A day to remember... 5/8 [PINK FLOYD]

4 Αυγούστου, 2017 - 16:30

ΟΝΟΜΑ ALBUM: “The Piper at the Gates of Dawn”

ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:  1967

ΕΤΑΙΡΙΑ:  EMI

ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ:  Norman Smith

ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:

Κιθάρα/Φωνητικά  – Syd Barrett

Μπάσο/Φωνητικά  – Roger Waters

Τύμπανα – Nick Mason

Πλήκτρα – Richard Wright

 

Ο πρώτος δίσκος των PINK FLOYD “The Piper at the Gates of Dawn”, κλείνει αισίως μισό αιώνα ζωής. Ένας δίσκος όπου ήρθε σε μία περίοδο (Αύγουστος 1967) όπου οι PINK FLOYD είχαν ήδη κάνει για τα καλά αισθητή την παρουσία τους στην Βρετανική Underground σκηνή. Οι ηχογραφήσεις για τον “The Piper at the Gates of Dawn” ήρθαν στη μέση μιας συναρπαστικής και παραγωγικής χρονιάς για τους PINK FLOYD, στην οποία είχαν ήδη κυκλοφορήσει κάποια singles που δεν συμπεριλήφθηκαν στο δίσκο. Το "See Emily Play" ήταν το τραγούδι που τα πήγε καλύτερα στα charts, ενώ το "Arnold Layne", λογοκρίθηκε αρκετά και πολλοί ραδιοφωνικοί σταθμοί αρνήθηκαν να το παίξουν καθώς μιλούσε για μία τραβεστί της οποίας το κύριο χόμπι ήταν να κλέβει τα απλωμένα ρούχα και εσώρουχα των γυναικών από τις αυλές τους.  Η μπάντα σε αυτό το δίσκο θα μπορούσε να λέγεται «Syd Barrett’s PINK FLOYD» καθώς αυτός ήταν η κινητήρια δύναμη της μπάντας η πηγή έμπνευσης, ο νους που ακροβατούσε μεταξύ ευφυΐας και παράνοιας και ο άνθρωπος που έγραψε σχεδόν τα πάντα. Ο Syd Barrett έγραψε οκτώ από τα έντεκα τραγούδια του άλμπουμ και συνέβαλε σε άλλα δύο ορχηστρικά τα οποία όμως πιστώθηκαν σε ολόκληρη τη μπάντα. Ο Roger Waters πιστώθηκε μόνο με μία σύνθεση, το "Take Your Stethoscope and Walk".

Ο “The Piper at the Gates of Dawn” είναι ένα αριστούργημα βρετανικής ψυχεδέλειας, διάσημο για την ελεύθερη φόρμα του, πλούσιο σε αυτοσχεδιασμό και μια ισορροπία μεταξύ ψυχεδέλειας και pop ήχου, που δεν νομίζω να έχει κυκλοφορήσει κάτι αντίστοιχο με τέτοια αρτιότητα. Η στρεβλή και ταυτόχρονα ελεύθερα συνειρμική αίσθηση που είχαν οι δομές των τραγουδιών στο δίσκο αυτό, επηρέασαν μουσικά ιδιώματα αλλά και ιδιαίτερους μουσικούς όπως ο Mark Bolan. Στο άλμπουμ αυτό υπάρχουν, το "Astronomy Domine" όπου ήταν εξαιρετικά φουτουριστικό για το 1967. Το "Lucifer Sam" όπου το έγραψε ο Syd για τη γάτα του ενώ το "Matilda Mother" είναι μία από τις καλές στιγμές του άλμπουμ και δείχνει ότι ο Rick Wright ήταν ένας από τους κορυφαίους τραγουδιστές της μπάντας. Το "Pow R Toc H" είναι ένα ορχηστρικό τραγούδι με φωνητικούς ήχους και καταφέρνει να είναι jazzy όσο και trippy ταυτόχρονα και αποτελεί το πιο «πειραματικό» τραγούδι του δίσκου. Το "Take Your Stethoscope And Walk" είναι από τα πιο συναρπαστικά κομμάτια ενώ το "Interstellar Overdrive" είναι το πρώτο κλασσικό τραγούδι της μπάντας και αποτέλεσε για πολλά χρόνια μαζί με το “Astronomy Domine”, μέρος του Setlist των συναυλιών τους. Δυστυχώς δεν σώζονται βίντεο της μπάντας από τις περιοδείες που έκαναν τα πρώτα χρόνια-σχεδόν μέχρι και την “The Wall” περιοδεία. Θα ήταν ακόμα πιο «φρικαλέο» σε συναυλία με τα εφέ και τους περιέργους φωτισμούς από την σκηνή.

Σημαντική συνεισφορά είχε και ο παραγωγός του δίσκου ο Norman Smith ο οποίο απεβίωσε πριν μια δεκαετία περίπου. O Smith δούλευε ως μηχανικός στα στούντιο Abbey Road, και είχε δουλέψει σε όλους τους πρώτους δίσκους των BEATLES. Λίγο μετά την κυκλοφορία του “Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band” των BEATLES, άρπαξε την ευκαιρία να γίνει παραγωγός δίσκων με τον “The Piper at the Gates of Dawn” να είναι το προσωπικό του βάπτισμα πυρός. Ο ίδιος είχε δηλώσει ότι οι ηχογραφήσεις δεν ήταν πολύ εύκολη διαδικασία καθώς ο Syd Barrett που ήταν ο ηγέτης της μπάντας, τις περισσότερες φορές ήταν υπό την επήρεια παραισθησιογόνων. Αδυνατούσες να καταλήξεις σε συμφωνία μαζί του, καθώς δεν ήταν ποτέ «παρών» στις συζητήσεις ή στις αποφάσεις που παίρναν για το τι κατεύθυνση θα έχει ο δίσκος. Έτσι αυτός που ανέλαβε από νωρίς να κρατήσει την μπάντα προσγειωμένη ήταν ο Roger Waters, ο οποίος ανέλαβε να διαβεβαιώνει τον παραγωγό Norman Smith, ότι βαδίζουν σύμφωνα με το πλάνο που είχαν θέσει.

Μετά την κυκλοφορία του άλμπουμ τον Αύγουστο του 1967, οι PINK FLOYD συνέχισαν να κάνουν συναυλίες στο Λονδίνο, τραβώντας όλο και μεγαλύτερα πλήθη. Ταυτόχρονα η ψυχική κατάσταση του Barrett συνέχισε να επιδεινώνεται και σύντομα έφτασε στο σημείο που δεν μπορούσε να «σταθεί» στη σκηνή. Εκτός από μερικά ακόμη κομμάτια και ένα τραγούδι στο επόμενο άλμπουμ, ο Barrett δεν θα ερχόταν ξανά στην μπάντα, κάνοντας το “The Piper at the Gates of Dawn”, ένα πραγματικά μοναδικό έργο για δύο λόγους. Ο ένα ήταν γιατί ουσιαστικά ήταν από τους πρώτους ψυχεδελικούς βρετανικούς δίσκους όπου επηρέασε το Space rock και ο δεύτερος γιατί ο δίσκος αυτός θα αποτελέσει τον ένα και μοναδικό δίσκο, που παρέδωσε ο ιθύνων νους της μπάντας Syd Barrett κάτω από το όνομα PINK FLOYD. Τον Ιανουάριο του 1968 σταμάτησε να παίζει με την μπάντα (τόσο ζωντανά όσο και στο στούντιο) λίγο μετά την είσοδο του φίλου του David Gilmour (όπου συνυπήρξαν για λίγο μαζί στην σκηνή). Η αναχώρησή του δεν ανακοινώθηκε επίσημα μέχρι τον Απρίλιο του ίδιου έτους. Μετά την φυγή του, οι PINK FLOYD κυκλοφόρησαν άλλον ένα δίσκο με ψυχεδελικά στοιχεία αλλά ήταν και το τέλος της «SYD BARRETT περιόδου» με τον Roger Waters να βγαίνει μπροστά και να ηγείται της μπάντας πλέον.

Προσωπικά είμαι λάτρης της «Μετά-Barrett εποχής» (αν μπορώ να την αποκαλέσω έτσι) καθώς η διάνοια του R.Waters σε συνδυασμό με τους χαρισματικούς μουσικούς D.Gilmour-R.Wright, βρήκε χώρο και αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν δικό τους δρόμο και να φτιάξουν μουσική με τον δικό τους τρόπο, παραδίνοντας δίσκους μνημεία στο Rock που θα μνημονεύονται εσαεί. Το σίγουρο είναι ότι με αυτό το δίσκο οι PINK FLOYD και χάρη στον Syd Barrett μπήκαν στον μουσικό χάρτη και κατάφεραν να διατηρήσουν από τον πρώτο δίσκο μέχρι και τον “Division Bell”, αυτή την αντίφαση και ιδιαίτερη αντιπαράθεση στην μουσική τους, που κάποιές φορές γίνεται ιδιότροπη και κατηχητική αλλά ταυτόχρονα λυπημένη, ελεύθερη και μελαγχολική.

Did You Know That:

1. Το όνομα του δίσκου ο Syd Barrett το πήρε από το έβδομο κεφάλαιο του βιβλίου “The Wind in the Willows” του Kenneth Grahame. Αρχικά και ένα μήνα πριν κυκλοφορήσει ο δίσκος, το όνομα που είχαν σκοπό να του δώσουν ήταν “Projection”.

2. Το τραγούδι “See Emily Play” συμπεριλήφθηκε μόνο στην Αμερικανική έκδοση του “The Piper at the Gates of Dawn”. Το τραγούδι αυτό δεν ηχογραφήθηκε στα Abbey Road Studios αλλά στο στούντιο Sound Techniques του Λονδίνου.

3. Το περιοδικό Rolling Stone κατέταξε τον δίσκο αυτό στην θέση Νο.47 ανάμεσα στα 100 καλύτερα ντεμπούτο δίσκων στην ιστορία της μουσικής.

4. Ο δίσκος έκανε ντεμπούτο στο Νο.131 στα US Billboards200 και στην θέση No.6 στα UK Charts.

5.  O David Gilmour συνεργάστηκε με τον Syd Barrett στους solo δίσκους του τελευταίου ως παραγωγός (σχεδόν αυτός έπαιξε και τα καθαριστικά μέρη στον δίσκο καθώς όπως είχε δηλώσει ο Gilmour, ο Syd αδυνατούσε να παίξει) και ανέλαβε να εξασφαλίσει ότι ο Syd θα λάβει τα δικαιώματα από τους PINK FLOYD μέχρι το θάνατό του. Η περιουσία του υπολογίστηκε σε 2,5 εκατομμύρια δολάρια το 2006 που έφυγε από κοντά μας.

 

Θάνος “Thanoz” Κολοκυθάς

Σχόλια

Διαβάστε επίσης

A day to remember... 16/7 [GUNS N' ROSES]

21 Ιουλίου, 2017 - 17:30 Ντίνος Γανίτης

ΟΝΟΜΑ AΛΜΠΟΥM: “Appetite for destruction” – GUNS ‘N’ ROSES ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1987 ΕΤΑΙΡΙΑ: Geffen ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Mike Clink ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά – Axl Rose Κιθάρες  – Slash,...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 19/7 [Brian May, Robb Flynn, Thomas Gabriel Fischer, Russell Allen]

19 Ιουλίου, 2017 - 09:30 Χαρά Νέτη

          ΟΝΟΜΑ: Brian Harold May ΙNSTRUMENT: Κιθάρα ΗΜ/ΝΙΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: 19 Ιουλίου 1947 [70] ΠΟΛΗ / ΧΩΡΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: Middlesex, Αγγλία ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ:...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 17/07 [Geezer Butler, Jason Rullo]

17 Ιουλίου, 2017 - 08:45 Χαρά Νέτη

        ΟΝΟΜΑ: Terence Michael Joseph Butler [Geezer Butler]  INSTRUMENT: Μπάσο ΗΜ/ΝΙΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: 17 Ιουλίου 1949 [68] ΠΟΛΗ / ΧΩΡΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: Birmingham,...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 14/7 [PARADISE LOST]

14 Ιουλίου, 2017 - 17:45 Ντίνος Γανίτης

  ΟΝΟΜΑ AΛΜΠΟΥM: “One second” – PARADISE LOST ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1997 ΕΤΑΙΡΙΑ: Music for Nations ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Ulf “Sank” Sandqvist ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά – Nick Holmes Κιθάρες...

[περισσότερα]

A Day To Remember… 12/7 [John Petrucci, Eric Adams, Sharon den Adel]

12 Ιουλίου, 2017 - 09:00 Χαρά Νέτη

        ΟΝΟΜΑ: John Peter Petrucci INSTRUMENT: Κιθάρα ΗΜ/ΝΙΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: 12 Ιουλίου 1967 [50] ΠΟΛΗ / ΧΩΡΑ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: Νέα Υόρκη, Η.Π.Α. ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ: Κατοικεί...

[περισσότερα]