Rock και υπηρεσίες streaming – μια πολύπλοκη σχέση

15 Οκτωβρίου, 2015 - 14:15

Η παγκόσμια βιομηχανία της μουσικής έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία χρόνια. Αν και κλασικά γκρουπ παραμένουν ακόμα πολύ δημοφιλή, με χαρακτηριστικό παράδειγμα το άλμπουμ ‘Rock Your Face Off’ των ΚΙΧ που έκανε είσοδο στο νούμερο 49 του αμερικάνικου Billboard, ο τρόπος με τον οποίο καταναλώνουμε τη μουσική σήμερα είναι πολύ διαφορετικός. Έτσι, στα παραδοσιακά μέσα όπως είναι τα βινύλια, τα CD και το ραδιόφωνο, έχει κάνει δυναμικά την είσοδό του και το διαδίκτυο, όχι μόνο με κομμάτια σε ψηφιακή μορφή που μπορεί να αγοράσει κανείς και να φορτώσει στο music player ή το κινητό του, αλλά και με τεχνολογίες και υπηρεσίες streaming.

Το νέο μέσο
Η επικράτηση του διαδικτύου και στον τομέα της μουσικής είναι γεγονός καθώς ήδη σύμφωνα με στοιχεία πρόσφατης έρευνας της εταιρίας Nielsen, η μουσική που καταναλώνεται σε μορφή streaming σημείωσε αύξηση 42% το 2014 στις Η.Π.Α., ενώ κάτι αντίστοιχο ισχύει και για την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο. Όπως είναι αναμενόμενο, η νέα γενιά μουσικόφιλων είναι αυτή που προτιμά τις υπηρεσίες streaming σε σχέση με τις συμβατικές πλατφόρμες, όπως το ραδιόφωνο. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της εταιρίας ερευνών Edison Research, υπηρεσίες όπως το Spotify και η Pandora είναι περισσότερο δημοφιλείς στις ηλικίες 13 – 34 ετών, ενώ το κλασικό ραδιόφωνο παραμένει ακόμα υψηλά στις προτιμήσεις ατόμων ηλικίας άνω των 55 ετών.

eikona2

Έτσι, το streaming της μουσικής παρουσιάζει μεγάλη ανάπτυξη, ενώ και καλλιτέχνες που στο παρελθόν είχαν εκφράσει την αντίθεσή με αυτού του είδους την ψηφιακή διάθεση της μουσικής, χρησιμοποιούν αυτή τη τεχνολογία για να κυκλοφορήσουν τα κομμάτια τους στο διαδίκτυο. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι οι Αυστραλοί superstars AC/DC που επί χρόνια αρνούνταν να επιτρέψουν να συμπεριληφθεί η μουσική τους σε υπηρεσίες όχι μονο streaming, αλλά και ψηφιακής διάθεσης όπως το iTunes. Σύμφωνα όμως με τους New York Times, τον περασμένο Ιούνιο, το γκρουπ υπέγραψε συμφωνίες συνεργασίας με το Spotify, την Apple Music και το Rdio για την εκμετάλλευση των κομματιών τους. Μάλιστα, το άλμπουμ τους Rock Or Bust έγινε το πρώτο άλμπουμ στη δισκογραφία των AC/DC πού διατέθηκε ψηφιακά, σημειώνοντας 500.000 πωλήσεις στις Η.Π.Α σύμφωνα με τη Nielsen.
Η σχέση των δημιουργών με τη νέα μορφή που φαίνεται ότι παίρνει η μουσική βιομηχανία δεν είναι ομοιογενής. Κάποιοι, όπως ο Trent Reznor των Nine Inch Nails, φαίνεται ότι αντιμετωπίζουν με μεγαλύτερο ενθουσιασμό τα νέα δεδομένα. Ο mainman του θρυλικού συγκροτήματος συνεργάστηκε στενά με τη νέα υπηρεσία streaming μουσικής της Apple για τον σχεδιασμό του «πρώτου παγκόσμιου τοπικού ραδιοφωνικού σταθμού» με την ονομασία Beats 1 radio, τον οποίο εγκαινίασε το καλοκαίρι ο τεχνολογικός κολοσσός. Όπως μάλιστα δήλωσε στο περιοδικό Rolling Stone, ο Reznor πιστεύει ότι το Beats 1 θα λειτουργεί έτσι ώστε να διευκολύνει τους ακροατές να ανακαλύπτουν τα καινούρια μουσικά κομμάτια, στα πλαίσια της εμπειρίας streaming.

eikona3

Η δυνατότητα ανακάλυψης ενός ευρέος φάσματος νέας μουσικής από τους ακροατές είναι άλλωστε ένα από τα θετικά σημεία της τεχνολογίας streaming. Όπως έγραψε πρόσφατα ο Danny Goldberg, πρόεδρος της Gold Village Entertainment, σε άρθρο του για τη Huffington Post, τον προηγούμενο αιώνα όταν ξεκινούσαν την καριέρα τους μπάντες όπως οι Led Zeppelin, οι mainstream ραδιοφωνικοί σταθμοί δεν τους συμπεριελάμβαναν στο playlist τους, με αποτέλεσμα ένα σημαντικό τμήμα του κοινού να αγνοεί τη μουσική τους. Αν και οι Plant και Page παραμένουν πολύ προστατευτικοί όσον αφορά τη χρήση των κομματιών τους, έχουν ήδη από το 2013 υπογράψει με το Spotify συμφωνία διάθεσης των άλμπουμ τους, ενώ από τον φετινό Φλεβάρη, όλη η δισκογραφία τους είναι διαθέσιμη σε μια σειρά από πλατφόρμες streaming, συμπεριλαμβανομένων του Beats Music, του Deezer, αλλά και πολλών άλλων.
Φυσικά υπάρχουν και αρνητικές αντιδράσεις των μουσικών έναντι στις νέες αυτές εξελίξεις. Είναι γνωστές οι αντιρρήσεις του frontman των Radiohead σχετικά με τον τρόπο με το οποίο αμοίβονται οι καλλιτέχνες για το streaming των κομματιών τους, αφού το 2013 ο Thom Yorke εξέφρασε ανοιχτά την αντίθεσή του με το οικονομικό μοντέλο του Spotify, μέσω του προσωπικού του λογαριασμού στο twitter. Αν και το θέμα των αμοιβών παραμένει ανοικτό, με τους καλλιτέχνες να βρίσκονται σε διαρκή διαπραγμάτευση για τα δικαιώματά τους, φαίνεται ότι η τεχνολογία θα έχει τον τελευταίο λόγο. Τρανή απόδειξη το γεγονός ότι το In Rainbows των Radiohead καθώς και προσωπικά άλμπουμ του ίδιου του Yorke, συμπεριλαμβάνονται από τον φετινό Ιούλιο στον κατάλογο κομματιών της Apple Music!

eikona4

Η Επανάσταση του Streaming
Άλλωστε η τεχνολογία του (live) streaming φαίνεται ότι κατακτά ολόκληρη τη βιομηχανία της ψυχαγωγίας, και όχι μόνο τον τομέα της μουσικής. Σύμφωνα με έρευνα της εταιρίας επικοινωνιών Ericsson, ο αριθμός των ανθρώπων που παρακολουθούν βίντεο σε μορφή streaming θα ξεπεράσει τον αριθμό αυτών που παρακολουθούν συμβατικά τηλεοπτικά κανάλια. Ήδη, το ποσοστό των ατόμων παγκοσμίως που είναι συνδρομητές σε υπηρεσίες streaming τηλεοπτικών σειρών, όπως το Netflix και το Amazon Prime, έχει αυξηθεί από 30% το 2010 σε 50% το 2015. Δεν είναι τυχαίο ότι στα φετινά βραβεία Έμμυ οι υποψηφιότητες για τις σειρές στις οποίες κάνει παραγωγή το Netflix, όπως το House of Cards και το Orange is the New Black, έσπασαν κάθε ρεκόρ, φτάνοντας τις 34.
Αλλά και στο τομέα των online παιχνιδιών φαίνεται ότι το streaming αλλάζει τα δεδομένα. Η πλατφόρμα του Twitch όπου οι gamers μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο τις επιδόσεις τους σε παιχνίδια όπως το League of Legends έχει πλέον εξελιχθεί σε παγκόσμιο φαινόμενο που μετρά 100 εκατομμύρια μοναδικούς επισκέπτες κάθε μήνα. Μεγάλες εταιρίες στο τομέα των διαδικτυακών παιχνιδιών αναγνωρίζοντας τη δύναμη του live streaming έχουν ξεκινήσει να αξιοποιούν τη νέα αυτή υπηρεσία. Ήδη από τις αρχές 2015 η δημοφιλής πάροχος διαδικτυακών παιχνιδιών πόκερ, PokerStars δημιούργησε το δικό της κανάλι στο Twitch, όπου αναμεταδίδει σε ζωντανή ροή παιχνίδια από τη δική της διαδικτυακή πλατφόρμα, με παράλληλο σχολιασμό των κινήσεων των παιχτών από γνωστούς αστέρες του πόκερ όπως ο Jason Somerville. Πέρα από τα διασκεδαστικά σχόλια από τους παρουσιαστές, οι συνδρομητές του καναλιού μαθαίνουν τα μυστικά της στρατηγικής και χρησιμοποιούν τη λειτουργία του chat για να ανταλλάξουν μηνύματα για την εξέλιξη του παιχνιδιού. Έτσι, η εταιρία στοχεύει να προσελκύσει στη δική της πλατφόρμα ένα κομμάτι από το συνεχώς αυξανόμενο κοινό του Twitch.

eikona5

Οι καινούργιοι «παίκτες»
Το streaming μουσικής μέσω διαδικτύου βρίσκεται ακόμη στα πρώτα του «βήματα». Αυτός είναι ο λόγος που η ανάπτυξή του από χρόνο σε χρόνο είναι τόσο ραγδαία, και παρότι έχουν εμφανιστεί μεγάλοι «παίκτες» στην αγορά, το «τοπίο» είναι ακόμη υπό διαμόρφωση. Ενώ πολλοί καλλιτέχνες δηλώνουν αισιόδοξοι για το μέλλον του νέου μέσου, αρκετοί άλλοι παραμένουν ακόμη επιφυλακτικοί. Οι νέες υπηρεσίες που προαναφέραμε έχουν αποκτήσει τεράστιο μερίδιο της αγοράς, στην οποία έχουν κάνει την είσοδό τους και τεράστιες επιχειρήσεις τεχνολογίας όπως είναι η Google και η Amazon, οι οποίες μπήκαν πρόσφατα στον ανταγωνισμό. Το Spotify αυτή τη στιγμή φαίνεται να ηγείται, καθώς διαθέτει περισσότερους από 20 εκατομμύρια επί πληρωμή συνδρομητές.
Στη χώρα μας, μετά από δύο χρόνια λειτουργίας η συγκεκριμένη υπηρεσία, η οποία έχει έρθει σε συμφωνία με την Cosmote για την ευρύτερη διάθεση του περιεχομένου της μέσω κινητών και άλλων φορητών συσκευών, φαίνεται ότι έχει επιτυχία. Σύμφωνα με την εφημερίδα Καθημερινή, κατά τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του Spotify, οι Έλληνες χρήστες δημιούργησαν περισσότερες από 84.000 playlists, με τη ροκ μουσική να βρίσκεται πολύ ψηλά στις προτιμήσεις. Οι Arctic Monkeys βρίσκονται στην κορυφή της λίστας των ξένων καλλιτεχνών, όσον αφορά τους Έλληνες ακροατές ενώ το πιο δημοφιλές άλμπουμ είναι το AM, του ίδιου συγκροτήματος. Το δημοφιλέστερο είδος μουσικής ανάμεσα στους Έλληνες χρήστες της υπηρεσίας είναι η pop, ακολουθεί η Indie Rock και στην τρίτη θέση βρίσκεται η Rock.

eikona6

ΠΗΓΗ: Flickr.com

Σχόλια

Διαβάστε επίσης

Η αγαπημένη μου συναυλία (DREAM THEATER, 14/7/2000, Rockwave festival, Οικολογικό Πάρκο Λεωφ. Δημοκρατίας)

30 Ιουνίου, 2020 - 01:45 Φίλιππος Φίλης

Αν είναι να σας μιλήσω για τις καλύτερες μου συναυλίες, μάλλον θα έγραφα για τις περιπτώσεις όπου είχα τη τύχη να παρακολουθήσω ιστορικά συγκροτήματα ή καλλιτέχνες όπου όλα είχαν στηθεί με απόλυτο...

[περισσότερα]

Η αγαπημένη μου συναυλία (METALLICA, 24/6/2010, Sonisphere Festival, Terra Vibe)

19 Ιουνίου, 2020 - 02:30 Γιάννης Σαββίδης

Το αφεντικό εμίλησε και μας έβαλε να μιλήσουμε για την αγαπημένη και καλύτερη συναυλία της ζωής μας. Για μαντέψτε ένα λεπτό, όσοι έχετε διαβάσει κείμενα μου στο παρελθόν, για ποια θα μπορούσα να...

[περισσότερα]

Η αγαπημένη μου συναυλία (BLACK SABBATH, 25/6/2005, Rockwave Festival, Terra Vibe)

11 Ιουνίου, 2020 - 01:15 Θοδωρής Μηνιάτης

Είναι γεγονός ότι η χώρα μας έχει γίνει τα τελευταία 20 και κάτι χρόνια, μεγαλύτερος πόλος έλξης πολύ σημαντικών συναυλιακών γεγονότων και συγκροτημάτων, σε όλα τα είδη μουσικής. Η λίστα μεγάλη και...

[περισσότερα]

Η αγαπημένη μου συναυλία (VENOM – Metal Invader Athens Open Air 06/09/1997, OAKA)

5 Ιουνίου, 2020 - 01:45 Θοδωρής Κλώνης

Είπαμε, η καραντίνα έχει κάνει τον Φράγκο να παραληρεί. Κληθηκαμε λοιπόν να γράψουμε λίγα πράγματα για την αγαπημένη μας συναυλία. Όχι την καλύτερη που έχουμε δει, την αγαπημένη μας.  Αν και για...

[περισσότερα]

Συναυλίες τη δεκαετία του '80 - Μια "διαφορετική" άποψη!!!

1 Ιουνίου, 2020 - 11:00 Στέλιος Μπασμπαγιάννης

(Ο Στέλιος Μπασμπαγιάννης, γράφει ένα χιουμοριστικό κείμενο, σχετικά με το τι θα γινόταν με τις συναυλίες, αν υπήρχε κορονοϊός τη δεκαετία του ’80, στην Ελλάδα της «αλλαγής». Οποιαδήποτε...

[περισσότερα]