A Day To Remember... 18/10 [GHOST]

18 Οκτωβρίου, 2020 - 14:00

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Opus eponymous”- GHOST
ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010
ΕΤΑΙΡΙΑ: Loma Vista Recordings/Rise Above Records
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Jaime Gómez Arellano, Tobias Jens Forge
ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:
Tobias Jens Forge (as Papa Emeritus I) - φωνητικά, κιθάρα, μπάσο
Karl Gustaf Ludvig Kennberg (as nameless ghoul) - τύμπανα
Gustaf Lindström (as nameless ghoul/A ghoul writer) - μπάσο, σύνθεση

Έφτασε η ώρα να ασχοληθούμε με την «επίσημη πρώτη» του πιο “love or hate” συγκροτήματος των τελευταίων δέκα, τουλάχιστον, ετών κι έπεσε σε μένα ο κλήρος. Ας ξεκινήσω με τις ίδιες ακριβώς λέξεις που ξεκίνησα το κείμενο για τον τιμώμενο αυτόν δίσκο στο πρώτο μέρος του αφιερώματος στο vintage rock. Είχα αναρωτηθεί λοιπόν τότε, σχετικά με τους GHOST: «Μπάντα-ανέκδοτο, ή το μεγάλο κερδισμένο στοίχημα ενός τσαρλατάνου εμπόρου; Ψεύτικο κατασκεύασμα, ή η εκπλήρωση γούστων ενός καλλιτέχνη - οπαδού; Αυθεντικότητα ή χείριστη κλοπή πνευματικών δικαιωμάτων;» Για να απαντηθούν όμως αυτά τα ερωτήματα, θα πρέπει να δούμε λίγο την περίοδο κατά την οποία εμφανίστηκε το φαινόμενο, όπως εξελίχθηκε, GHOST. Τι το έφερε στην επιφάνεια, τι το γιγάντωσε και τι το έκανε να θεωρείται αυτή την στιγμή μια ακόμη κότα που γεννά χρυσά αυγά.

Όπως κάθε δεκαετία, έτσι και αυτή που διανύσαμε είχε το δικό της δυνατό χαρακτηριστικό. Τα 10s ήταν τα πλέον «ρετρολάγνα» χρόνια που προσωπικά έχω να θυμάμαι. Σε κάθε πτυχή του rock/metal. Οι «σπόροι» που είχαν φυτευτεί στα 90s, έκαναν γερές ρίζες στα 00s, με το φυτό της «ρετρολαγνείας» να μεγαλώνει και να ανθεί πελώριο από το 2010 και μετά. Φυσιολογικότατο λοιπόν κρίνεται το γεγονός της υιοθέτησης όλου αυτού του «παλιακού» στυλ, ηχητικού, στυλιστικού και στιχουργικού, από μια πληθώρα καλλιτεχνών. Είτε μιλάμε για το rock, είτε για το metal. Ευτυχώς ή δυστυχώς, ανάλογα υπό το πρίσμα μέσω του οποίου βλέπει κανείς τα πράγματα, υπήρξε και υπάρχει μια ολόκληρη γενιά ακροατών η οποία νοσταλγεί εποχές που δεν έζησε, που «μαγεύεται» από τις ιστορίες των παλαιότερων, που θέλει να δημιουργήσει τα δικά της «χρυσά χρόνια». Εκεί «πάτησαν» οι πάσης φύσεως παρελθοντονολάγνοι, παρελθοντοπωλητές (τι λέξη έφτιαξα πάλι…) και εκμεταλλευτές, για να βγάλουν λεφτά και να φτιάξουν όνομα. Ή μήπως είσαι από αυτούς που πιστεύουν πως όλα γίνονται «από ανθρώπους με μεράκι, για ανθρώπους με γούστο», που έλεγε και η γνωστή διαφήμιση;


Οι GHOST λοιπόν, ή σωστότερα, ο αδιαμφισβήτητα ταλαντούχος και ικανότατος μουσικός (πότε ως Πάπας και πότε ως Καρδινάλιος) Tobias Forge αξίζει κάθε μνείας όταν η συζήτηση φτάνει στην αναβίωση του retro rock και στην ικανότητα να πετύχεις την πολυπόθητη εμπορική επιτυχία. “Ghost is the name of an anonymous devil worshipping ministry, that in order to spread its unholy gospels and, furthermore, trick mankind into believing the end is ultimately a good thing, have decided to use the ever so popular rock music medium as a way to achieve their ends.” Και δώστου η πιτσιρικαρία που έψαχνε εναγωνίως για το δικό της μεγαθήριο, να ταυτίζεται, να μεγαλώνει μαζί του, να τρελλαίνεται και να συμβαδίζει απόλυτα με τούτο το εξαιρετικά πετυχημένο μανατζερικό τρικ. Πουλάει πολύ εξάλλου το occult στο rock. Πάντα πούλαγε και πάντα θα πουλά.

Από τα παραπάνω, για να περάσουμε στον πυρήνα του θέματός μας, καταλαβαίνει κανείς πως μουσικά, οι GHOST δεν προσέφεραν τίποτα καινούργιο όταν το ντεμπούτο τους είδε τα φώτα της δημοσιότητας. Πήραν το δόγμα του shock rock και το έδωσαν ξανά υπό μια νέα, σύγχρονη οπτική. Ο (υποτιθέμενος) σατανισμός και ο αποκρυφισμός, παρουσιάστηκε όμορφα σε στιχουργικό επίπεδο και θεατρικώ τω τρόπω σε εικαστικό/στυλιστικό (με πάμπολλες αντιγραφές), ενώ μουσικά οι επιρροές από τους BLUE OYSTER CULT (κυρίως), τον Alice Cooper, τους Ιταλούς άρχοντες του occult DEATH SS και κάποια ψήγματα της αντίστοιχης «πτέρυγας» του NWOBHM (πχ DEMON, ANGELWITCH) ήταν εμφανέστατες. Επειδή όμως έπρεπε να «κερδηθούν» πρωτίστως οι metalheads, τεχνηέντως το management της μπάντας ισχυρίστηκε πως το “Opus eponymous” είναι ένα έργο πολύ σχετικό και συγγενικό με τους MERCYFUL FATE. Και αφού όπως λέει ο πάνσοφος λαός «λέγε - λέγε όλο και κάτι θα μείνει», η συντριπτική πλειοψηφία πίστεψε πως αυτό που ακούει, θυμίζει τους Δανούς μάγιστρους του θεατρικού heavy metal. Να μια ατράνταχτη απόδειξη πως ο κόσμος όταν ακούει κάτι…δεν το ακούει. Οι MERCYFUL FATE προσκυνούσαν τους JUDAS PRIEST και κυρίως το “Stained class”, στους GHOST δεν ακούς JUDAS PRIEST ακόμη και αν παίξεις τους δίσκους ανάποδα.

Το “Opus eponymous” έκανε τέτοιον πάταγο όταν κυκλοφόρησε, που σίγουρα οι Messiah Marcolin, Mats Levén, Christer Göransson και JB Christoffersson, οι οποίοι αρνήθηκαν την θέση του τραγουδιστή, το μετάνιωσαν την αμέσως επόμενη στιγμή. Τα τραγούδια του γράφτηκαν το 2007 και το 2008, και δουλεύτηκαν μέχρι την παραμικρή λεπτομέρεια μέχρι να δουν το φως της δημοσιότητας. Όταν κυκλοφόρησε το demo που περιείχε τα "Stand by Him" (οι στίχοι του αρχικά ήταν στα Σουηδικά), "Prime mover" και "Death knell", μέσω του Myspace στις 12 Μαρτίου 2010, η ζωή του Tobias θα άλλαζε για πάντα. Εντός δύο ημερών, δισκογραφικές εταιρείες από όλο τον κόσμο οσμίστηκαν την ευκαιρία και θέλησαν να του προσφέρουν συμβόλαιο. Και μάλιστα, προς υπεράσπισή του έναντι όλων όσων ισχυρίζονται πως όλα τα κάνει το marketing και η «φιγούρα», χωρίς να τον έχουν δει καν, ακούγοντας μόνο την μουσική του. Πόσο τραγική μπορεί να είναι όμως η ζωή… Όταν οι πόρτες της επιτυχίας άνοιγαν διάπλατες, ο μεγαλύτερος αδερφός του Tobias, Sebastian, πέθαινε….


Το “Opus…” λοιπόν το θεωρώ δισκάρα. Συγκεκριμένα, δεν είναι μόνο το καλύτερό τους άλμπουμ, αλλά είναι και το πλέον σημαντικό, αφού ήταν αυτό που εξαρχής «έριξε το νερό στο αυλάκι». Η «ζεστή», αναλογική παραγωγή του ιδίου του δημιουργού του δίσκου μαζί με τον Jaime Gomez Arellano (ULVER, ANGEL WITCH) είναι, για το ύφος, ιδανική. Ο Tobias μαζί με τον συνεργάτη του στους REPUGNANT Gustaf Lindström, ως άλλοι λάτρεις της απλότητας και της αμεσότητας, άφησαν μια κλασσική Gibson κιθάρα να κάνει όλη την δουλειά. Τα "Elizabeth" (αναφέρεται στην Elizabeth Báthory), "Con Clavi, con Dio", “Stand by Him”, “Satan prayer”, "Genesis" γίνονται ευθείς ύμνοι, το concept της γέννησης του Αντίχριστου το οποίο ξεκινά εδώ και συνεχίζεται στο “Infestissumam” είναι πεπαλαιωμένο, χιλιοειπωμένο, γραφικό για κάποιους μα άκρως ιντριγκαδόρικο και η διασκευή στο "Here comes the sun" των THE BEATLES, αποκαλύπτει πολλά για τις μουσικές αναζητήσεις και προτιμήσεις του Tobi. Το άλμπουμ προτάθηκε για το βραβείο “Grammis 2011” (το σουηδικό αντίστοιχο των Grammy) για την κατηγορία «Καλύτερο Hard Rock άλμπουμ», «έσκισε» σε πλείστες κατηγορίες πολλών δημοψηφισμάτων και τελικά, έφτασε δέκα χρόνια μετά να θεωρείται ένας από τους κλασσικότερους δίσκους των τελευταίων δέκα ετών. Α! Ρε συ… κάτι θυμήθηκα τώρα και γέλασα… Ήθελα να έβλεπα τώρα τις φάτσες όλων αυτών, γιατί υπήρξαν και τέτοιοι, που όταν κυκλοφόρησε το «έθαψαν» ανηλεώς.

Και τώρα, κάποια ακόμη ερωτήματα που βλέπω σε διάφορες συζητήσεις πως ταλανίζουν πολλούς εκεί έξω και οι απαντήσεις τους: Θα ήταν καλύτερο αν είχε κάποιον από τους προαναφερθέντες τραγουδιστές στο μικρόφωνο, αντί για τον αδύναμο Tobias; Σίγουρα. Προσωπικά θα το ήθελα μεν τραγουδισμένο από άλλον τραγουδιστή, ιδανικά τον Messiah Marcolin ή τον Mats Levén, αλλά εδώ ακόμη ο Tobias είναι ok και δεν μοιάζει έτοιμος να ξεψυχήσει, φοβούμενος μην ξυπνήσει το μωρό που κοιμάται στο διπλανό δωμάτιο. Άσε που, αν είχε γίνει το πρώτο σενάριο πράξη, η μπάντα θα είχε αυτόματα χάσει ένα χαρακτηριστικό το οποίο εξελίχθηκε σε σήμα κατατεθέν. Είναι τελικά metal οι GHOST; Όχι, γιατί ποτέ δεν ήθελαν να είναι. Είναι καλή μπάντα, ή δημιούργημα για να φάνε λεφτά οι δισκογραφικές και οι managers; Η απάντηση είναι πως μαζί με τον βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα, και ξέρεις πολύ καλά ποιος είναι τι σε τούτον τον παραλληλισμό.

Did you know that:
- Το εξώφυλλο και το οπισθόφυλλο, που κεντρίζουν αμέσως την προσοχή, κάθε άλλο παρά πρωτότυπες ιδέες είναι; Το πρώτο, είναι «επηρεασμένο» (ας το πούμε έτσι) από την σειρά θρίλερ του 1979 “Salem's Lot”, ενώ το δεύτερο μια παραμορφωμένη, “evil” εκδοχή της γνωστής αγιογραφίας που παρουσιάζει την Πρώτη Οικουμενική Σύνοδο της Νίκαιας (325 μ.Χ). Απεικονίζεται ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Κωνσταντίνος Α', ο οποίος βρίσκεται στο κέντρο περιτριγυρισμένος από Πατέρες της Εκκλησίας. Στον πάπυρο που κρατούν είναι γραμμένο το πρώτο μισό του Συμβόλου της Πίστεως. Στην θέση του αυτοκράτορος είναι ο Papa Emeritus, στις αντίστοιχες των Αγίων Πατέρων τα nameless ghouls, ενώ το Σύμβολο της Πίστεως έχει αντικατασταθεί με τους τίτλους των τραγουδιών του δίσκου. Και αν το πρώτο είναι δείγμα ευφυίας, το δεύτερο αν μη τι άλλο, καταδεικνύει πως ο Forge είναι «διαβασμένος» τύπος.
Δημήτρης Τσέλλος

Σχόλια

Άλλα άρθρα του συντάκτη

Διαβάστε επίσης

A Day To Remember... 23/1 [YNGWIE MALMSTEEN]

23 Νοεμβρίου, 2020 - 16:30 Δημήτρης Τσέλλος

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Relentless” - Yngwie J. Malmsteen ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Rising Force Records ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Yngwie J. Malmsteen ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Yngwie J. Malmsteen - Κιθάρα, φωνητικά,...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 20/11 [CINDERELLA]

20 Νοεμβρίου, 2020 - 17:30 Κώστας Τσιρανίδης

ONOMA ΑΛΜΠΟΥΜ: “Heartbreak station”- CINDERELLA ETOΣ KYKΛΟΦΟΡΙΑΣ: 1990 ΕΤΑΙΡΙΑ: Mercury/Vertigo ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: John Jansen & Tom Keifer ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:  Φωνητικά/ Κιθάρες – Tom Keifer...

[περισσότερα]

FORTRESS UNDER SIEGE interview (Fotis Sotiropoulos)

20 Νοεμβρίου, 2020 - 00:30 Φίλιππος Φίλης

“Impenetrable fortress of metal”   Οι Έλληνες FORTRESS UNDER SIEGE (FUS) κυκλοφόρησαν πρόσφατα τον τρίτο full length δίσκο τους με τον τίτλο “Atlantis”, ύστερα από αρκετές μεταγραφές και...

[περισσότερα]

A Day to Remember… 19/11 [SODOM]

19 Νοεμβρίου, 2020 - 16:30 Θοδωρής Κλώνης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “In war and pieces” – SODOM  ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010  ΕΤΑΙΡΕΙΑ: Steamhammer  ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Waldemar Sorychta ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ:  Φωνητικά, μπάσο – Tom...

[περισσότερα]

A Day To Remember... 19/11 [SUICIDAL ANGELS]

19 Νοεμβρίου, 2020 - 16:00 Γιάννης Σαββίδης

ΟΝΟΜΑ ΑΛΜΠΟΥΜ: “Dead again” - SUICIDAL ANGELS  ΕΤΟΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: 2010 ΕΤΑΙΡΕΙΑ: NoiseArt Records ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ: Δημήτρης Λιαπάκης ΣΥΝΘΕΣΗ ΜΠΑΝΤΑΣ: Φωνητικά, κιθάρες - Νίκος Μελισσουργός...

[περισσότερα]