μηνυθεί. Θα λάβει ό,τι του αξίζει. Το να κατεβάζεις το άλμπουμ από το διαδίκτυο είναι σα να κλέβεις ένα CD από ένα δισκοπωλείο. Αλλά όταν πας σε δισκοπωλείο δεν κλέβεις τα CD. Το καλό βέβαια με τους οπαδούς του metal είναι ότι θέλουν να έχουν στην κατοχή τους όλο το πακέτο με τους στίχους και την όλη ιστορία.
Κωνσταντίνος Βασιλάκος

 


DIMMU BORGIR – “In sorte Diaboli” (Nuclear Blast)
Ελάτε τώρα… όλοι κακολογούμε τους DIMMU BORGIR για ξεπούλημα αλλά σε όλους μας αρέσουν - έστω και κρυφά! Εξάλλου το ερώτημα δεν είναι πλέον αν παίζουν ή όχι black, αλλά αν παίζουν καλά! Το “In sorte Diaboli” είναι το πρώτο concept άλμπουμ της καρριέρας τους όπου η ιστορία εξελίσσεται στη μεσαιωνική Ευρώπη και αφορά τον βοηθό ενός παπά ο οποίος σταδιακά στρέφεται ενάντια στο Χριστιανικό δόγμα. Σκοτεινή εποχή, σκοτεινή και η ατμόσφαιρα που πολλές φορές θυμίζει soundtrack με τα εύστοχα samples που έχουν χρησιμοποιηθεί. Τρελές διαφορές με τα προηγούμενα άλμπουμ δεν εντόπισα, απλά αυτή τη φορά οι συνθέσεις είναι περισσότερο βασισμένες στις κιθάρες, χωρίς όμως να έχει μειωθεί ο πομπώδης χαρακτήρας της μουσικής τους. Τα riff σου καρφώνονται στο μυαλό ενώ τα πανταχού παρόντα συμφωνικά στοιχεία είναι αυτή τη φορά samples και ο Mustis έχει κάνει άψογη δουλειά! Από πλευράς παραγωγής ο Fredman κατάφερε και πάλι να βγάλει άψογο ήχο, όπου κάθε όργανο «αναπνέει» - και πιστέψτε με, με τόσα layers αυτό είναι μεγάλο κατόρθωμα. Ο ήχος στις κάσες είναι αρκετά «τριγγαρισμένος», κάτι που ήταν όμως αναμενόμενο εφόσον ντραμς παίζει ο Hellhammer (σ.σ. ο οποίος είναι για άλλη μια φορά άψογος). Από τα οκτώ, συν ένα instrumental, κομμάτια, ο Vortex δυστυχώς μας τιμά μόνο στα τρία, ενώ το “The invaluable darkness” θυμίζει λίγο ARCTURUS με το Tivoli – terror touch στα πλήκτρα και τις κιθάρες (σ.σ. έκφραση του Vortex για τον evil carnival ήχο)! Άλλη μια φοβερή δουλειά από τους Νορβηγούς...

8,5 / 10

Κατερίνα Φαλέκα

 

Σχόλια

Άλλα άρθρα του συντάκτη

Διαβάστε επίσης

A Day To Remember... 27/09 [HALFORD]

27 Σεπτεμβρίου, 2020 - 19:45 Δημήτρης Τσέλλος

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Halford IV - Made of metal”- HALFORD ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Metal God Records ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Roy Z, John Baxter ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Rob Halford - φωνητικά Roy Z & Mike...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 27/09 [ENSLAVED]

27 Σεπτεμβρίου, 2020 - 19:30 Θανάσης Μπόγρης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Axioma Ethica Odini” – ENSLAVED ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010 ΕΤΑΙΡΙΑ: Indie Recordings ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Grutle Kjellson, Ivar Bjørnson, Herbrand Larsen ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:  Φωνητικά, μπάσο...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 26/09 [LAMB OF GOD]

26 Σεπτεμβρίου, 2020 - 20:00 Γιάννης Σαββίδης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “New American gospel” - LAMB OF GOD  ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2000 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Prosthetic Records ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Chris Adler ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά – Randy Blythe Κιθάρες – Duane...

[περισσότερα]

A day to remember... 26/09 [SOULFLY]

26 Σεπτεμβρίου, 2020 - 18:15 Δημήτρης Μπούκης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Primitive” – SOULFLY ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2000 ΕΤΑΙΡΙΑ: Roadrunner ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Toby Wright, Max Cavalera, Sean Lennon ΣΥΝΘΕΣΗ: Max Cavalera - φωνητικά, κιθάρα, berimbau Marcello D....

[περισσότερα]

A Day To Remember... 25/09 [NAPALM DEATH]

25 Σεπτεμβρίου, 2020 - 20:45 Γιάννης Σαββίδης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Enemy of the music business” - NAPALM DEATH  ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2000 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Dream Catcher ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Russ Russell/ Simon Efemey ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά - Mark “Barney”...

[περισσότερα]