ENSLAVED – “Utgard” (Nuclear Blast)

3 Δεκεμβρίου, 2020 - 02:00

Οι ENSLAVED είναι μεγάλη μου προσωπική αδυναμία. Τους παρακολουθώ σχεδόν μια εικοσαετία και θαυμάζω πραγματικά το πόσο μεθοδικά άλλαζαν και εμπλούτιζαν τον ήχο τους κρατώντας ακέραια τη μουσική τους ταυτότητα. Αξιοθαύμαστη επίσης είναι η συνέπειά τους, τόσο στο πόσο συχνά κυκλοφορούν καινούργιες δουλειές, όσο και στη σταθερά υψηλή τους ποιότητα. Ειδικά την τελευταία δεκαετία, από το “Axioma Ethica Odini” κι έπειτα, έχουν παγιώσει μάλιστα κι ένα μουσικό ύφος που παντρεύει πανέμορφα τα progressive στοιχεία με τον ακραίο ήχο και τις χαρακτηριστικές σκανδιναβικές τους αναφορές. Το “Utgard” είναι το 15ο album της πεντάδας από το Bergen και για ακόμα μια φορά κινούνται στα γνώριμα μονοπάτια τους. Ή και όχι…; 

Πρώτα απ’ όλα θέλω να σημειώσω πως αυτός είναι ο πρώτος δίσκος εδώ και πολλά χρόνια χωρίς τον Cato Bekkevold πίσω από τα drums, ο οποίος αντικαταστάθηκε το 2017 από τον Iver Sandøy, συμπαραγωγό και μηχανικό ήχου της μπάντας την τελευταία δεκαετία. Μεταγραφή εκ των έσω λοιπόν για τους Νορβηγούς. Δεύτερον, πριν πάμε στο μουσικό κομμάτι, πρέπει να αναφέρω πως το “Utgard” είναι ένας concept δίσκος. Στη Σκανδιναβική μυθολογία ως Útgarðar (ή Utgard) αναφέρεται ένα προπύργιο των Γιγάντων, όπου οι θεοί της Asgard δεν έχουν καμία ισχύ. Σύμφωνα με την μπάντα το concept είναι μια αλληγορία πάνω στο τι συμβαίνει και τι υπάρχει μέσα στο νου μας, ανάμεσα στο συνειδητό και το υποσυνείδητο. 

Στο "E", όπως είχα γράψει πριν τρία χρόνια, στην τότε μου παρουσίαση, εντόπιζα μία αδυναμία. Αυτή είχε να κάνει με το ξεχείλωμα κάποιων κομματιών που ξέφευγαν σε διάρκεια από το ενδεχομένως βέλτιστο. Βέβαια, και την πιο safe προσέγγιση στο τι τόλμησε να δοκιμάσει η μπάντα στο δίσκο εκείνο, θα μπορούσε κάποιος να τη συγκαταλέξει επίσης στα μείον του "E", ο οποίος εν τέλει δεν ήταν τίποτα λιγότερο από απολαυστικός σαν δίσκος. Στο “Utgard” και τα δυο αυτά ανατρέπονται και είναι ένας από τους λόγους που ο δίσκος αυτός έχει τα φόντα να γοητεύσει όποιον επενδύσει χρόνο πάνω του. 

Να ξεκαθαρίσω πως το “Utgard” δεν είναι εύκολος δίσκος. Τουναντίον! Θέλει χρόνο και όσο περισσότερο τον ακούς, τόσο ανακαλύπτεις καινούργια πράγματα και τόσο μεγαλώνει μέσα σου. Όλα τα ENSLAVED στοιχεία είναι εδώ, όπως και η progressive προσέγγιση των Νορβηγών. Κανένας άλλωστε δεν ακούγεται σαν κι αυτούς. Ένα όμορφο παράδοξο αυτού του δίσκου είναι πως ενώ είναι ο πιο σύντομος σε διάρκεια εδώ και πάνω από 20 χρόνια (συνολική διάρκεια 44:43), ταυτόχρονα είναι και τόσο ποικιλόμορφος. Η μπάντα μετατοπίζεται από τις μεγάλες χρονικά συνθέσεις των "RIITIIR", "In Times" και "E", και δείχνει ότι μπορεί να παραμένει progressive ακόμα και σε κομμάτια των τεσσάρων, πέντε ή έξι λεπτών. Δεύτερο παράδοξο είναι πως ακούγοντας ο ακροατής τα κομμάτια αυτά, εισπράττει μια αίσθηση αμεσότητας και πως είναι λιγότερο πολύπλοκα από τους προκατόχους του “Utgard”. Είπαμε όμως και παραπάνω, ο δίσκος κάθε άλλο παρά εύκολος είναι. 

Στα φωνητικά παρατηρούμε μια καινούργια προσέγγιση με την προσθήκη και τρίτης φωνής, της καθαρής του Sandøy, που πλαισιώνει πανέμορφα τα καθαρά του Håkon Vinje, αλλά και τις γκαρίλες (και απαγγελίες) του Grutle. Η διευρυμένη πλέον παλέτα στα φωνητικά δίνει μια νέα δυναμική στη μπάντα, η οποία χρησιμοποιεί τα κατάλληλα φωνητικά από κάθε μέλος της, εκεί που πραγματικά χρειάζεται κι ανάλογα με τις διαθέσεις των κομματιών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα το “Homebound” με τις καταπληκτικές αρμονίες του Sandøy στο ρεφραίν ή τα ονειρικά φωνητικά του Vinje στα κουπλέ του "Storms of Utgard". 

Στο καθαρά μουσικό κομμάτι ακτινοβολεί το συνθετικό ταλέντο του Ivar Bjørnson αλλά και η καταπληκτική δουλειά που έχει γίνει στις ενορχηστρώσεις των κομματιών, οι οποίες κρύβουν αρκετές εκπληξούλες σε όσους ακούσουν το δίσκο με ακουστικά. Έντονες είναι και οι ατμοσφαιρικές στιγμές πολλών κομματιών που κάθε άλλο παρά τυχαίες είναι. Παρέα με τις εναλλαγές μεταξύ των διαθέσεων των κομματιών δουλεύουν προσηλωμένα στο να εξυπηρετήσουν το concept του δίσκου με τον καλύτερο τρόπο. Το υποσυνείδητό μας άλλωστε κρύβει πολλά πράγματα κι εκεί ακριβώς στοχεύει η μπάντα να δώσει έμφαση με το σκαμπανέβασμα των εντάσεων καθ’ όλη τη διάρκεια του δίσκου. Από τα διαφορετικά προσωπεία του “Fires in the dark”, το θυελλώδες black "Jettegryta" με τις ‘70s σφήνες, στο περιπετειώδες “Sequence” και στο ανθεμικό "Homebound". Κι από το περίεργο "Urjotun" (οι synth λούπες είναι κάτι καινούργιο για τους Νορβηγούς που αρχικά με ξένισε, αλλά εν τέλει νιώθω πως δουλεύει), το επικό "Flight of thought and memory", στο ταξιδιάρικο "Storms Of Utgard" και στο "Distant seasons" που κλείνει το δίσκο με την Pink Floyd-ική του αύρα. 

Οι ENSLAVED μέσα από το “Utgard” μας υπενθυμίζουν πόσο ταλαντούχοι μουσικοί είναι. Ο δίσκος αυτός καθρεφτίζει τη δημιουργικότητα, τη μουσική ωριμότητα και την καλλιτεχνική ανησυχία των Νορβηγών. Ενώ στα τελευταία albums τα προοδευτικά τους βήματα έδειχναν να είναι μικρότερα κάθε φορά, στο “Utgard” αυτό αλλάζει. Η μπάντα χωρίς να μεταβάλει ιδιαίτερα την κυρίως μανιέρα της, στήνει εν τέλει ένα δίσκο διαφορετικό, πλούσιο σε ιδέες, ατμόσφαιρες, έμπνευση και έντονη progressive διάθεση. Απανταχού προοδευτικοί και ακραίοι σπεύσατε… 

8,5 / 10

Θανάσης Μπόγρης

Σχόλια

Διαβάστε επίσης

GOTTHARD – “Steve Lee: The eyes of a tiger” (Nuclear Blast)

25 Ιανουαρίου, 2021 - 03:00 Γιώργος Κουκουλάκης

Ο χαρισματικός τραγουδιστής που έκανε το όνομά του συνώνυμο με την χροιά των GOTTHARD σκοτώθηκε σε ένα τραγικό δυστύχημα ενώ ταξίδευε στις ΗΠΑ με μηχανή. Το γεγονός αυτό αμαύρωσε την πορεία των...

[περισσότερα]

DEATH ANGEL – “The Enigma years (1987-1990) (boxset) (Cherry Red Records)

25 Ιανουαρίου, 2021 - 02:45 Σάκης Φράγκος

Ξεκινάμε με δεδομένο ότι γνωρίζουμε ποιοι είναι οι DEATH ANGEL. Bay Area thrash, α’ κατηγορίας, από μία παρέα από ξαδέρφια, Φιλιππινέζικης καταγωγής, που όταν ηχογράφησαν το θρυλικό ντεμπούτο τους, “...

[περισσότερα]

NEANDER – “Eremit” (Through Love Records)

25 Ιανουαρίου, 2021 - 02:45 Θανάσης Μπόγρης

Κάτι παραπάνω από ενάμιση χρόνο από το όμορφο ντεμπούτο τους, οι Βερολινέζοι NEANDER επιστρέφουν δισκογραφικά με το δεύτερο album τους, το “Eremit”. Τα είχα γράψει και πριν κάμποσους μήνες για το...

[περισσότερα]

THE DEAD DAISIES – “Holy ground” (SPV/Steamhammer)

19 Ιανουαρίου, 2021 - 02:45 Σάκης Νίκας

Οι THE DEAD DAISIES μου θυμίζουν αρκετά το πολύ πρώιμο concept που είχε ο drummer των SEARCHERS, Chris Curtis, όταν προσέγγισε τον επιχειρηματία Tony Edwards για μία ιδέα ενός συγκροτήματος όπου θα...

[περισσότερα]

NERVOSA – “Perpetual chaos” (Napalm Records)

19 Ιανουαρίου, 2021 - 02:45 Θοδωρής Κλώνης

Η νέα χρονιά κάνει την είσοδο της δυναμικά στον χώρο του thrash metal. Το νέο, τέταρτο άλμπουμ των Βραζιλιάνων NERVOSA με τίτλο “Perpetual chaos” είναι ένας δίσκος που εγώ προσωπικά περίμενα με...

[περισσότερα]