A Day To Remember… 8/7 [EMPEROR]

0
90

ΟΝΟΜΑ ALBUM: “Anthems to the welkin at dusk”

ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1997

ΕΤΑΙΡΙΑ: Candlelight

ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Eirik “Pytten” Hundvin

ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:

Φωνητικά, κιθάρες, πλήκτρα:  Vegard Sverre Tveitan (Ihsahn)

Κιθάρες, Percussion: Tomas Thormodsæter Haugen (Samoth)

Μπάσο: Jonas Alver

Τύμπανα: Kai Johnny Solheim Mosaker (Trym Torson)

 

    Το δεύτερο full length album των Νορβηγών έμελλε να είναι και το τελευταίο για μια ολόκληρη γενιά της σκηνής του black metal. Τα χαρακτηριστικά του δε θα ξανασυναντηθούν σε καμμία κυκλοφορία, μεγάλου σε όνομα, συγκροτήματος. Κι αυτό γιατί η σκηνή μετά την έλευση των CRADLE OF FILTH λίγους μήνες πριν θα μετατοπιστεί ηχητικά σε πιο «καθαρές» παραγωγές, απομακρυσμένες από την μουντή, υποβλητική και majestic μεγαλοπρέπεια που πέτυχε εδώ μαεστρικά ο Pytten στα ιστορικά Grieghallen studios. Είναι εκεί που ηχογραφήθηκαν σχεδόν όλα τα albums της πρώτης γενιάς του νορβηγικού black metal και όποιος τόλμησε να αποτυπώσει αντίστοιχα με αυτό το δίσκο το majestic black metal των EMPEROR απλά δεν τα κατάφερε! Και πώς να το καταφέρει όταν εδώ ο Ihsahn επιδεικνύει γιατί είναι ο κορυφαίος ενορχηστρωτής της Νορβηγικής σκηνής των 90s!

    Οι ηχογραφήσεις του έγιναν στα τέλη του 1996 και η αναμονή γιγαντώθηκε όταν την άνοιξη του επόμενου έτους είχαμε στα χέρια μας τον προπομπό του δίσκου, το “Reverence” EP. Πέρα από το “The loss and curse of the reverence” στο EP αυτό υπάρχει το “In longing spirit” το οποίο είχε γραφτεί το 1992 και δεν υπάρχει σε κανένα bootleg της εποχής εκείνης. Πραγματικά φοβερό κομμάτι με ιδιότυπη δομή και ατμόσφαιρα για τα δεδομένα των EMPEROR! Και το μεγάλο ΣΟΚ είναι φυσικά η ορχηστρική απόδοση του “Inno a satana”. Το “Opus a satana” ήταν η τρανή απόδειξη σε όλο τον μουσικό πλανήτη για την μουσικότητα των συνθέσεων όχι μόνο των EMPEROR, αλλά και ολόκληρης της σκηνής. Η αναμονή κορυφώθηκε και με το videoclip που παίχτηκε πολλές φορές στο Headbanger’s ball του MTV και υπάρχει και στην έκδοση του CD αυτού του EP.

   Με όλο τον πλανήτη να κρατάει την αναπνοή του, διαβάζοντας όλα μα όλα τα περιοδικά και fanzines να το αποθεώνουν, το album επιτέλους κυκλοφορεί σαν σήμερα πριν 20 χρόνια και σπέρνει τον πανικό. Το intro καθηλώνει και το “Ye Entrancemperium” συγκλονίζει με την ταχύτητα του και το majestic feeling του! Είναι η αποθέωση του Trym που μπήκε στην μπάντα μετά τη βραχύβεια παραμονή του στους ENSLAVED και κάνει φανερή τη διαφορά συγκριτικά με τον προκάτοχο του, Faust! Σε αυτό το δίσκο το δίδυμο Ihsahn/Samoth απλά έγραψε ιστορία με τις κιθάρες τους. Τα layers είναι πολλαπλά σε πολλά σημεία και πραγματικά είναι η αποθέωση της πολυπλοκότητας χωρίς να φαίνονται βιρτουόζικα και κουραστικά κυρίως όταν οι κιθάρες είναι lead! Πώς μπορεί να περιγράψει κάποιος τον χαμό που επικρατεί στο “Ensorcelled by Khaos”; Με αυτό το δίσκο το κιθαριστικό δίδυμο των EMPEROR απλά μπαίνει στο πάνθεον της σκληρής μουσικής – καθόλου τυχαία είναι το μόνο από το black metal που αναγνωρίστηκε τόσο από το κοινό όσο και από μεγάλα περιοδικά όπως το Guitar Player!

   O Ihsahn απλά αποδίδει τα πιο πειστικά σε ήχο πλήκτρα στην ιστορία του ακραίου ήχου στο σύνολο του. Η ατμόσφαιρα που αποδίδουν είναι συγκλονιστική με αποκορύφωμα το “With strength I burn”! Εκεί ο τραγουδιστής τους κάνει την συγκλονιστικότερη ερμηνεία στην ιστορία του black metal τόσο με τα ακραία όσο και με τα καθαρά φωνητικά! Τι να πρωτοπείς για τα πλήκτρα που είναι τα καλύτερα στην ιστορία του ατμοσφαιρικού black metal; Εκεί που άλλοι επιστρατεύουν ολόκληρες ορχήστρες, ο Ihsahn με το όραμα του και μόνο ενορχήστρωσε κομμάτια σαν το “The Acclamation of Bonds” με μαεστρία διευθυντή ορχήστρας. Μακάρι κάποτε να ακούσουμε ολόκληρο το δίσκο σε ορχηστρική έκδοση. Μια εικόνα του πως θα μπορούσε να βγει είναι το “Thus spake the nightspirit” που υπάρχει στο split με τους Thorns που κυκλοφόρησε ένα χρόνο μετά υπό τον τίτλο “Thus march the nightspirit”. Το “Ye tr

   Στιχουρχικά ξέφυγαν από το σατανιστικό υπόβαθρο που είχαν μέχρι και στον προκάτοχο του, ανεβάζοντας και το συνολικό επίπεδο της κυκλοφορίας στο κατακόρυφο!

   Κερασάκι στην τούρτα η τρομερή φωτογράφιση που έκαναν και άφησε εποχή! Σίγουρα η καλύτερη της καριέρας τους!

    Είχαμε και την τύχη να τους δούμε live στο Open air festival του Σεπτεμβρίου του 1997, όπου είχαν κάκιστο ήχο, αλλά απόδοση φοβερή! Ήταν πραγματική εμπειρία να βλέπεις live τους EMPEROR στην καλύτερη και αποδοτικότερη στιγμή της καριέρας τους! Δυστυχώς η συνέχεια δεν ήταν ανάλογη και το “IX Equilibrium” φανέρωσε στο μέγιστο βαθμό την αντίθεση του συνθετικού τους διδύμου. Ο μεν Ihsahn ήθελε να πάει πιο τεχνικά, ενώ ο Samoth ήθελε να πάει συνθετικά πιο κοντά στο death metal, συνεχίζοντας με τους ZYKLON παρέα με τον drummer τους, Trym Torson. Αυτή τάση φάνηκε και στην επιλογή τους να διασκευάσουν το “Cromlech” με πρωτόγνωρα καθαρή παραγωγή για τα δεδομένα τους, όταν συμμετείχαν στη συλλογή με διασκευές νορβηγικών σχημάτων για τους DARKTHRONE εκείνη την περίοδο!

    20 χρόνια μετά το album αυτό φιγουράρει στις πρώτες θέσεις των λιστών με τα καλύτερα μαυρομεταλλικά albums αλλά και στις λίστες με τα 100 καλύτερα albums της σκληρής μουσικής! Και πώς να αντισταθούν να το παρουσιάσουν ολόκληρο όπως έπραξαν πριν 4 χρόνια με το “In the nightside eclipse”; Ετσι παρουσιάζεται ολόκληρο από τους EMPEROR σε μεγάλα festivals φέτος και προφανώς θα είναι η αυλαία για τους Νορβηγούς – αδυνατώ να πιστέψω ότι θα τους ζητηθεί να παρουσιάσουν ολόκληρο κάποιο από τα δύο επόμενα τους albums! Όλη η ακραία σκηνή πλέον υποκλίνεται στο μεγαλείο τους και μαζί τους κι εγώ θα πράξω αναλόγως στο Brutal Assault της Τσεχίας τον Αύγουστο. Μέχρι τώρα δεν έχουν μπει δυστυχώς στον κόπο να παρουσιάσουν το “In longing spirit”, αλλά παρουσιάζουν το τρομερό outro του Samoth που κλείνει με φοβερά μελαγχολικό τρόπο το δίσκο…

   Προσωπικά όλα αυτά τα 20 χρόνια δεν έχει περάσει σεζόν χωρίς να το ακούσω! Κάθε χρόνο το ακούω και συγκλονίζομαι ξανά και ξανά με τον ήχο του και τις απίστευτες συνθέσεις του! Αν το “In the nightside eclipse” είναι το “Ride the lightning”, τότε σίγουρα εδώ έχουμε να κάνουμε με το “Master of puppets” των 90s. Και όσο κι αν σας φαίνεται υπερβολική αυτή η αντιστοίχηση, αναλογιστείτε τι επικρατούσε στην ακραία σκηνή πριν 20 χρόνια και τι κομβικό ήταν αυτό το album. Επαψε πλέον η τραχύτητα στην παραγωγή να είναι μειονέκτημα, αλλά στοιχείο που μπορεί να αναδείξει τις συνθέσεις μιας μπάντας. Και σε αυτό θα τους ευγνωμονούμε αιωνίως όλοι οι φανατικοί ακροατές του black metal! Χωρίς αυτό το δίσκο θα είχαμε να αντιμετωπίσουμε την τάση να ακούγονται όλα τα όργανα καθαρά, όπως έκαναν και οι ίδιοι δύο χρόνια μετά, χάνοντας όλη την ατμόσφαιρα και το majestic feeling που είχαν εδώ…

Λευτέρης Τσουρέας

Did you know that:

– Το αρχικό riff του “Ye Entrancemperium” είναι του Euronymous των MAYHEM και υπάρχει σε bootlegs της εποχής που ζούσε χωρίς φωνητικά και αναφέρεται ως untitled track.

– Στις αρχικές ηχογραφήσεις του album, χρέη drummer είχε αναλάβει ένας session μουσικός που είχε το nickname Mefisto.

– Έχει επανακυκλοφορήσει πάρα πολλές φορές σε βινύλιο και CD. Κάποιες από αυτές έχουν live ηχογράφηση του “Loss and curse of the reverence” καθώς και videos από την εμφάνιση τους στο Dynamo open air festival του 1998.

– Στη φωτογράφιση που έκαναν αποκλειστικά για το αγγλικό περιοδικό Terrorizer, ο Samoth φορούσε μια μπλούζα NEVERMORE της εποχής εκείνης, προκαλώντας τη συμπάθεια και το ενδιαφέρον πολλών μεταλλάδων που τους αγνοούσαν και αποστρέφονταν το black metal συνολικά.

– Στο τέταρτο λεπτό του – τρομερού σε εναλλαγές ρυθμών και θεμάτων – “The acclamation of bonds” υπάρχει μέχρι και σημείο που θα σας θυμίσει το intro του “For whom the bell tolls” των METALLICA!

Λευτέρης Τσουρέας

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here